Nekromanti Uttalat politiska och aktuella svenska rollspel?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,075
Location
The Culture
MODERERING

Om man tycker att ett ämne är ointressant kan man låta bli att skriva i tråden. Om man tycker att det är något fel på en tråd kan man anmäla den till moderatorerna. Vad man inte gör är skriver ovidkommande och hobbymodererande inlägg i tråden. Därför blir CapnZapp avstängd två dagar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag tror att man bäst förstår avsaknaden av debatt som ett aktivt ställningstagande för status quo, dvs. att rollspelsforumet skall förbli opolitiskt på en macronivå. Detta sagt, så tenderar ju politikens spelregler, om än inte dess sakinnehåll, att var konstanter. Därför skulle jag föreslå Qin, som politiskt spel. Det tvingar fram en mål-medel-diskussion, och en analys av maktförhållanden i spelvärlden. Kapitlet om hur olika samhällsgrupper reagerar på de nya staterna är brilliant, och avsaknaden av moraliserande föredömlig.

Problemet med att skriva rollspel med sakpolitiskt innehåll, är att de blir daterade. God45:s genomgång av varulvsklanerna torde vara strålande illustrationer. Jag tror därför att de system som uppmuntrar till politiskt tänkande, är mer politiskt användbara, än de som är "ideologiskt renläriga".
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,038
Location
Göteborg
Gurgeh;n116010 said:
MODERERING

Om man tycker att ett ämne är ointressant kan man låta bli att skriva i tråden. Om man tycker att det är något fel på en tråd kan man anmäla den till moderatorerna. Vad man inte gör är skriver ovidkommande och hobbymodererande inlägg i tråden. Därför blir CapnZapp avstängd två dagar.
Jag har aldrig lyckats anmäla ett inlägg. Får bara "An unexpected error was returned: '116049'"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ett spel som är uppenbart,direkt och aktuellt politiskt tror jag mest skulle vara intressant för de redan frälsta - t ex ett spel där man spelar syriansk flykting som ska försöka ta sig till Fästning Europa, eller småföretagare i kamp mot facket. För att det ska vara någon poäng med det bör man filtrera saken genom lite allegori, som t ex i Undergångens Arvtagare med sina beskrivningar av människornas/överklassens förtryck av mutanterna/underklassen, eller för den delen Mutant år 0 där man får styra sin arks utveckling med både konsekvenser och fördelar av att satsa på t ex kultur/sammanhållning kontra militär.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Caligo;n116050 said:
Jag har aldrig lyckats anmäla ett inlägg. Får bara "An unexpected error was returned: '116049'"
Moderatorsvar:

När någon skickar en anmälan så hamnar den i vår inbox. Det finns en miljon buggar i vB5 och en av de mer irriterande är att anmälaren får ett "unexpected error" enligt ovan. Det kommer dock en anmälan till vår inbox och vi ser den.

Så fort vi ser något i vår inbox så tittar vi på fallet. Bedömer vi att en åtgärd behövs så händer något, vilket syns genom att vi postar ett sånt här grönt meddelande, eller så postar vi ett sånt där rött meddelande och gör andra saker som att stänga av folk. Om vi bedömer att en åtgärd inte behövs så märks det inte så mycket.

Poängen är dock att anmälningar går fram även om ni ser ett "unexpected error".


Privat tillägg: Vän av ordning (exempelvis jag) kanske kan tycka att det vore skitbra om det kunde komma någon feedback till anmälaren om det inte behövdes någon åtgärd, men vB5 hatar oss och motarbetar oss på så många sätt att jag helt enkelt inte ids göra det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,225
Bästa sättet att göra ett spel politiskt på är att antyda grejer med riktade mekaniker och fluff. Så om ditt spel har ett system för att skapa organisationer och en typ av organisationer man kan skapa är kommunala eller statliga myndigheter så har men en sådan här regel:

"Välj en myndighet. Den kan vara finansierad, intresserad, välbemannad, kompetent, responsiv. Välj två."

Och där har du gjort ett politisk statement som är tydligt nu och som kommer ligga i bakgrunden under hela kampanjen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
Krille;n116085 said:
Poängen är dock att anmälningar går fram även om ni ser ett "unexpected error".


Förutom när de inte gör det på grund av nån annan av alla buggar som spökar ibland, vilket avhandlas i den här tråden.

