Nekromanti Utseende spelar en jävla roll

Arfert

Facit
Re: Bildkostnad et cetera

tja, i Sagas fall så inkräktade det på jobbet, eftersom det tog en massa timmar jag annars kunnat fakturera 900;-/tim för. Man har ju inte "fritid" på samma sätt när man driver företag och man måste jaga in sin lön själv.

Sen skulle jag naturligtvis inte startat en sån förlustaffär som rollspel på svenska är om jag inte brunnit för det.

Rosen

Myrmidon

Skulle du kräva ersättning för tiden din text tar att producera så skulle du snabbt märka att textframtagningen är klart mycket dyrare än bildframtagningen.

Inte för mig... Jag har gjort moduler som jag både skrev och illustrerade, och om jag, typ, har X gånger X centimeter sidyta som jag kan täcka med antingen text eller en bild (givet normal ambitionsnivå på bådadera) så går det fortare att skriva nåt.

--
Åke

Krille

Super Moderator

Sen är kostnaden för tiden att skriva den enskilt största kostnaden i ett rollspelsprojekt... inte illustrationerna. Kan ju röra sig om hundratals arbetstimmar. Saga är relativt illustrationstätt, och där tog skrivandet ändå kanske tio gånger så lång tid som illustrerandet.
Det beror på hur man mäter kostnader. Hade man mätt det i arbetstimmar, visst. Men nu mäter jag inte pris i arbetstimmar. Jag mäter pris i kronor och ören, dvs i vad jag faktiskt betalar. Så hur mycket betalade du till dig själv för texten respektive illustrationerna?

Krille

Super Moderator

Det är precis det jag menar - din tid är väl fan inte billig?
Det beror väl på hur mycket den kostar? Kostar den noll kronor timmen så är den ju skitbillig.

Visst, man kan säkert argumentera för att jag hade kunnat jobba den tiden och tjäna grymt med bananer, men med stor sannolikhet så hade jag inte gjort det. Tvärtom hade jag nog spenderat pengar på film eller spel eller nåt annat konsumtionssamhällesgissel. Sett ur den synvinkeln så är ju gratisjobb åt sig själv rena vinsten!

Arfert

Facit

Som jag skrev förr, den tiden kunde jag använt för att jaga in betalande kunder. Alltså: en kostnad.

Örnie_UBBT

Swordsman

Men samtidigt uppfattar nog många hugande rollspelsskapare att processen att skapa text är billig och den är ofta också "enkel" att ta fram. Av någon helt skum anledning.
Där håller jag helt med dig. Det verkar som om såväl rollspelsproducenter (deltagare i denna tråd givetvis undantagna) som -konsumenter inte sätter särskilt stort värde på text när det kommer till kritan. Även hobbyproducenter är i allmänhet villiga att betala åtminstone lite grann för bilder men generellt ingenting alls för text - just därför att text ses som "gratis" och att "man kan göra det själv" o s v.

Så är också många rollspelsprodukter något alldeles oerhört krattigt skrivna. Det gäller samma sak för skrivande som för typografi och snickeri, även om ingen riktigt tycks tro det: bara för att man kan röra fingrarna över ett tangentbord kan man inte nödvändigtvis skriva (tillräckligt) bra text.

Och konsumenterna verkar inte bry sig heller, allt tal om vikten av bra och välskrivet innehåll till trots. Många spelgrejor som jag tycker uppenbart är oerhört torftigt skrivna höjs till skyarna för att de har ett "bra språk".

Så, nu ska jag skuta vara bitter ;-)

hälsar
Örnie

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag håller med dig, men vill även påminna om en annan egenskap som är viktig när det gäller skrivande överhuvudtaget nämligen förmågan att producera vissa mängder text. Det kvittar om man har världens bästa språk, genialiska intriger och medryckande karaktär om man aldrig skriver något eller förmår hålla deadlines. Jag tror att många kommersiella rollspelsutgivare föredrar någon som skriver mycket, snabbt och medelmåttigt framför någon som skriver lite, långsamt och genialiskt.

Arfert

Facit

he he, det där med bra språk känner man ju igen från många recensioner. När det egentligen handlar om att recensenten uppenbarligen är fanboy till spelet ifråga.

Sen kan man ju diskutera VAD som är bra språk.

Krille

Super Moderator
Alla andra får betala!

Även hobbyproducenter är i allmänhet villiga att betala åtminstone lite grann för bilder men generellt ingenting alls för text - just därför att text ses som "gratis" och att "man kan göra det själv" o s v.
Du sätter fingret på en viktig punkt här: "man kan göra det själv". Hobbyproducenter kan ofta skriva sin text själv (om än rätt kasst etc), men det är inte många som dessutom kan rita mer än en streckgubbe. Det brukar oftast resultera i att det man kan göra själv, det gör man själv. Det man inte kan göra själv får man betala för.

För min del är det enkelt: det jag gör åt mig själv tar jag inte betalt för. Det känns fånigt att betala till sig själv. Det jag gör åt andra tar jag betalt för. Är de för lata för att göra skiten själv så får de fanimej betala för det. Det andra gör åt mig betalar jag för. Ska jag vara lat så kostar det.

Sen spelar det ingen roll om det är text eller bild.

---

Det finns säkerligen en strutsmentalitet i det där med att inte se min egen tid för min egen skull som en kostnad, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag skriver spel på min fritid. Jag har inte så stort val där: jobbar jag så knackar jag ASP och SQL, inte rollspel, eftersom min arbetsgivare vill ha ASP och SQL istället för rollspel.

Så jag skriver spel på fritiden. Fritiden får jag inte betalt för, oavsett om jag spelar spel, skriver spel, glor på film, simmar eller bygger plastmodeller. Faktum är att jag förmodligen får betala för en hel klase av de där.

I vilket fall som helst, resultatet är att min text och mina bilder är gratis, men enbart för mig. Alla andra får betala. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Huvudanledningen att text ses som billigt är förstås att man skriver rollspel för att man vill göra just det, skriva rollspel. Layout, illustrationer och liknande är sedan en extrakostnad för att någon annan än man själv ska orka läsa skiten. :gremwink:

Örnie_UBBT

Swordsman
Re: Alla andra får betala!

Jag tycker inte alls du har en strutsmentalitet och jag förstår hur synsättet "Min egen tid är gratis" uppkommer - och inte är det synsättet helt fel heller, som du väl beskriver.

För att använda din streckgubbe-analogi så var jag mer ute efter att många som "kan själv" när det gäller skrivande egentligen mest producerar den skriftliga varianten av streckgubbar (återigen är alla spelskapare i denna tråd givetvis undantagna). D v s ribban för "kan själv" ligger lägre för skrivande än för ritande.

hälsar
Örnie