Nekromanti Utrustning, vapen etc.

solvebring

Superhero
Jag har kommit fram till att skapa utrustning till olika yrken i mitt rollspel nu... Men jag tror inte jag klarar av det. Man skall spela kriminell, tjuvar och gangsters av olika typer, vad har sånt folk för utrustning egentligen då man börjar tänka efter?
T.ex. vad heter den där metallskenan som biltjuvar kör ner i dörren och drar upp låset med?

Och sedan vapen, jag kan inte mycket alls om vapen... Men ändå ska jag ha en massa uppgifter över automatvapen, pistoler, gevär, bomber etc. Någon som har tips?

Att illustrera allt blir också ett helvete, men det blir en senare fråga... som tur är... :gremcrazy:

Rickard

Urverk speldesign
"T.ex. vad heter den där metallskenan som biltjuvar kör ner i dörren och drar upp låset med?"
Eh, det heter "metallskena som biltjuvar kör ner i dörren och drar upp låset med".. "Metallskena" för korthetens skull..

"Jag har kommit fram till att skapa utrustning till olika yrken i mitt rollspel nu.."
Det är bland det tråkigaste som finns.. Har du ingen som helst idé hur du ska gå tillväga så blir det ännu jobbigare..

Själv råder jag dig till att tänka om vad gäller utrustning.. Gör istället ett abstrakt system för hantering av rikedom.. Säg att du har en förmåga/färdighet/grundegenskap som heter "Välstånd" och det bestämmer i vilken nivå av lyx som personen kan leva i...

Sedan säger dina färdigheter vilken sorts utrustning som personen äger.. Har denne "köra bil", "spela bandy", "göra inbrott i hus" så äger denne prylar för att kunna köra bil, spela bandy och göra inbrott i hus.. Simple as that och du slipper skapa en sjuhelvetes långa listor med prylar.. Ok, hitta på prylarna är inte så jobbigt, men att hitta på priserna på dem är något jag nästan alltid går bet på..

"Men ändå ska jag ha en massa uppgifter över automatvapen, pistoler, gevär, bomber etc. Någon som har tips?"
Titta i böcker.. (länken tar lite tid)

/Han som med länken vill påpeka att man kan gå till biblioteket och låna böcker

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Man skall spela kriminell, tjuvar och gangsters av olika typer, vad har sånt folk för utrustning egentligen då man börjar tänka efter?
Jag håller med Han. Anta att rollpersonerna har den utrusning de behöver och bry dig inte om att skriva en detaljerad lista. Att inbrottstjuven är utrustad med dyrkar, handskar och vad-han-nu-kan-behöva-för-att-göra-inbrott är självklart och spelet blir knappast roligare för att han måste köpa alla de sakerna var och en för sig, samt ytterligare saker som han antagligen skulle behöva, men som jag inte känner till eftersom jag inte är expert på inbrott. Dessutom är det bara irriterande att märka att man glömt köpa något som är nödvändigt, speciellt om man glömde köpa det för att spelaren inte visste hur viktigt det var när han läste utrustningslistan, medan rollpersonen aldrig skulle ha gjort det misstaget.
Låt alltså rollpersonerna ha den utrustning de behöver (om det inte är någon väldigt specifik utrustning naturligtvis - då får de köpa den speciellt för det tillfälle den behövs). Om du vill låta utrustningen spela roll kan man till exempel tolka fummelslag som att tjuven märker att han glömt dyrkarna på köksbordet snarare än att han misslyckas med att öppna låset.

Men ändå ska jag ha en massa uppgifter över automatvapen, pistoler, gevär, bomber etc.
Varför måste du ha det? Är det vitalt för ditt regelsystem att det finns en realistisk och verklighetsbaserad skillnad mellan två snarlika pistoler?

Att illustrera allt blir också ett helvete, men det blir en senare fråga...
Jag vet att jag tillhör en försvinnande liten minoritet, men jag tycker att vapenillustrationer i rollspel enbart är slöseri med trycksvärta (eller pixlar). Endast om vapnet ser ut på något mycket speciellt sätt kan jag se någon poäng i att ha en bild på det. Varför känner rollspelstillverkare inte att det är lika nödvändigt att illustrera skillnaderna på en tennmugg och en trämugg i utrustningslistan när det är nödvändigt att visa att en Bull & Durham .45M har en pipa som är en halv tum längre än en Foxwalker TKO12? Om du inte anser att vapenillustrationer är en fullständigt vital del av ditt spel kan du gott skippa dem. Men det är det bara jag som tycker i hela rollspelssverige, tror jag.