Feedback hade varit jättebra, och jag håller tummarna för att det går att lösa smidigt på nästa forum.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,897
Mundo;n115990 said:
Bjäfs! (Mitt nya favorit-ord förresten)
Jag bara länkade bilden för den var rolig.
Fast det stämmer att det är en marxistisk historie-teori (i grova drag) Slavfall ---> Feodalfall ----> Borgarfall ----> Kim Jon Un (yay!)
Fan, jag måste ha missat de kapitel i Das Kapital som handlar om Juche...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,075
Location
The Culture
MODERERING

Delvis i förebyggande syfte vill jag påminna om att det här är en tråd om rollspel med tydlig politisk vinkling. Det är alltså inte en tråd, eller ens ett forum, om politik. Det finns andra platser där ni kan diskutera det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det inte lättare att skapa intressanta situationer med politiskt innehåll i äventyr och kampanjer än i hela rollspel? Grundregler tenderar ju att vara bredare, öppnare och mer allmänna medan kampanjer och äventyr ganska enkelt kan vässas till.

Sedan behöver man nog fastslå vad man egentligen menar med politik i det här fallet. Dels har vi en tendens att kalla det som andra personer men inte vi själva håller på med för politik och ideologi och dels finns det en hel del politik i de flesta rollspel eftersom dessa i varierande grad bygger på vår egen historia och värld.

Efterfrågar man ett spel där rollpersonerna är aktiva utövare av politik uppnår man ju detta mål oavsett om man antas sköta ett grevskap i en pseudomedeltida värld eller om man ingår i en revolutionär cell som ska störta det onda rymdimperiet.

Slutligen håller jag inte med om att politik eller politiska konflikter skulle vara ointressanta. De flesta typer av konflikter har potential att skapa intressant spelande och många politiska konflikter är dessutom väldigt svåra att lösa och tvingar en till svåra val och överväganden. Med andra ord ett perfekt underlag för bra kampanjer och scener.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,038
Location
Göteborg
Gurgeh;n116228 said:
MODERERING

Delvis i förebyggande syfte vill jag påminna om att det här är en tråd om rollspel med tydlig politisk vinkling. Det är alltså inte en tråd, eller ens ett forum, om politik. Det finns andra platser där ni kan diskutera det.
Alltså ett fint sätt att säg att obehagliga åsikter inte är välkomna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,008
Location
Rissne
Caligo;n116944 said:
Alltså ett fint sätt att säg att obehagliga åsikter inte är välkomna.

Hur menar du nu? På vilket sätt är det Gurgeh skriver ens kopplat till "specifika åsikter"?

Iofs, visst, åsikten "vi borde diskutera politik i den här tråden" är absolut en som nog inte är så välkommen i just den här tråden, men annars vetefan...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,242
walium;n116869 said:
Är det inte lättare att skapa intressanta situationer med politiskt innehåll i äventyr och kampanjer än i hela rollspel? Grundregler tenderar ju att vara bredare, öppnare och mer allmänna medan kampanjer och äventyr ganska enkelt kan vässas till.

Sedan behöver man nog fastslå vad man egentligen menar med politik i det här fallet. Dels har vi en tendens att kalla det som andra personer men inte vi själva håller på med för politik och ideologi och dels finns det en hel del politik i de flesta rollspel eftersom dessa i varierande grad bygger på vår egen historia och värld.

Efterfrågar man ett spel där rollpersonerna är aktiva utövare av politik uppnår man ju detta mål oavsett om man antas sköta ett grevskap i en pseudomedeltida värld eller om man ingår i en revolutionär cell som ska störta det onda rymdimperiet.

Slutligen håller jag inte med om att politik eller politiska konflikter skulle vara ointressanta. De flesta typer av konflikter har potential att skapa intressant spelande och många politiska konflikter är dessutom väldigt svåra att lösa och tvingar en till svåra val och överväganden. Med andra ord ett perfekt underlag för bra kampanjer och scener.
Jag hade gärna sett ett rollspel med ett regelsystem för att just spela politiker, regler för att influera grupper, bygga organisationer och planera en budget och hantera kriser. Eller kanske ett systemlöst supplement där man går igenom hur en stat är uppbyggd och vem som är ansvarig för vad och hur man går från beslut till verkställan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,897
Det jag gillar med politiska ställningstaganden i rollspel är att de ofta handlar om maktförhållanden och andra spänningar - det kan helt enkelt ge spelet en del nerv och driv. Det behöver inte alls handla om att ha en viss agenda, utan mer ställa öppna frågor runt maktutövande, legitimitet och våldsanvädning. Hade mycket roligt med detta i en Sagan om Ringenkampanj...

obak;n116973 said:
Jag hade gärna sett ett rollspel med ett regelsystem för att just spela politiker, regler för att influera grupper, bygga organisationer och planera en budget och hantera kriser. Eller kanske ett systemlöst supplement där man går igenom hur en stat är uppbyggd och vem som är ansvarig för vad och hur man går från beslut till verkställan.
Lite som skuggspelet i Svavelvinter?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,242
Peter;n116998 said:
Lite som skuggspelet i Svavelvinter?
Ja fast mer detaljerat och mindre abstrakt med förankring i hur det funkar i verkligheten, skuggspel är ett steg åt rätt håll.
 
Top