Nekromanti Uttråkade spelare

walium

Ganska töntig, faktiskt

Hur märker ni att era spelare är uttråkade och vad gör ni för att få fart på dem igen?

Foggmock

Myrmidon
Steg 1. Knuffa till bordet så att ALLA dice stacks rasar.

Steg 2. Frågar om de är hungriga, trötta, eller bara sugna på cola. Här löses oftast problemet och vi drar en pizza.

Steg 3. Suger mitt äventyr? (Om man vanligtvis håller deras intresse)

Steg 4. Suger mitt spelledarskap?

...för är det nått jag inte riktigt tål så är det att nöta sig igenom en kväll när ingen har kul. Tärningspyramider kan jag tåla eftersom alla omöjligt kan ha full koncentration hela tiden, men om samtliga runt bordet drar tunga suckar och stirrar ut genom fönstret när jag beskriver en händelse är det dags att ändra på något.

anth

Vetefan
När de börjar snacka med varandra om andra saker än rollspel under en spelsession.

När det inträffar försöker jag göra ett snabbt miljöbyte/tempobyte + gör en mental not att det här tyckte inte spelarna om så jag själv inte gör om det.

Vindhand

Myrmidon
Hur märker ni att era spelare är uttråkade och vad gör ni för att få fart på dem igen?

Att de somnar brukar vara ganska avslöjande :gremsmirk:

Jag har inget patentsätt att få fart på dem... det beror ju på vad de tycker är kul och vad deras rollperson kan ha för inverkan.

Ett bra knep är dock att inte satsa allt på ett kort. Ha många saker som pågår parallellt. Om folk tappar intresset för en viss del av historien eller kör fast (om det är ett mysterium) så bör det finnas annat att göra och andra saker som händer.

Troberg

Sinister eater
Steg 1. Knuffa till bordet så att ALLA dice stacks rasar.

Steg 2. Frågar om de är hungriga, trötta, eller bara sugna på cola. Här löses oftast problemet och vi drar en pizza.

Steg 3. Suger mitt äventyr? (Om man vanligtvis håller deras intresse)

Steg 4. Suger mitt spelledarskap?
Första steget för mig är att ge dem en anledning att bli misstänksamma mot varandra, intrigera mot varandra eller på annat sätt komma i konflikt. Ge en en magisk pryl som är jättebra. Ge en annan information om att prylen possessar (kom inte på svenska ordet just nu) ägaren, vilket lätt bekräftas genom att be honom lämna från sig den och se vad som händer. Luta dig tillbaka och beskåda förödelsen.

Med andra ord, om du inte lyckas intressera dem, låt dem göra det själva.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaoo, oftast är det ett gemensammt beslut att vi bryter för en stund eller nått sådant.. Det gäller speciellt vid längre speltillfällen då t. ex en matpaus oftast passar in välldans bra..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ge dom vad dom vill ha

"Hur märker ni att era spelare är uttråkade..."

När dom inte är fokuserade på rollspelet längre. När dom pratar om annat eller koncentrerar sig på andra saker än just det rollspelet vi spelar.

" ...och vad gör ni för att få fart på dem igen?"

Jag ger dom vad dom vill ha. Är spelaren väldigt actionintresserad så kastar jag in honom i ett actionscenario.
Är han intrigintresserad så skapar jag en liten intrigtråd som han kan nysta i.

så får dom någonting att göra.

/Naug

entomophobiac

Low Prep High Play

Att de är uttråkade? Jag känner de flesta av mina spelare relativt väl, så det märks oftast. Folk kanske lutar sig bekvämt tillbaka, tittar på fiskarna i akvariet eller bläddrar i böcker.

Till att börja med kommer jag säga åt dem att koncentrera sig, men om detta visar sig meningslöst - eller uttråkandet sprider sig till hela gruppen - så försöker jag istället engagera folk genom att skapa aktivare scener. Jag gillar problemlösning från spelarnas sida och tycker det roligaste som finns att lyssna på som SL är hur spelarna diskuterar över problem de ska bemöta. Jag blir själv väldigt ställd om spelarna inte själva är aktiva och frågar och agerar både sinsemellan och mot mig representerades mina SLP, så då kan min hjärna ibland tvingas att gå på högvarv.

Om jag verkligen märker att en grupp är uttråkad (och er grupp som spelade Tynande drömmar är nog det värsta exempel jag någonsin sett... även om jag bara kort tittade in i rummet) så försöker jag aktivera dem. Fungerar inte detta rundar jag av så fort handlingen tillåter, eller så avbryter jag direkt. Likadant om spelare börjar flumma okontrollerbart, för antingen spelar man aktivt eller så spelar man inte alls.

Bjorn

Hero
Dunder brak och överaskningar

Tja att märka att spelarna börjar bli ointresserade är offtast inte speciellt svårt. Börjar de prata för mycket off-game snack, bläddra i böcker och rent allmänt bara inte spela så är de nog inte så "på" just nu. Ett relaterat problem är när spelarna är frustrerade, dvs de är intresserade och alerta men har inga idéer eller uppslag på vad de borde göra nu.

Vad det gäller lösning så är det tvådelat:

Kortsiktigt
Först försöker jag snabbt (mer eller mindre undermedvetet) analysera om det finns några kringfaktorer som är anledningen. Typ spelat många timmar utan paus, dålig luft, för sent, etc etc. Finns det sådan så är det bara att lösa dessa genom att ta en paus, vädra eller vad det nu må vara.