/tobias

Jarl

Hero
Anta att rollpersonerna har den utrusning de behöver och bry dig inte om att skriva en detaljerad lista. Att inbrottstjuven är utrustad med dyrkar, handskar och vad-han-nu-kan-behöva-för-att-göra-inbrott är självklart
Men all ball specialutrustning då? Sådant borde väl existera separat? Lär väl bli lurigt att ta reda på info om sådana saker dock, ialf om man inte sätter sig ner och ser massor av krimfilmer och läser massa krimromaner...

Rickard

Urverk speldesign
"Men all ball specialutrustning då? Sådant borde väl existera separat?"
Grejen med ball specialutrustning är att om du vill ha med det i ditt krimrollspel, så har du kunskapen nog att få med det i ditt rollspel.. Några amish-spelare som inte har någon kontakt med kriminalitet (eller film) i större utsträckning kommer däremot att bara tänka sig kofötter som det mest avancerade inbrottsverktyget.. Det är det som är charmen med att ha abstrakta utrustningslistor.. Det är bara spelgruppens egna fantasi som sätter gränserna..

Jag har just den erfarenheten från Feng Shui där det finns en färdighet som heter "Police" och en som heter "Detective".. Police innehåller allt man kan tänka sig en polis ska kunna (som sparka in dörrar, brottsutredning, kontaktnät i undre världen, pappersarbete) medan Detective säger allt vad en detektiv kan tänkas göra (dyrka upp lås, snoka reda på hemliga papper, brottsutredning, kontaktnät i undre världen, kontaktnät i polisstationen).. Färdigheterna begränsas enbart av vad min spelgrupp kommer på att en polis respektive en detektiv bör kunna..

I Feng Shui så begränsar arketyperna vilka föremål som personen antagligen har tillgång till.. En polis har (antagligen) polisbil, hagelbrakare, handbojor, batong, en lägenhet, whiskey med mera medan en spion har strypsnara i klockan, lasermonokel, GPS-mobil med mera, med mera.. Visserligen är det inte så noga med utrustning i det rollspelet, så länge man kommer vidare.. Fast jag ser inte varför man inte skulle kunna använda samma princip för fattiga gängmedlemmar (knivar, knogjärn, skinnjacka, dyrkar, kofot) eller rika maffiosofamiljer (manskap, automatvapen, lyxbilar, fastigheter, sprängämnen)..

Men visst.. Vill man nu verkligen ha utrustningslistor så sno från andra rollspel.. Kolla i Neotech 2 och sno precis allting.. Helt legalt att faktiskt sno tabeller/utrustningslistor i viss mån och sprida vidare..

/Han som vill poängtera att det här är ett förslag på hur man kan slippa utrustningslistor

gråhök

Veteran
Om du inte anser att vapenillustrationer är en fullständigt vital del av ditt spel kan du gott skippa dem. Men det är det bara jag som tycker i hela rollspelssverige, tror jag.
Jag tror inte det. Jag upptäckte, till min stora skräck, när jag började skriva splatbok, att jag glöt prickskyttegevär (de har ju lätt annorlunda räckvidder och skotthastigheter än automatkarbiner...), så jag skrev om vapentabellen i grundboken.

Big Marco

Läskig
Men det är det bara jag som tycker i hela rollspelssverige, tror jag.

Ja. ,-)

Personligen tycker jag att det är ballt att känna till hur ens vapen ser ut. Det ger mig ingivelse.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Utrustning, vapen etc. [ANT]

”Jag vet att jag tillhör en försvinnande liten minoritet, men jag tycker att vapenillustrationer i rollspel enbart är slöseri med trycksvärta (eller pixlar). Endast om vapnet ser ut på något mycket speciellt sätt kan jag se någon poäng i att ha en bild på det. […] Men det är det bara jag som tycker i hela rollspelssverige, tror jag.”

Nej, jag håller med – förbehållslöst.