Nekromanti Utskällda Drakar och Demoner produkter ni gillat?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n169580 said:
med andra ord har den här tråden redan bevisat hur fel Äventyrsspelsboken har i påståendet att ingen någonsin kommer känna nostalgi över Chronopia, och gjort ett bra case för hur missriktad boken är i sin extremt nedlåtande syn på produktlinjen.
Samtidigt gjorde ju skaparna rätt klart att de helt enkelt inte kunde hitta någon som var inblandad i den produkten som hade något intresse av den överhuvudtaget. De hade så klart kunnat ha en annan ton i vad de skrev, men de hade ju inte haft något mer att skriva för den saken skull.

Om det är någon tröst har dock ditt och andras brinnande försvar av Chronopia gjort mig sugen på att slutligen ta mig en titt på det.

solvebring

Superhero
Ymir;n169580 said:
med andra ord har den här tråden redan bevisat hur fel Äventyrsspelsboken har i påståendet att ingen någonsin kommer känna nostalgi över Chronopia, och gjort ett bra case för hur missriktad boken är i sin extremt nedlåtande syn på produktlinjen.
Mja, det beror ju lite på hur ordagrant man tar bokens mening, samt hur man bedömer de här inläggen. För min del: Tråden frågar efter "utskällda" produkter man "gillat" – jag kan inte säga att jag har någon utpräglad Chronopia-nostalgi i jämförelse med min nostalgi för 80-talsprodukterna.

... Fast min nostalgi är ju dock en sorts plastnostalgi, eftersom jag föddes 1987 och började spela rollspel 2000 – även om det nu var med just Äventyrsspels 80-talsprodukter, vilka jag spelar med fortfarande. o_O

Conan

انتفاضة
Pissigt att min tråd om kvinnliga protagonister på rollspelsomslag låsts, precis när jag skulle svara på en massa intressanta inlägg. Men nåt annat var väl inte att förvänta av internets kanske smalaste åsiktskorridor.

Ymir;n169580 said:

kan hålla med. Men tycker inte Chronopia var "bra"så att säga. Tyckte det var för överdrivet för att man skulle kunna ta det på allvar. Vansinnigt opraktiska rustning ar och vapen. De flesta raser var väldigt överdrivna.reglerna. ja det var regler är väl det bästa jag kan säga om dem. Typ de vanliga drakar och demoner reglarna i stort sett.
Man blev superbra allt för lätt. yrkesfärdighet begränsades av den grundegenskap de var baserade på. På hade man en rollperson med med styrka 21 kunde man ha 21 från start om jag inte mins fel.
det var otroligt mycket billigare att köpa höga värden på sina färdigheter eller höja dem genom äventyr jämfört med gamla drakar och demoner.

men trots detta hade jag/vi väldigt kul när vi spelade Chronopia. men man var som tvungen vara på rätt humör, då var det kul flumma runt och helt enkelt köra på rule of cool. sattsa på häftiga, flashiga saker. Släppa loss och njuta av de vansinniga överdrifter som Chronopia hade att bjuda på :)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Evokee;n169609 said:
Pissigt att min tråd om kvinnliga protagonister på rollspelsomslag låsts, precis när jag skulle svara på en massa intressanta inlägg. Men nåt annat var väl inte att förvänta av internets kanske smalaste åsiktskorridor.
Hej!

Trist att du väljer att vädra ditt missnöje i en tråd som inte har ett enda dugg med den låsta tråden att göra.

Med detta valde du att bryta mot följande regler:

Regel 8: Respektera moderatorernas arbete.
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till
redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Nu står det ju inte att du inte skulle svara på modereringen i en ANNAN tråd, men det anser jag vara så uppenbart att det inte ska behöva stå i reglerna.

Vidare anser jag att du också bryter mot följande riktlinjer:

2. Posta i rätt forum. Forumuppdelningen är till för att göra det lättare att hitta en viss sorts diskussioner – om du postar i rätt forum är sannolikheten större att andra användare intresserar sig för din tråd. Starta heller inte likadana trådar i flera forum – så länge du postar i rätt forum lär andra användare upptäcka din tråd ändå.
Underforumet för rollspel.nu är det korrekta, och det är uppenbart att denna tråd är fel.

