Välj minst tre frivilliga slag på nackdelstabellen, krank! Då händer en massa kul skit.krank said:Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
Klumpfot, Epilepsi och rädd för hästar...Kraetyz said:Välj minst tre frivilliga slag på nackdelstabellen, krank! Då händer en massa kul skit.krank said:Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
I Eon II fanns den trevliga nackdelen "Okänd födelsedag". Den var förträfflig. Synd att den togs bort i Eon III.Klumpfot, Epilepsi och rädd för hästar...
Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)krank said:Såja, nu har jag tankat hem och skrivit ut ett par exemplar; imorgon ska jag tydligen skapa rollperson till Eon. Spännande!
Det här är ofta en bra idé. Om man har en för fix idé för sin karaktär blir Eon inte lika bra. <.<Den Upplyste Despoten said:Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)
Det här är ofta en bra idé. Om man har en för fix idé för sin karaktär blir Eon inte lika bra. <.<
Mycket OT egentligen: Jag har alltid skitsvårt att komma på fantasyrollpersoner, så det var aldrig nån risk att jag skulle förbereda för mycket. Bärjade med en mycket vag idé (kompetent brud a' catburglar/tjuv/aktigt) som blev riktigt, riktigt bra. Jag tycker redan om henne och ser fram emot att se henne i spel.Den Upplyste Despoten said:Eftersom Eon är ett spel som slumpar fram rollpersoner per default så rekommenderar jag dig att ha så lite mental förberett som möjligt. Se det lite som att du kommer till ett konventsscenario där din egen inverkan på RP är i det närmaste noll. Och bara lira med RPn som växer fram. =)
Egentligen behöver det inte vara så svårt. Ta rollpersonerna i något spel du är van och försök att översätta vad de är i fantasytermer eller till en fantasyvärld. De flesta fiktiva världarna och karaktärerna har någorlunda motsvarigheter i de flesta fall, och blir det lite körigt kan man alltid göra någon sorts kombination eller så. Så brukar i alla fall jag tänka när det tryter i något spel; jag sätter då istället idén utifrån ett spel jag är van med och försöker sedan att konvertera detta in i det andra spelet så gott det går.Jag har alltid skitsvårt att komma på fantasyrollpersoner
Problemet är att jag ganska mycket definierar rollpersoner utifrån en modern kontext; jag spelar hackers, anarkister, punkare, kostymnissar/advokater, hårdrockare... Och tar man då bort datorer, den anarkistiska ideologin, 70-talets punkvåg, advokatfirmor som vi känner dem idag, och hårdrocken så får jag liksom svårt att relatera. Karaktärskoncepten kanske går att emulera, men plötsligt blir de liksom ointressanta att spela eftersom de saknar den kontext och historia som gjorde dem intressanta.solvebring said:Egentligen behöver det inte vara så svårt. Ta rollpersonerna i något spel du är van och försök att översätta vad de är i fantasytermer eller till en fantasyvärld. De flesta fiktiva världarna och karaktärerna har någorlunda motsvarigheter i de flesta fall, och blir det lite körigt kan man alltid göra någon sorts kombination eller så. Så brukar i alla fall jag tänka när det tryter i något spel; jag sätter då istället idén utifrån ett spel jag är van med och försöker sedan att konvertera detta in i det andra spelet så gott det går.
Well yeah, man rullar ju om idiotsaker. Som typ killen med PER 5 som får "Älskad av alla" och sådant där. Men jag tycker att man i första hand ska gå på helslump, och sedan rätta till där det blir idiotiskt.
Kan du inte göra en medeltidsvariant av dem då? Vad är Eons form av hacker/punkare/anarkist? Tja, någon form av outsider som kämpar mot övermakten låter det ju som att du tilltalas av att spela. Kanske en rebell mot styret i Thalamur eller varför inte en förtryckt minoritet i Jargien eller i Västlanden? Kanske använder du hemlig magi för att bekämpa dina fiender och för att dölja din identitet. Kanske har du tom lyckats komma över/skapa speciell magisk utrustning som hjälper dig i ditt strävande.Problemet är att jag ganska mycket definierar rollpersoner utifrån en modern kontext; jag spelar hackers, anarkister, punkare, kostymnissar/advokater, hårdrockare... Och tar man då bort datorer, den anarkistiska ideologin, 70-talets punkvåg, advokatfirmor som vi känner dem idag, och hårdrocken så får jag liksom svårt att relatera. Karaktärskoncepten kanske går att emulera, men plötsligt blir de liksom ointressanta att spela eftersom de saknar den kontext och historia som gjorde dem intressanta.
Om du gillar moderna koncept så förstår jag helt klart vad du menar men om du gillar glassiga sci-fi byggnationer och alienaktiga kulturer med djup så är ju även det element som går att implementera i fantasy. En mystisk ras går ju lätt att göra ganska alien (Kamorfer/alver någon?) och glassiga byggnader går ju lätt att slänga in med magi/gudomar/svunna högcivilisationer eller dyl som ursäkt. Det finns ju tom vissa bitar av Eon som smygflirtar med sci-fi (a la Eterseglare m.m).(Sedan hjälper det inte att jag finner medeltiden i stort rätt trist; trista kläder, trist teknologi, trist musik... Arkitekturen kunde vara ball ibland, men samhället i stort var ju mest bajs.)
Det här börjar bli hemskt OT...Sebastian Andersson said:Kan du inte göra en medeltidsvariant av dem då? Vad är Eons form av hacker/punkare/anarkist? Tja, någon form av outsider som kämpar mot övermakten låter det ju som att du tilltalas av att spela. Kanske en rebell mot styret i Thalamur eller varför inte en förtryckt minoritet i Jargien eller i Västlanden? Kanske använder du hemlig magi för att bekämpa dina fiender och för att dölja din identitet. Kanske har du tom lyckats komma över/skapa speciell magisk utrustning som hjälper dig i ditt strävande.
Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller kanske så utger du dig för att vara en jargisk byrokrat eller thalaskisk medborgare för att kunna smälta in och bekämpa systemet - så får vi med advokatbiten också!
Handlar mer om att min favvosetting är "skitig nutid": Bussar, tunnelbana, reklamaffischer, nedskräpning, klimathot, modern musik, datorer, TV-spelskonsoller, Wall Street, och så vidare. Visst kan man låtsas och "importera" eller "emulera" en del av de grejorna, men då måste man i stort sett mutera dem såpass mycket att de inte längre har det jag finner intressant.Sebastian Andersson said:Om du gillar moderna koncept så förstår jag helt klart vad du menar men om du gillar glassiga sci-fi byggnationer och alienaktiga kulturer med djup så är ju även det element som går att implementera i fantasy. En mystisk ras går ju lätt att göra ganska alien (Kamorfer/alver någon?) och glassiga byggnader går ju lätt att slänga in med magi/gudomar/svunna högcivilisationer eller dyl som ursäkt. Det finns ju tom vissa bitar av Eon som smygflirtar med sci-fi (a la Eterseglare m.m).
Eller en helt vanlig lutspelare?Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?
Eller vad nu den mundanska motsvarigheten till en golliard är, om man vill ha kombinationen musik, fylleri och ohängda slynglar.Duncan said:Eller en helt vanlig lutspelare?Hårdrockare i Eon hmmm well kanske en stor oborstad kraggbarbar a la Conan eller varför inte frihetsälskande horndrakesryttare av Raunerna eller en vildsint kamorian som bekämpar invaderande jargier?