Störtskön serie! Jag diggar det vänstra tornet i sista rutan, hur fan får han det att stå kvar?
Hur märker ni att era spelare är uttråkade och vad gör ni för att få fart på dem igen?
Om det händer någonting i äventyret så blir folk inte uttråkade (vi spelar så jäkla sällan att ingen vågar bli uttråkad
), men om äventyret står och stampar (spelarna har kört fast) eller om någon spelare är temporärt ute ur spelet (skjuten i ryggen med ett bedövningsskott) så är det en annan femma. Jag tänkte dra 3 fall:
[color:\\"red\\"] 1: Enskild spelare uttråkad under lirandet [/color]
Om jag låter bli att ljuga om uttråkningsbiten från förra stycket så kan det ju hända att en enskild spelare ser uttråkad ut medan de andra är i full gång med att planera överfallet mot köpmannens hus (eller nåt). Åtgärden vid ett sådant tillfälle är oftast att direkt rikta sig till den spelaren och frågan vad han gör. Om man inte får igång honom på det sättet får han väl sitta och vara oengagerad ett slag och sen testar man igen. Mina spelare brukar autostarta efter en kortare period om inte annat, det händer aldrig att någon bryter upp och åker hem.
[color:\\"red\\"] 2: Spelarna har kört fast [/color]
Spelarna känner att de inte kommer någon vart. Köpmannen var inte hemma, deras skepp är på lagning, de känner ingen i staden, de vet inte alls vad de ska ta sig till, osv. Här kan man antingen slänga in någon ledtråd och hoppas att spelarna autostartar och börjar nysta i det, eller så tar man till mer drastiska metoder (som oftast leder inte på ett större eller mindre sidospår, innan någon i gänget kommer ihåg vad vi höll på med egentligen). T.ex. så kan man skicka en lönnmördare på spelarna (köpmannen gillar kanske inte att få huset tillstökat av RP:s och vill ge igen). Tavernan spelarna sitter på kanske börjar brinna (någon i köket gjorde explosiva köttbullar). Anything, bara det blir lite liv i luckan.
[color:\\"red\\"] 3: Spelare temporärt ute [/color]
Rollpersonen är avsvimmad och spelaren har trist. Senaste gången det här hände så började spelaren lira spel på sin mobiltelefon innan vi kickade ut honom (eller så gick han frivilligt, stör man stämningen ska man inte vara kvar iaf) till en av de 2 datorer med fast internet som finns i lägenheten vi lirar i. Har man inget motsvarande att distrahera med så får man nog hoppas att spelaren klarar av att bita ihop en stund, det kan aldrig bli särskilt skoj att rollspela en avsvimmad filur.
Något säger mig att jag har sagt spelare och rollperson lite om vartannat, men ni fattar säkert vad jag menar.