Ganska mycket om utseende
”Grundegenskapen "utseende" stöter man ju på i diverse olika rollspel. Frågan är dock vilken funktion den fyller. Är det så viktigt med denna egenskap så att den måste ligga i grunden för själva rollpersonen? Alla argument för eller emot "utseende" som grundegenskap tas emot med varm hand.”
Utseende säger något om rollpersonen och det är ju (nästan) aldrig fel. Som vanligt gäller dock att man får prioritera lite vad man ska ha regler för. I t ex ett spel där man 98% av tiden skubbar runt med tjocka rymddräkter och pangar med laserkanoner mot gröna gubbar från Jupiter är det sällan som Utseende kommer till användning i spelet, medan det kan vara väsentligt i ett spel med mycket social interaktion. Drakar och Demoner, Vampire och Star Wars är exempel på spel som skiljer sig åt när det gäller grundegenskaper; SW har med Technical och Mechanical vilket kan vara vettigt eftersom det är ett SF-spel, i Vampire med sina intriger finns tre sociala grundegenskaper (Manipulation, Charisma och Apperance) och i DoD finns Psykisk kraft eftersom rollpersonerna relativt ofta kan tänkas komma i kontakt med den magi som finns i världen.
Att Utseende är subjektivt och skiljer sig åt mellan olika kulturer tycker jag inte nödvändigtvis är något argument för att inte ha med det. Om det förekommer många olika arter och kulturer i spelet så att det är väldigt sällan man möter på någon av den egna ”sorten” som kan tänkas vara intresserad av ens yttre är det kanske inte så relevant. Annars är det som med andra grundegenskaper, ibland fungerar det och ibland fungerar det inte. Någon som har högt värde på Koordination/Rörlighet är vanligtvis bättre på att spela på fotboll än en som har ett lågt värde, men ibland händer det ju faktiskt att en världsstjärna missar öppet mål eller att man själv lyckas dra in en volley i krysset. På samma sätt är det med Utseende; de allra flesta tjejer tycker det är trevligare att titta på Brad Pitt än Ringaren i Notre Dam, men det finns säkert en och annan som tycker att Brad ser ut som ett miffo och att Ringaren är gullig. Det här är något som kan användas i spelet; om rollpersonen med katastrofalt värde på Utseende plötsligt blir föremål för någons intresse kommer han börja fundera ”Va? Äntligen någon som tycker jag är attraktiv, jag ska göra allt för att få henne” men kanske samtidigt ”Hur kan hon bli intresserad av mig så omedelbart, jag som är så ful? Är hon bara ute efter mina pengar?”. Mycket roligare än att bara avfärda allt utseendesnack med ”det är ju subjektivt, så det är inget konstigt att vissa gillar en och vissa inte”! Det kan också vara väsentligt att veta hur snygg någon i allmänhet anses vara när man ska försöka profilera personen. Är kvinnan som rymt från fängelset en verklig skönhet kanske hon lyckades sticka genom att charma vakten, medan det är troligare med en annan förklaring om hon såg ut att vara släkt med Hulken. Jag kommer förresten att tänka på vad Just D sjunger i låten ”Inte kul att va ful”:
”Vissa påstår att det räcker med ett vackert inre
Men när man står på haket hjälper det mindre
För visa mig den grabben
Som inte väljer Naomi hellre än Babben”
Två saker dock att tänka på när det gäller Utseende; värdering och innehåll.
Innehåll – vad innefattas i Utseende? Utseendet kan ge omgivningen flera olika typer av känslor. Det är inte lätt att vid ett och samma tillfälle se hotfull, vänlig, ärlig, mystisk/spännande, vacker, glad, intelligent och ovetande ut. Grundegenskapen Utseende får inte bli motsägelsefull och bör därför endast behandla en aspekt; i mina exempel ovan skönhetsaspekten.
Värdering behöver man tänka på om man på ett eller annat sätt köper grundegenskaper då rollpersonen görs och man vill ha ett balanserat system där rollpersonernas prestationsförmåga och egenskaper totalt sett ska kunna betraktas som likvärdiga. Beroende på hur kampanjen ser ut kan Utseende vara olika användbart. Lite lurigt är att Utseende (skönhet) inte självklart är ”bra” att ha ett högt värde i, vilket skiljer det från t ex Psykisk kraft i DoD eller Manipulation i Vampire som kan betraktas som ganska säkra investeringar. Ett flicka med bra värde på Utseende kan råka ut för att rovriddaren och hans anhang blir otrevligt närgångna, att stadens unga män ständigt har ögonen på henne och ser vad hon tar sig för eller att någon rik, men trist, typ erbjuder hennes far en stor summa pengar mot att få äkta hans vackra dotter.
Till sist; kom på att det skulle kunna var roligt om rollpersonen har ett värde på Utseende som spelaren tror att den har, men att den har ett annat, dolt, riktigt värde som spelledaren känner till. Stenkul om någon tror att han är skitsnygg, medan omgivningen suckar över den där fjanten som går runt och spänner sig utan anledning. Som Wilmer X sjunger:
"Jag ett tips för dig som ska söderut
När du ska in til stan så tänk på hur du ser ut
Du går omkring i din flotta skrud
Och tycker du ser rätt häftig ut
Då är det nån som säger till slut
-Ah du, hur fan ser du ut?"
Arcana