3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.
Jag fattar att du är sur för att din tråd låstes, men det här inte rätt sätt att protestera. Se regel 9, som bland annat säger:

Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till
Jag väljer att inte stänga av dig, men jag vill att du nästa gång du känner för att protestera inte sabbar andra trådar, utan följer reglerna.

/Magnus

Mogger

Hipsteranka
Det får nog bli någon av världsböckerna till DoD Trudvang. Den där Gondor/Rohansettingen gillade jag. Men minns inte vad den hette :)

Annars är väl de flesta "utskällda" (gissar attt du menar kritiserade?) DoD-prylar lite halvdassiga.

Karlakarlen

Veteran
hmm på den tiden fanns ju inte internet och knappt några alternativ för min del. Så jag har ingen koll på om det jag gillar var eller är ouppskattat. MEN: Jag fucking älskar drakar och demoner expert eran. Äventyren där är guld även i dagsläget för den stressade i-lands svensken. Detaljbeskrivna kartor med enkel handling, tillsätt din egna lilla prägel och presto! Ni har skitkul i några timmar.

Fridigern

Swordsman
Drakar och Demoner: Monster är nog inte direkt utskälld, men sällan så prisad som den borde vara. Den lägger väldigt snyggt en helhet över lapptäcket Ereb vad gäller djur och natur, och innehåller väldigt bra slumptabeller som på ett smart sätt gör ännu mer av den redan substantiella mängd monster och annat som finns. Är man ute i terrängen och möter något brukar det alltid bli något kul som förhöjer känslan av att man befinner sig i Ereb och inte något pseudoeuropa. Det känns ingen ganska bra från moderna OSR-produkter och deras slumptabeller, men är i mitt tycke bättre än det jag läst i den genren hittils.

Leon

Leo carcion
Fridigern;n169687 said:
Drakar och Demoner: Monster är nog inte direkt utskälld, men sällan så prisad som den borde vara. Den lägger väldigt snyggt en helhet över lapptäcket Ereb vad gäller djur och natur, och innehåller väldigt bra slumptabeller som på ett smart sätt gör ännu mer av den redan substantiella mängd monster och annat som finns. Är man ute i terrängen och möter något brukar det alltid bli något kul som förhöjer känslan av att man befinner sig i Ereb och inte något pseudoeuropa. Det känns ingen ganska bra från moderna OSR-produkter och deras slumptabeller, men är i mitt tycke bättre än det jag läst i den genren hittils.
Jag tänkte precis samma sak - särskilt alla sjuka fantasydjur i bok 1! Känns som något Järnringen kunnat skriva till MUA

Fridigern;n169687 said:
Håller med älskade monsterböckerna. speciellt bok 1. den var enligt min åsikt helt super

Fridigern

Swordsman
Ja precis, bok 1 är guldet, resten är mer standard (och ofta helt regelmässigt brutet)

Bok 1 hade mer häftiga fantasi varelser. en del riktigt sköna. medan bok 2 även om den hade fantasy varelser så hade den mer fokus på verkliga djur. grund egenskaper för olika hästar, kameler, hundar. valar och sådant. och även om det är intressant och bra att ha ger det inte lika skön fantasy känsla. tror det är en av anledningarna jag gillade bok 1 bättre

Fjodor Pollett

Swordsman
Reddokk Fheg;n169718 said:
Bok 1 hade mer häftiga fantasi varelser. en del riktigt sköna. medan bok 2 även om den hade fantasy varelser så hade den mer fokus på verkliga djur. grund egenskaper för olika hästar, kameler, hundar. valar och sådant.
Psst, jag tror Fridigern menade monsterboxen.
Monsterböckerna hade visserligen sina sidor (ha ha) men Nisses illustrationer gör att jag förlåter vad som helst.

Staffan

Myrmidon
Det verkar råda viss begreppsförvirring gällande monsterböcker. Jag tror det Fridigern menar är boxen Drakar och Demoner: Monster, som hade fyra häften i sig (orkar inte kolla, men jag har för mig att det var 1: "Vanliga" djur samt allmänna regler för hur monstren funkade, mötestabeller, och så; 2: Humanoider; 3: "Traditionella" monster såsom drakar, kimeror, och gripar; samt 4: rent magiska varelser som demoner, odöda, och elementarer).

