Nekromanti "Utsläpp" Av Zombie kliniken....

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Alltså det här med Zombie kliniken...jag kanske ska släppa ut det på Rollspel.nu Men innan jag gör det vill jag gärna vara säker på att allt är rätt. Jag har frågat en person som vet mycket om RPG och då verkade allt rätt men jag ville gärna dubbelkolla så om nån vill läsa det så kan ni väl skicka ett mail?

Jango_fett317@hotmail.com
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Sen det här med Scenarion så får vi se...Man kan spela så långt tills man har utforskat huset. Sen ska jag Nog göra att man möter källan som Första scenario sen kanske den smiter och kommer till stan med viruset..Ja, jag behöver mycket råd här så jag och min kompis kan göra det här och släppa ut det...På rollspel.nu.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Varför inte lägga upp spelet så att man kan ladda ner det direkt från forumet? Då är det lite lättare att kolla.
 

Viktor E

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
51
Location
Göteborg
Allmänt tips: Många äldre människor, till exempel jag som är 21, får milda inre blödningar av att läsa särskrivningar. På engelska skulle man skriva "Project leader" (eller snarare "manager") och "The Zombie Clinic", ungefär som i din nuvarande signatur och i ditt projektnamn, men på svenska får och ska man göra nya ord för samma saker: Projektledare och Zombiekliniken, alltså. Det har ingenting med ditt specifika projekt att göra, men ändringarna skulle kunna ge dig en 2% större publik =)
 

Viktor E

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
51
Location
Göteborg
Det var inte en uppmaning att börja skriva på engelska! Engelska är inte coolt i sig, i synnerhet inte när det används om projekt på svenska.

(Och du har stavat fel till "leader".)
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Jag tror det blev fel när jag skulle lägga ut det här så jag gör det igen.



Zombie kliniken av Navid huq.
Grund boken

Under andra världskriget byggdes ett sjukhus ute i skogen, det var till för skadade soldater. Skottskador var vanligast men i dem nedre nivåerna behandlades galna patienter. På nåt sätt kom ett virus in i sjukhuset och dödade alla där. Dem låg döda där i flera år och ingen visste om detta topp hemliga sjukhus förutom armén. Dessa kroppar låg döda och tomma i flera år och viruset trängde sig in i dem och dem började gå och röra sig dem blev ZOMBIES! Armen beslutade sig för att skicka någon att kolla läget. Ett meddelande skickades till en arme bas där överste Baxter tjänstgjorde. Meddelandet löd: Dem lever..!! Arrgh….. Överste Baxter som visste att sjukhuset sedan länge blivit smittat av ett virus och alla hade dött insåg att dem hade blivit Zombies. Det är nu hans uppgift att samla en handfull med special tränade soldater för att gå till botten med mysteriet och döda alla Zombies. Om detta inte sker rätt kan Zombies ta över världen (dem sprids snabbt)….


Meddelande till Baxter om uppdraget.
Överste Baxter, ni kommer att landa med helikopter i skogen och därifrån ta en jeep tills ni stannar tre km framför målet. Resten är upp till dig!

Till spelledaren
(Låt gärna det hända nåt på vägen dit, tex jeepen får punka)


Vanliga färdigheter.



Springa:
Skjuta
Medicin
Köra Fordon
Flyga Farkost
Dyrka lås
Kunskap om motorer
Teknik

Användning av primära färdigheter.
När man ska använda sig av egenskaper som att springa måste man kasta tärningen på hur bra det blir Tex springa.
1.karaktären ramlar eller snubblar över nåt. 2. karaktären stöter i nåt och springer inte lika fort. 3. Rollen haltar fram. 4. orkar inte mycket 5. mellan fart 6.superfart.(inte överdrivet)

Resten av färdigheterna säger SL hur bra det går.


Angående träffar och kastsäkerhet.

