Alla andra får betala!
Även hobbyproducenter är i allmänhet villiga att betala åtminstone lite grann för bilder men generellt ingenting alls för text - just därför att text ses som "gratis" och att "man kan göra det själv" o s v.
Du sätter fingret på en viktig punkt här: "man kan göra det själv". Hobbyproducenter
kan ofta skriva sin text själv (om än rätt kasst etc), men det är inte många som dessutom kan rita mer än en streckgubbe. Det brukar oftast resultera i att det man kan göra själv, det gör man själv. Det man inte kan göra själv får man betala för.
För min del är det enkelt: det jag gör åt mig själv tar jag inte betalt för. Det känns fånigt att betala till sig själv. Det jag gör åt andra tar jag betalt för. Är de för lata för att göra skiten själv så får de fanimej betala för det. Det andra gör åt mig betalar jag för. Ska jag vara lat så kostar det.
Sen spelar det ingen roll om det är text eller bild.
---
Det finns säkerligen en strutsmentalitet i det där med att inte se min egen tid för min egen skull som en kostnad, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag skriver spel på min fritid. Jag har inte så stort val där: jobbar jag så knackar jag ASP och SQL, inte rollspel, eftersom min arbetsgivare vill ha ASP och SQL istället för rollspel.
Så jag skriver spel på fritiden. Fritiden får jag inte betalt för, oavsett om jag spelar spel, skriver spel, glor på film, simmar eller bygger plastmodeller. Faktum är att jag förmodligen får betala för en hel klase av de där.
I vilket fall som helst, resultatet är att min text och mina bilder är gratis, men enbart för mig. Alla andra får betala.