"
Men all ball specialutrustning då? Sådant borde väl existera separat?"
Grejen med ball specialutrustning är att om du vill ha med det i ditt krimrollspel, så har du kunskapen nog att få med det i ditt rollspel.. Några amish-spelare som inte har någon kontakt med kriminalitet (eller film) i större utsträckning kommer däremot att bara tänka sig kofötter som det mest avancerade inbrottsverktyget.. Det är det som är charmen med att ha abstrakta utrustningslistor.. Det är bara spelgruppens egna fantasi som sätter gränserna..
Jag har just den erfarenheten från Feng Shui där det finns en färdighet som heter "Police" och en som heter "Detective".. Police innehåller allt man kan tänka sig en polis ska kunna (som sparka in dörrar, brottsutredning, kontaktnät i undre världen, pappersarbete) medan Detective säger allt vad en detektiv kan tänkas göra (dyrka upp lås, snoka reda på hemliga papper, brottsutredning, kontaktnät i undre världen, kontaktnät i polisstationen).. Färdigheterna begränsas enbart av vad min spelgrupp kommer på att en polis respektive en detektiv bör kunna..
I Feng Shui så begränsar
arketyperna vilka föremål som personen antagligen har tillgång till.. En polis har (antagligen) polisbil, hagelbrakare, handbojor, batong, en lägenhet, whiskey med mera medan en spion har strypsnara i klockan, lasermonokel, GPS-mobil med mera, med mera.. Visserligen är det inte så noga med utrustning i det rollspelet, så länge man kommer vidare.. Fast jag ser inte varför man inte skulle kunna använda samma princip för fattiga gängmedlemmar (knivar, knogjärn, skinnjacka, dyrkar, kofot) eller rika maffiosofamiljer (manskap, automatvapen, lyxbilar, fastigheter, sprängämnen)..
Men visst.. Vill man nu verkligen ha utrustningslistor så
sno från andra rollspel.. Kolla i Neotech 2 och
sno precis allting.. Helt legalt att faktiskt sno tabeller/utrustningslistor
i viss mån och
sprida vidare..
/
Han som vill poängtera att det här är ett
förslag på hur man kan slippa utrustningslistor