För att träffa en fullträff med ett vapen måste man slå tärningen till 6. Allt annat blir blir träffar men inte fullt så bra. Då måste man kasta tärningen tills man får en fullträff. TEX. John trenton tar upp sin desert eagle och avfyrar några skott Pär som spelar John kastar tärningen och får 1. Det betyder att han får kasta tills han får nåt högre för då träffar han men inte lika bra. Om man kastar tre av tex. En desert eagle på andra nummer får man kål på Zombien. Detta beror på hur många träffar på resten av kroppen på det vapnet man bär.

Träffar för vapen.
1. Miss 2. Dålig träff. 3. Träff i en arm. 4. Träff i benet 5.I halsen 6. fullträff I huvudet

Men när man ska kasta en Granat blir det annorlunda så måste man som på ett skjutvapen ha 6 för att träffa( bara man får ett högt tal träffar det), men om man får nåt annat betyder det att man missar men det kan skada zombien eller döda om spelledaren säger till. Allt förutom nr 1 missar för nr 1 gör så att granaten studsar tillbaka eller är en blindgångare. Då måste man springa. Tex John trenton kastar en granat mot en massa med zombies, tärningen kommer på 1 och granaten studsar tillbaka. John har 6 i springa och springer därför där ifrån i full fart.


Granat träffar.

3och 4 = dåliga träffar 5 och 6= bra träffar. 1= studsar tillbaks.



Med speciella egenskaper som dyrka lås och köra fordon säger Spelledaren hur bra det går tex dyrka lås. ”Du kan inte dyrka upp dörren du måste använda tex. Kung Fu för att få upp den” med dubbelhänt räknas träffar med tärningen.

pistoler)Desert eagle eller uzi’s Dubbelhänt (håll två



"
Kung Fu (Du får 5+ i "slåss till hands"

Karate 2 i slåss till hands*
Hitta gömda saker..
Smyga
*du får välja en speciell egenskap när du är klar med dem vanliga.
*Slåss till hands kan man slå med fötterna med…

Användning av dina speciella egenskaper.
Hur man skjuter står längst ner men om man tänker på egenskaper som att slåss och
kung fu och sånt så finns det tärnings regler här . Vissa andra som hitta gömda saker och smyga så säger spelledaren hur bra det går.

KUNG FU
1. slag med valfri hand mot valfritt ställe. 2. ”dansk skalle” 3. fäller en zombie till marken. 4. Grepp om motståndaren så den faller. 5. ”Fly kick” eller ”tranan” Båda attackerna hoppar man i. 6. Man kan fälla sin fiende och hoppa upp i luften och landa på han/hon så att den definitivt dör eller blir rejält skadad.

Karate . Eftersom karate bara ger 2 i slåss till hands så är attackerna inte fullt så bra, men här är dem.
1. slår med valfri hand på valfritt ställe. 2. slår på halsen hårt. 3. fällning och slag på den liggande fienden. 4. trycker in nån mot en vägg och man har läge att skjuta. 5.Bryter armen på nån eller vänder den mot fienden(så man kan få fienden att skjuta sig själv) 6. ”Fly kick”

skapandet av din roll.

Tabeller för karaktär.

Namn.
Spelare.
Yrke.
Födelse ort.
Födelse datum.
Hemstad.
Ålder.


Utseende.
Hårfärg.
Frisyr
Hudfärg
Ögonfärg.
Annat.







Speciella drag.








Klädsel










Yrken/ ranger.


Ranger

Tekniker: bygger, avlyssnar, datorer, monterar vapen. Börjar spelet på en data avdelning i ett valfritt land.
Bomb specialist: Sköter bomberna i gruppen, börjar på ett träningsläger för bomber i ett valfritt land.
Tunga vapen specialist: sköter dem tunga vapnen i gruppen, börjar på vapen läger i valfritt land.
Pilot/förare: kör alla fordon jeepar, helikoptrar. Börjar på ett träningsläger för stridspiloter/förare i valfritt land.
Spanare: spanar innan gruppen är säker att gå. Spion läger i valfritt land.
Sniper: skjuter zombie’s på långt håll. Träningsläger i valfritt land.