Innan den fanns det dock Monsterboken och så småningom Monsterboken 2, som var de "klassiska" källorna till monster för Drakar och Demoner under glansdagarna på 80-talet. Jag tror det är dessa Reddokk Fheg menar.

Jag minns att Monsterboken 2 på sin tid fick en del kritik för att en relativt stor del av den gick åt till dinosaurier, vilka många då inte ansåg hörde hemma i DoD. Även i övrigt led den väl i viss mån av "andraboksproblem", d v s att alla de riktigt bra idéerna uttömts till bok 1, så det som var kvar till bok 2 var av lite sämre kvalisort. Jag har även ett vagt minne av att den till viss del bestod av monster fans hade skickat in, vilket kanske inte alltid borgar för högsta kvalitet.

Monsterboxen i sin tur fick kritik framför allt för två saker: dels för att man gjort valet att ta bort tärningskoderna till alla varelser de inte ansåg lämpliga som rollpersoner (inklusive de flesta svartfolk), och dels för att man ändrat skräckreglerna för alla monster, men underlåtit att ta med de nya reglerna i boxen (de kom senare med i DoD'91, och enligt uppgift kom de även med som ett lösblad i senare tryckningar). Det gjorde att man blev lite förundrad över monster som hade färdigheten Skräckslå 1/15. Själv var jag inte helt nöjd med de nya illustrationerna heller - jag älskade Nisse Gullikssons gamla illustrationer i Monsterboken och Expertreglerna, och i jämförelse med dessa var många illustrationer i Monsterboxen ett klart nerköp. Förutom de detaljerna vill jag minnas att Monsterboxen var starkt uppskattad på sin tid.

Ja mycket möjligt det skett förväxlingar här

personligen tänker jag på de 2 monsterböckerna när någon säger mosnterboken/böckerna. Eftersom vi alltid kallade dem för monsterböckerna. medan vi kallade allt från monsterboxen för just monsterboxen eller vid bokens namns som "humanoid boken" och så vidare

Tror som Staffan sa bok ett (kommer inte ihåg namnet" var om vanliga djur allmän information om monster och tabeller plus lite till.
'Bok 2 Humanoida varelser. de flesta humanoida kreatur och de olika människo raserna hamnade här
Bok 3 Legendariska varelser. drakar, gripar och alla sådana saker
Bok 4 Kaos boken. demoner. odöda och allt sådant

Ps liten anektdot. jag mins jag störde mig på en sak i boken om humanoider. tror det var människorasen Barbier. på beskrivning står det att de var storväxta och kraftiga. på grundegenskaper har de normal sto 12. medan "normala" människor har 13. Jaha de är storväxta och kraftiga. bara lite mindre än vanliga människor :)

Fjodor Pollett

Swordsman

Leon

Leo carcion
Som sagt, Monster, bok 1 Kampanj, är underskattad.

Monster, bok 2 de Humanoida Raserna, är väl snarare överskattad. Magiska alv-hober, människo"raser" med olika stats, non-entiter som raggmän och högmän, en tråkigare version av alver som beskrivits så fräckt i monsterböckerna och i sinkadus. Det är väl lite tveskamt, enligt min åsikt, över hela brädet. Det enda boken har som jag föredrar framför andra källor är den bästa varianten av högalver.

zonk

muterad
Peter;n169800 said:
Som sagt, Monster, bok 1 Kampanj, är underskattad.

Monster, bok 2 de Humanoida Raserna, är väl snarare överskattad. Magiska alv-hober, människo"raser" med olika stats, non-entiter som raggmän och högmän, en tråkigare version av alver som beskrivits så fräckt i monsterböckerna och i sinkadus. Det är väl lite tveskamt, enligt min åsikt, över hela brädet. Det enda boken har som jag föredrar framför andra källor är den bästa varianten av högalver.
Högalver med Fys 1T6+2 tyckte jag aldrig kändes rätt eller riktigt.

zonk

muterad
Jag vet inte om den var utskälld, men Svartfolk är ju en grym modul. Var den utskälld så var det högst orättfärdigt.

Krille

Super Moderator
Jag är faktiskt väldigt förtjust i Spindelkonungens pyramid. Jag tror att det bara beror på nostalgi, men det finns en möjlighet att det beror på att orcherna hade en anledning att vara där.