Nekromanti Uttal av ordet 'Cthulhu'

2097

deleta mitt konto tack
Max Raven;n241411 said:
Men: Grekiska ursprungsordet låter visst mer som "kth-onic" och Cthulhus namn verkar komma ifrån ordet så... Kth-thulu?
Namnet i Howards tappning är rätt långt driftat från ????.

Rangertheman;n241412 said:
Ka-thu-lu, men grötigare
Det uttalet populariserades av Chaosium.

Jag förespråkar Skjlul-lu eller ?-lul-lu.

Jocke

Man med skägg
Efter som olika sekter uttalat namnet olika så gäller ju lokala regler. Kulu Xutu och Kathoolho, det är som ordspråket om att jag säger tomat och du säger... tumut?

Rhodryn

Hero
Jag vet inte när och eller var jag första gången hörde Kutulu/Cthulhu utalas... och det finns en chans att jag själv var den som faktiskt utalade ordet första gången jag hörde det... som sag, jag vet inte riktigt.

Men för mig så har jag alltid utalat Kutulu som (använd Svenska för detta som bas): "Ku-tu-luh".

Där "Ku" delen utalas som "Ku" i "Kunde" (kort U)... medan jag utalar "tu" rakt av som det Svenska ordet "tu" (så långt U), vilket ju också utalas på samma som tu'et ur ordet "itu" (tu'et i "itu" kommer ju från order tu till att börja med också)... och där jag sen utalar "luh" på samma sätt som Lu'et ur Lund (så kort U igen), fast där slut u-ljudet dras ut en hint lite längre pga en extra liten utandning på slutet så det nästan låter som att det skulle bli ett H.

När det gäller Cthulu så har mitt utalande utav det alltid varit (använd Engelska som bas för detta): "K-thu-lou"

K'et är ju ett rakt av skarpt och kort K... TH-delen är din standard TH ljud, som i t.ex "Think", där det följande U'et i "thu" utalar jag på samma sätt som det OU'et i slut delen "lou"... så över till "lou"... "lou" utalar jag på ungefär på samma sätt som det engelska namnet "Lou".

Jag kunde ha skrivit "thu" delen som "thou" för att vara samma och kopplat till "lou" delen, men jag kände att det antagligen skulle förvirra folk eftersom i Engelskan så utalar man you "thou" på ett helt annat sätt... så det fick bli ett "thu" istället för säkerhets skull. XD

anth

Vetefan
Jag uttalar det K'thulu, mest för att det är det uttal som folk känner igen.

En kul sysselsättning är att fråga slumpvisa (yngre) människor om de hört talas om Cthulhu, och om de har det fråga om de kan stava till Cthulhu.
Förvånansvärt många (nästan alla) har hört talas om Cthulhu, men förvånansvärt få (nästan ingen) kan stava till det.

Hur jag anser att det ska uttalas (av en mänsklig tunga):

C - en kort hostning, ungefär som man satt i halsen.
thu - läspljud, ut med tungan mellan tänderna och säg s.
l l-ljud
hu - lång ljudlig utandning, ungefär som hhhö.

Försök nu uttala ovanstående tillsammans, men utan något u-ljud.

Ett förslag är att titta på walesiska och polska, då de flesta namn i Cthulhu mythos låter som en kombo mellan just walesiska och polska.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Lite off topic kanske, men i vår spelgrupp så har man uttalat Nyarlathotep (Ny-ar-la-tå-tepp ?) - Nyllantråp sen 80-talet. Har heller aldrig påtalats och uttalas av respekt för SL fortfarande så :)

anth

Vetefan
Henke;n242325 said:
Lite off topic kanske, men i vår spelgrupp så har man uttalat Nyarlathotep (Ny-ar-la-tå-tepp ?) - Nyllantråp sen 80-talet. Har heller aldrig påtalats och uttalas av respekt för SL fortfarande så :)
Jag ändrade mitt uttal till Nyarlat-hotep när jag insåg att det var ett egyptiskt namn.

2097

deleta mitt konto tack
Gör en tråd om hur vi uttalade det på 30-talet dvs inte Chaosium-sättet. Får tråd där fyra personer lär ut Chaosiumsättet.

T_T

INTERNET