Vapen man börjar med.

Yrke Vapen
Tekniker: Desert eagle
Submachine gun 9
M16 automatgevär.
5 granater
Kniv (kan bli bajonett)



Yrke: Bombspecialist. Vapen: Desert eagle
Granat eller Eldgranat 10
Rök granat. 8 st
Submachine gun 9
M 16 automat gevär
Högexplosiv granat 10
Högexplosive bomb. 5
Bazooka


Tunga vapen specialist.

Vapen: Desert Eagle
M16 automat vapen
Submachine gun9
Heavy machinegun
Mini gun(kan monteras av tekniker)
Granater 5 st
Hagel gevär (två pipor)


Pilot/förare.

Vapen: Desert Eagle
M16 automat gevär
Submachine gun 9
Granater 8 st
Hagelgevär 1 pipa



Spanare

Vapen: Uzi 9mm
Sub machinegun 9
Desert eagle
Rökgranater 8
Granater 5
Snipar gevär.
Sniper

Vapen: Sniper gevär
Desert eagle
Rökgranat 5
Submachine gun 9




Skada till vapnen.

Submachine gun 9 Skada på zombie/människa.: 1 magasin dödar.
M 16 automatgevär, skada: 1 magasin.
Hagelgevär 1 pipa Skada: 2 skott.
Två pipor: Skada: 1 skott.
Uzi 9mm Skada: Halva magasinet
Granater: explosion dödar om den är nära.
El stöts gevär : Ger bara en el stöt så det krävs många skott.
Eldgranat Skada på explosion dödar om den är nära. Eld skadar får Zombien att ligga ner. Sen måste man skjuta.
Desert Eagle skada: skott i huvudet. Direkt död. 3 skott på resten av kroppen är död. Sniper, Skada: samma som desert eagle.
Hög exsplosiv granat/bomb dödar allt i sin väg-…om man får 2.
Mini Gun. Dödar zombie direkt av träffar.
Kniv dödar inte utan skadar.
Heavy machinegun. Ett halvt magasin.
Annars beror resten på vilka träffar (läs regler för träffar och kastsäkerhet)


Skador på sin roll.


Om man själv får skador kan man bli healad av alla eller sig själv. Alla har medpack. Kan användas 5 antal gånger.


Död på din roll.

För att veta när man dör så ritar man upp 36 rutor på ett papper varenda gång man blir skadad och när spelledaren säger att man blir det kryssar man för en ruta. När alla är borta kan man antigen heala upp sig eller ta en reserv roll man har gjort.


Fordon.

Jeep: speciell egenskap. Klarar av terräng kräver 2 på att köra fordon.
Man kan montera en heavy machine gun på den.
Opel-jeep. Snabb men svår att köra även med 2 på att köra fordon.

Helikopter. Beväpnad med minigun .
Modell: B2 -2 HELICOPTER (OMBYGGD)
Den har en stor öppen lucka där en minigun kan sitta för att soldaterna ska kunna springa ut. Den är även bestyckad med små kulsprutor längst fram.


Raser (man kan bara spela människa)


Zombie.
Egenskaper: hugga (med klor) 5p Skada: på halsen dör din roll om han/hon inte får läkarvård direkt.
Hoppa. 10 p (kan hoppa högt)
Sikta 2 Dem är dåliga.
Använding av hugg och Zombie egenskaper.
1. Miss 2. dålig träff 3. Bett(kan inte komma igenom) 4. slag . 5.Bett som kommer igenom dräkten.( kan ändras om spelledaren säger det så det inte blir för vanligt.) 6. hugg som kommer igenom dräkten. ( Kan också ändras om spelledaren säger det)

information
Dem har långa klor som dödar lätt, Bett förekommer också man kan bli en zombie av ett bett men det börjar värka hos en människa inom fem dar. Då dödar den varenda männsiska den ser. Zombiesarnas mål är inget särskilt men om dem sprider sig så kan dem utrota hela mänskligheten.

