Nekromanti Utsmyckning

Troberg

Sinister eater
Re: Sidofråga (peterb?)

OK. Fast jag tänkte ju närmare på risken att det typsnitt du använder är en piratkopia av typsnitt Y skapad av företag X och att X ger sig på dig om du använder piratkopian...
Risken finns ju, men i så fall är det dessutom omdöpt. Hur ska man egentligen kunna förväntas veta sådant?

peterb

Swordsman

Vad man förväntas känna till beror på vem man är. En läkare förväntas veta att ett visst ingrepp är farligt under vissa omständigheter. En layoutare förväntas veta om ett typsnitt liknar ett annat, etc.

God tro är innebär alltså olika saker för olika människor. Det kan mycket väl vara så att du som programerare skulle anses ha bort bli misstänksam när det inte finns några licensvillkor eller ens en upphovsman angiven, medans en 14 årig Kobold tryggt skulle kunna hävda att han inget visste.

Jag säger inte att det måste vara på detta sätt, men du har mer kunskap om Open Source, Freeware och piratkopiering än normalt vilket gör att du måste ha mer kött på benen när du hävdar god tro än en tant i konsum kassan. :gremsmile:

Om du ärligt tycker dig vara i god tro, kör på. Om inte, fundera på vilka alternativ som finns. Om du t.ex. placerar G:et i en ring har du inget G längre...

Troberg

Sinister eater

God tro är innebär alltså olika saker för olika människor. Det kan mycket väl vara så att du som programerare skulle anses ha bort bli misstänksam när det inte finns några licensvillkor eller ens en upphovsman angiven, medans en 14 årig Kobold tryggt skulle kunna hävda att han inget visste.
Ouch, menar du att jag borde veta att när jag köper en programvara som normalt kostar 50 000 för 20 spänn på en grön CD förpackad i en plastficka med omslaget utskrivet på en halvdan bläckstråleskrivare i en affär som bara säljer sådana CDs till samma pris så finns det en liten risk att den inte är original?

Klurigt, jag kanske borde vara mer vaksam...