Nekromanti Utseende spelar en jävla roll

Storuggla

Champion
Jo, många spel nuförtiden är hiskeligt fula. Mongoose vete fan vad de sysslar med, men layout gör de i alla fall inte. Men då och då plockar jag fram mitt ex av Artesia för att påminnas om att en person kan skriva, illustrera och layouta och det blir ändå riktigt, riktigt bra. Och då får jag hopp för mänskligheten igen.

Storuggla, NHK

Troberg

Sinister eater
Re: ...man roar sig med dem tillsammans med ens

äh... öh... Kan inte komma på fler.
I de flesta affärer tittar folk konstigt på en när man vill köpa dem?

Storuggla

Champion
"mehåll, Artesia kan man ju köpa bara för KARTORNAS skull!"

Jag vet inte, jag kan sitta ensam och slå fram karaktär efter karaktär. Jag älskar att skapa gubbar till Artesia, det rycker i min Traveller-tarm. Och ilusarna, kartorna, bakgrundskapitlet, ochochoch... argh! Artesia är en vacker bok med innehåll. Och snubben gjorde allt själv. Jäkla übermensch, det är vad han är.

Storuggla, robotic women from mars

Johan K

Gammal & dryg
För att fånga mitt intresse vid första ögonkastet så kan jag hålla med dig om att en sygg bild fångar mitt intresse. Helt klart, det får jag ju erkänna. Även åxå om man sedan bläddrar lite i det & tittar rent utseendemässigt på det åxå.
Dock så är jag inte så kinkig att jag dissar det om det inte ser så bra ut, för min del är det vikigare at jag fattar vad jag läser. Gör jag inte det så har jag iaf köppt en snygg bok att ställa i hyllan..
Sen att jag inte är nån layoutare som ser alla misstag & sådant äär ju en annan sak. Så för min del så är jag ganska nöjd med de böcker som jag hitintills läst & bläddrat i.

Arfert

Facit
ja, han är irriterande duktig. ;-)

det enda negativa jag har att säga om Artesia är att det inte är en LÄTT bok, kräver både tid och koncentration att sätta sig in i spelet.

Olle Linge

Snigel
Jag bryr mig nästan inte alls [ANT]

För mig är det koncept och idéer som gäller. Det är ytterst sällan jag läser spel jag inte vet är coola innan jag börjar, men om jag skulle göra det skulle väl utseendet kunna spela en liten roll.

Sodivra

Champion
Bravissimo!

"Kvinnor är som tärningar; får du inte sex; slå dem en gång till!"

Jag belönar dig med Nobels litteratur- och fredspris! :gremgrin:

Saxifrage

Hero
eller...

Rollspel är som kvinnor - oavsett hur man vrider och vänder på det så kommer man inte ifrån att det alltid är en person som har all makt.

/Sax, toffel

kängtrollson

Veteran
Re: Utseende spelar ett jävla rollspel

JA, men ändå Nej. Bara när det gäller första intryck. Jag känner ingen som köpt ett rollspel enbart för dess layout.
Jag har faktiskt bara ett spel som ser så tråkigt ut att jag har kunnat använda det som kassaskåp, för ingen öppnar kartongen. Har faktiskt haft 16000 liggandes i det under ett antal fester och ingen har kollat i det. Sedan har vi raka motsattsen. Ett spel som ser hur flaschigt ut som helst, och flera har kollat i det hemma hos mig, men som är så tråkigt skrivet och konfunderande att jag inte tagit mig förbi sida 10 och jag känner ingen som satt sig ner och läst det.
Skulle nog snarare säga att texten och hur den är skriven spelar större roll.

Ingen på detta forum behöver känna sig träffad, ni har med största säkerhet inte gjort något av dem.

Jarre

Swordsman
Bildkostnad et cetera

Brukar man inte tala om bilder som den enskilt största kostnaden vid spelproduktion?

Annars håller jag många andra i tråden när de säger att bilderna spelar mindre roll för om man kommer köpa spelet eller inte. Omslaget får gärna vara snajsigt layoutat i färg och med en snygg bild, för det är lätt att säga att inte döma en bok av omslaget men inte fullt lika enkelt att verkligen följa det.

Layout kan göras funktionell ganska lätt, och mer än så kräver jag inte. Behärskar man inte sådana program *hosthost* bör man inte hålla på med dem, men lägger man ut 250 kronor på ett spel är det minsta man kan begära att den är lättläst. Hur ofta ser vi skönlitteratur tryckt i glassigt, svårttytt fyrfärgstryck, liksom? Jag kan inte begära att spelmakare ska vara lika litterärt begåvade som författare, men på samma sätt som att koncertpianister sällan får jobb som gruvarbetare på grund av att de inte kan något om malm och borrar, så bör inte spelmakarna försöka sig på sådant de inte kan. Åtminstone om de satsar på kommersiell försäljning av sin produkt; hobbyprojekt kräver att man är lite av en tusenkonstnär, men där ligger också ribban låångt lägre.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Bildkostnad et cetera

Yaaraer said:
Layout kan göras funktionell ganska lätt, och mer än så kräver jag inte. Behärskar man inte sådana program *hosthost* bör man inte hålla på med dem […]
Här måste jag passa på att säga: Det handlar inte om att behärska vissa programvaror, det handlar om att behärska layout och typografi.