Muterade djur:
Egenskaper: Bita: 5p (man kan bli smittat om det kommer genom dräkten)
Springa: 6 p (väldigt snabba)

1. Bett. 2. hoppar på fienden 3. bett( mot huvudet) 4. Bett mot benen 5. hugg med klor mot valfritt ställe. 6.Bett eller hugg på valfritt ställe (dessa hugg är dem ända som kommer igenom om inte spelledaren säger emot)

Information.
Inte bara människor fanns på sjukhuset, det fanns vakthundar. Dessa djur hade vassa tänder och var väldigt aggressiva, dem kan bitas och föra vidare viruset på Fem dar. Viruset är starkt i dem.

Människa: Deras egenskaper är olika beroende på vad dem arbetar med. Men soldater
Har dem primära egenskaperna. Och vissa speciella.

Alla vapen.

Uzi 9mm
M16 automatgevär
Submachinegun9
Desert eagle
Granat
Eldgranat
Rökgranat
Hög explosiv bomb
Hög explosiv granat
Bazooka
Heavy machine gun
Minigun
Kniv (bajonnet)
Hagel gevär (1 pipa)
Hagelgevär (2 pipor)
El stöts gevär.


Vapen man kan stöta på.
Thompson: dödar på ett helt magasin. Men man hittar sällan fulla magasin.
Batong: Kan skada och avskräcka zombies. När dem var patienter på sjukhuset var dem rädda för detta vapen.

Colt 45: ett magasin tar kål på en Zombie. Men som på Thompson kan man sällan hitta ett helt magasin.


Bärbart högljudslarm: När patienterna på sjukhuset inte gjorde vad dem skulle satte man på högt ljud. Det var ett högt tjut som skrämde iväg patienterna.

Övrigt.
Medicin: om dina medpack är slut kan man hitta medicin men detta kan var farligt ibland. Konsekvenserna är okända.

Slagträn: Dem friska patienterna (inte galna) som hade lätta sjukdomar kunde spela baseboll. Det finns gott om slagträn som kan användas som vapen. Två slag kan skada eller döda en Zombie.


Platserna

Skogen
Skogen är oändlig och det är svårt att hitta sig i den.
Det kan finnas Zombies som har flytt där.

Kliniken.

Det stora sjukhuset är byggt i skogen i ett stort berg, det finns dem lägre nivåerna där man inte vet vad som hände där och dem övre nivåerna där dem mest friska var. Sjukhuset var mest för galna soldater men också vissa sjuka soldater. Våningarna är ungefär 10 uppåt och 12 neråt alltså 22 våningar uppifrån neråt.


Nedre våningarna.

Alla rum ser likadana ut i dem nedre våningarna, en säng och en lampa. Väggarna är gråa och smutsiga, det finns blodfläckar överallt. Mellan rummen finns dem långa korridorerna där fångvakterna gick korridorerna leder till ett stort antal av hissar som leder till dem högsta våningarna där fångvaktarna bodde. Det finns sällskaps rum till vakterna Dem är nästan helt intakta.

Övre våningarna.

Dem övre våningarna är lika som på ett vanligt sjukhus, i rummen finns lampa säng och en toalett. Det finns en vaktstation av slutet i närheten av hissen, där finns batonger och möjligtvis dolda vapen under skrivbord och i bokhyllor. Det krävs åtminstone 2 i att hitta gömda saker för att hitta nåt. Pistolerna man kan hitta där har oftast fullt magasin..
Det finns en baseboll plan som är full av slagträn.




Överste Baxter.


Yrke: överste
Födelse ort: England
Födelse datum: okänt..
Hemstad: London
Ålder: 45 år.


Klädsel.