Finns det inga sådana skäl så brukar jag hastigt och lustigt slänga in något väldigt dramatiskt, oväntat och ofta extremt i handlingen. (Spelarna kan t.ex. helt plötsligt bli vittnen till ett helt oprovocerat mord.) I det här läget bryr jag mig inte om hurivida detta passar in i äventyret, det viktiga är att det är så oväntat och chockerande att spelarna verkligen hajar till. (Tänk explosionen i början av dödligt vapen 2, tänk vändningen från gangster till vampyrsplat i från dusk til dawn osv osv.) Kan jag senare återknyta detta till huvudplotten så är det bra, kan jag inte det så brukar faktiskt de flesta spelare uppskatta att det ibland händer saker i spelvärlden som är helt orelaterade till dem.

Långsiktigt
PRATA med dina spelare mellan speltillfällena. Kanske spelleder du en kampanj som spelarna inte är speciellt intresserade av, kanske lägger du för stor tonvikt vid saker de tycker är helt ointressanta, kanske ogillar de just det spelsystem ni valt. Commuicatzion iz ze answer som Dr Ruth hade sagt!

/Bjorn

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Vet inte det har aldrig hänt mig.. :gremlaugh:

Nä, men skämt åsido, det märks tex när de ofta börjar diskutera saker som inte har med spelet att göra, tittar på klockan, ger sig av och avbryter spelet tidigare än väntat, etc. Det är en fördel om man känner spelarna någorlunda väl för att kunna tyda tecknen; ibland kan det rentav röra sig om en missnöjesprotest angående hela gruppen, eller spelarens karaktär, ibland är eventuellt bara EN i gruppen uttråkad och då får man väl se till att engagera honom / henne extra mycket..

Vad gäller själva spelet (framför allt från spelledarens sida), så är det bra att vara väldigt förberedd så att det inte blir för många pauser där man kan tappa tråden. Det är också bra att undvika vad några av oss har kommit att kalla "regelbögeri", för det kan verkligen suga själen ur äventyren och tråka ut de flesta (mycket slående i tabeller, evigt diskuterande om triviala händelseförlopp, etc). Lär dig konsten att improvisera, utan att det märks givetvis, när du märker att dina scenarion inte alls engagerar, för ibland hjälper det inte ens att man är förberedd som en akademiledamot på nobelpristal.. :gremsmirk:

Feuflux

omjonasson.se
Störtskön serie! Jag diggar det vänstra tornet i sista rutan, hur fan får han det att stå kvar?

Om det händer någonting i äventyret så blir folk inte uttråkade (vi spelar så jäkla sällan att ingen vågar bli uttråkad :gremgrin: ), men om äventyret står och stampar (spelarna har kört fast) eller om någon spelare är temporärt ute ur spelet (skjuten i ryggen med ett bedövningsskott) så är det en annan femma. Jag tänkte dra 3 fall:

[color:\\"red\\"] 1: Enskild spelare uttråkad under lirandet [/color]
Om jag låter bli att ljuga om uttråkningsbiten från förra stycket så kan det ju hända att en enskild spelare ser uttråkad ut medan de andra är i full gång med att planera överfallet mot köpmannens hus (eller nåt). Åtgärden vid ett sådant tillfälle är oftast att direkt rikta sig till den spelaren och frågan vad han gör. Om man inte får igång honom på det sättet får han väl sitta och vara oengagerad ett slag och sen testar man igen. Mina spelare brukar autostarta efter en kortare period om inte annat, det händer aldrig att någon bryter upp och åker hem.

[color:\\"red\\"] 2: Spelarna har kört fast [/color]
Spelarna känner att de inte kommer någon vart. Köpmannen var inte hemma, deras skepp är på lagning, de känner ingen i staden, de vet inte alls vad de ska ta sig till, osv. Här kan man antingen slänga in någon ledtråd och hoppas att spelarna autostartar och börjar nysta i det, eller så tar man till mer drastiska metoder (som oftast leder inte på ett större eller mindre sidospår, innan någon i gänget kommer ihåg vad vi höll på med egentligen). T.ex. så kan man skicka en lönnmördare på spelarna (köpmannen gillar kanske inte att få huset tillstökat av RP:s och vill ge igen). Tavernan spelarna sitter på kanske börjar brinna (någon i köket gjorde explosiva köttbullar). Anything, bara det blir lite liv i luckan.

[color:\\"red\\"] 3: Spelare temporärt ute [/color]
Rollpersonen är avsvimmad och spelaren har trist. Senaste gången det här hände så började spelaren lira spel på sin mobiltelefon innan vi kickade ut honom (eller så gick han frivilligt, stör man stämningen ska man inte vara kvar iaf) till en av de 2 datorer med fast internet som finns i lägenheten vi lirar i. Har man inget motsvarande att distrahera med så får man nog hoppas att spelaren klarar av att bita ihop en stund, det kan aldrig bli särskilt skoj att rollspela en avsvimmad filur.

Något säger mig att jag har sagt spelare och rollperson lite om vartannat, men ni fattar säkert vad jag menar. :gremgrin:

Apoqalypze

Veteran
Improvisera kasta in nåt som intresserar den/dom spelarna som tröttnat, förutsatt att du känner dina spelare någolunda.