Att du kan hantera hammare och såg betyder inte att du kan bygga ett hus.

Rosen

Myrmidon
Rollspelsbling

(Cred till Lynx för den termen, för övrigt.)

Jag tror att internationellt sett så har Wizards lyckats bra med att sätta en nivå med D&D, om än lite vulgo-aktig så snygg och effektiv.

Det var ungefär där det kantrade för mig; Pax slog huvet på spiken i det här inlägget. Wizards satte en visuell ribba som, när andra sen har försökt hänga på den, har tagit många rollspel från att vara... tja, från att likna en läsvärd faktabok om oknytt av Jan-Öjvind Swahn, till de där två holländarnas kolorerade artbooks om tomtar, om nån kommer ihåg dem.
Det blir för mycket krut på nåt som inte borde vara så centralt, helt enkelt - layout och bilder ska inte vara fula, men det är inte kul när kraven på glass och flash och digital fyrfärgslavering blir så höga som en del spelföretag sätter dem idag.

--
Åke

Arfert

Facit

Damn right, bara för att man har gått en InDesign-kurs och kan alla kortkommandon och så vidare är man inte typograf eller grafisk formgivare... tar åratal av praktik för att bli det, och dessutom är det bra med en rejäl teoretisk underbyggnad. Det räcker inte att kunna programvaran på sina fem fingrar.

Sen är kostnaden för tiden att skriva den enskilt största kostnaden i ett rollspelsprojekt... inte illustrationerna. Kan ju röra sig om hundratals arbetstimmar. Saga är relativt illustrationstätt, och där tog skrivandet ändå kanske tio gånger så lång tid som illustrerandet.

Big Marco

Läskig

Men samtidigt uppfattar nog många hugande rollspelsskapare att processen att skapa text är billig och den är ofta också "enkel" att ta fram. Av någon helt skum anledning.

Troberg

Sinister eater

Men samtidigt uppfattar nog många hugande rollspelsskapare att processen att skapa text är billig och den är ofta också "enkel" att ta fram. Av någon helt skum anledning.
För mig är den billig för att den inte kräver någon extern resurs, bara min egen tid.

Big Marco

Läskig

ör mig är den billig för att den inte kräver någon extern resurs, bara min egen tid.

Så din tid är billig. Schysst, du kanske vill skriva för mig då? ,-)

Det är precis det jag menar - din tid är väl fan inte billig? Skulle du kräva ersättning för tiden din text tar att producera så skulle du snabbt märka att textframtagningen är klart mycket dyrare än bildframtagningen.

Troberg

Sinister eater

Det är precis det jag menar - din tid är väl fan inte billig? Skulle du kräva ersättning för tiden din text tar att producera så skulle du snabbt märka att textframtagningen är klart mycket dyrare än bildframtagningen.
Jadå, jag argumentarar inte mot det. Min poäng är att så länge det är hobbyprojekt så är egen tid alltid "billigare" än annans tid.

Jarre

Swordsman

Sen är kostnaden för tiden att skriva den enskilt största kostnaden i ett rollspelsprojekt... inte illustrationerna. Kan ju röra sig om hundratals arbetstimmar.
Jag tog detta i åtanke när jag ställde frågan några nivåer upp, om illustrationerna inte var den största kostnaden. För med undantag för de få själar i detta avlånga land som skriver rollspelsmaterial som heltidsysselsättning, görs allt annat arbete på hobbybasis, right? Att en fåtalig skara av dessa sedan väljer att gå steget längre och publicera sitt material i bokform gör väl inte deras tid mer dyrbar? Är det gröna papperslappar man vill ha, är (svenska) rollspel inte rätt väg att gå, för räknat per timme arbete är förtjänsten säkerligen större om man skulle ta ett extrakneg på Donken.

Samtidigt, så tror jag inte att det finns en enda rollspelskribent därute som varje morgon tänker "f*n, jag vill inte skriva idag igen, jag hatar rollspel", utan skriver man spel så gör man det för ens brinnande intresse för hobbyn och spelformen. Drivkraften kan väl inte ha varit mer klirr i kassan för dig när du skrev och släppte Saga, eller Marco när han (et al) gjorde likadant med Noir? Ni är dessa eldsjälar som fortsätter driva den svenska rollspelshobbyn framåt på ett konkret sätt, och det ska ni ha all cred för.

Sätter man ett pris på sin fritid så kan jag förstå att tiden är den största utgiftsposten i projektet, men annars och då man inte ruvar på en illustrationstalang värdig ens spel?

Missar jag poängen?