Soldat hjälm och kamouflage kläder, Mörkgröna byxor. Alla vapen hänger i hans bälte.

Speciella drag. Blåa ögon, svart hår. Liten skäggstubb under hakan.

Primära färdigheter.

Vapen färdighet: 5 medicin :3
Dyrka lås:3p
Kunskap om motorer:2p
Datorer:1p
Teknik:3p
Laga vapen: 2p
slåss till hands: 5p
Speciell valfri egenskap.
Kung fu: (du får 5 i slåss till hands)
Fordon 2p
Flyga farkost 0p
springa. 6

Spelare: (Spelledare)
Detta är bara ett exempel om spelledaren vill nåt annat så kan han/hon göra det!

Magasin och antal skott finns inte utan spelledaren bestämmer när spelarens skott är slut…


Utrustning till alla: Gasmask mot virus
Kikare, radio. Luft analyserare.Till spanare mörkerglasögon.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Färdighetsvärden.

Det står att Överste Baxter har poäng(?) i sina färdigheter. T.ex har han 5p i slåss till hands. Vad får det för effekt på tärningsslaget?

- Lycan, nyfiken
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Jag har funderat på att öra om Zombie kliniken så att det är ett äventyr istället för ett helt rollspel. Då kan jag ju göra massa små äventyr som hänger ihop! har nån annan nåt förslag?


och hittade ni något fel?
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Jag skulle rekommendera att du använde ett system som någon annan upfunnit, i alla fall till en början. Det blir nog lite mycket om du ska skriva ett helt eget samtidigt som du funderar på andra funktioner.
Använd tillexempel det här.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,071
Location
Nordnordost
Verkar trevligt, eller otrevligt, men på ett bra menat sätt.. Juste att det helt enkelt går åt ett helt magasin för att sänka en zombie, kan nog leda till rätt desperata strider. Gillade också att zombierna är rädda för batonger. :)

Har du speltestat än?
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Personligen tycker jag det är lite underligt när sju pistolskott är lika effektiva som 30 gevärsskott, det är väll mer kraft i en Thompson än i en Colt? Ett förslag vore att man slog skada (tex. en "burst" (ca. 4- 12 skott) från en Thompson ger 3T6 i skada och ett skott från en Colt ger 2T6 i skada).
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Den där saken om Thompson och så har jag funderat på ett tag, dem ska ju vara gamla och kanske lite dåliga så jag kanske ska göra att spelledaren säger om man träffar med dem vapnerna.
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Jo, speltaestat kan man nog inte säga än 'Ler* det har alltid kommit hinder! men jag ska försöka snart! med en kopp :tekopp: för att inte tråka ut spelarna! Jo och det där med magasin ska jag genast ändra för jag hade inte kommit på tärnings systemet!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Alltså gamla vapen gör nog minst lika ont som nya, om inte mer. Skillnaden är väl att det är lättare att träffa, lättare att underhålla, kostar mindre och krånglar mer sällan. Eventuellt skjuter de mer också, om det är det som är poängen.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Alltså gamla vapen gör nog minst lika ont som nya, om inte mer. Skillnaden är väl att det är lättare att träffa, lättare att underhålla, kostar mindre och krånglar mer sällan. Eventuellt skjuter de mer också, om det är det som är poängen.
 

Navid

Veteran
Joined
4 Apr 2004
Messages
33
Re: Färdighetsvärden.

Det här med värden och sånt, SL kan avgöra hur hårda slagen blir på hans fiende då. Typ en kille 1p i slåss slår en fullträff och gör det bästa slaget. Det blir inte lika starkt som det skulle vara på en 5 p...
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
En Thompson borde kanske inte falla under kategorin "Gamla vapen", den håller nog samma standard som nutida gevär. För övrigt är väll Thompson ett av dom gevären som faktiskt inte krånglar så fort man har satt på säkerhetsspärren :gremwink:
 
Top