Det verkar råda viss begreppsförvirring gällande monsterböcker. Jag tror det Fridigern menar är boxen Drakar och Demoner: Monster, som hade fyra häften i sig (orkar inte kolla, men jag har för mig att det var 1: "Vanliga" djur samt allmänna regler för hur monstren funkade, mötestabeller, och så; 2: Humanoider; 3: "Traditionella" monster såsom drakar, kimeror, och gripar; samt 4: rent magiska varelser som demoner, odöda, och elementarer).
Innan den fanns det dock Monsterboken och så småningom Monsterboken 2, som var de "klassiska" källorna till monster för Drakar och Demoner under glansdagarna på 80-talet. Jag tror det är dessa Reddokk Fheg menar.
Jag minns att Monsterboken 2 på sin tid fick en del kritik för att en relativt stor del av den gick åt till dinosaurier, vilka många då inte ansåg hörde hemma i DoD. Även i övrigt led den väl i viss mån av "andraboksproblem", d v s att alla de riktigt bra idéerna uttömts till bok 1, så det som var kvar till bok 2 var av lite sämre kvalisort. Jag har även ett vagt minne av att den till viss del bestod av monster fans hade skickat in, vilket kanske inte alltid borgar för högsta kvalitet.
Monsterboxen i sin tur fick kritik framför allt för två saker: dels för att man gjort valet att ta bort tärningskoderna till alla varelser de inte ansåg lämpliga som rollpersoner (inklusive de flesta svartfolk), och dels för att man ändrat skräckreglerna för alla monster, men underlåtit att ta med de nya reglerna i boxen (de kom senare med i DoD'91, och enligt uppgift kom de även med som ett lösblad i senare tryckningar). Det gjorde att man blev lite förundrad över monster som hade färdigheten Skräckslå 1/15. Själv var jag inte helt nöjd med de nya illustrationerna heller - jag älskade Nisse Gullikssons gamla illustrationer i Monsterboken och Expertreglerna, och i jämförelse med dessa var många illustrationer i Monsterboxen ett klart nerköp. Förutom de detaljerna vill jag minnas att Monsterboxen var starkt uppskattad på sin tid.