Nekromanti Utvärdera rollspelsmakandeforumet!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Efter den här deltråden kändes det okej att starta en ny deltråd på ämnet som vi vek av till. Vi vill ju inte babbla sönder PVCs tråd.
Läser ni inte igenom deltråden så gör jag en lite sammanfattning här nedanför ändå.

När jag var yngre arbetade jag på ett Drakar och Demoner utan ankor. Jag ville göra ett spel som var mitt, men när folk här på rollspelsmakandeforumt förklarade att standardfantasy var fel och man var tvungen att göra något originellt så gav jag upp tanken på det spelet.

Idag arbetar jag på ett annat spel, som jag aldrig någonsin i helvetet kommer posta om här förrän det är klart. Varför? För att den input man får här aldrig stämmer med den vision jag är ute efter, och eftersom jag skriver för mig spelar det ingen roll. Jag vill få klart mitt spel.

Så värdet av den input man får här är olika beroende på vem man är. För mig har det mest förstört projekten, dels för att det är lättare att babbla om det än att färdigställa det, men framförallt för att folk har en tendens att spräcka ens ballonger.

Hur är det för er andra?
Vad vill ni ha svar på och får ni svar på det?
Är det er vision eller andras åsikter som är det viktiga?

Utvärdera hjälpen man får på rollspelsmakandeforumet.

(Och nej, jag är på semester, det här har inget med forumets vidare skötsel eller liknande att göra.)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad vill ni ha svar på och får ni svar på det?
När jag startar trådar här är det antingen för att visa något jag gjort, för att jag vill kasta ut en idé i luften och se om någon fångar den eller för att jag faktiskt är osäker på hur jag ska hantera en viss del av reglerna och vill ha råd. I det tredje fallet har jag ofta en åsikt, men är beredd att modifiera den eller ändra den helt om jag får några bättre förslag, och det har hänt flera gånger.

Är det er vision eller andras åsikter som är det viktiga?
Det är min vision som gäller. Om jag har en tydlig vision spelar det ingen roll vad andra tycker. Det är bara när jag är tveksam som jag vill ha några åsikter, eller när spelet är klart och jag vill veta om det blev vettigt.

Utvärdera hjälpen man får på rollspelsmakandeforumet.
Den mesta hjälpen är indirekt. Om man ser tillräckligt många människor presentera sina regelsystem, idéer och funderingar måste man lära sig något, och det tycker jag att jag gör. Det är sällan jag ser något som jag omedelbart måste stjäla eller ta till mig, men man kan inte låta bli att lägga saker på minnet, mala sönder dem och baka in dem i sitt eget rollspelsmakande - och det är bra.

/tobias

Nightowl

Champion
Det varierar.

Man kan behöva olika saker:
1, Koll på sånt man faktiskt inte vet. Sannolikheter, vapens historia, whatever.

2, Uppmuntrande tillrop. Man skriver något och hoppas på att folk ska berätta hur skitbra det är. Det kan funka bra.

3, Bollplank. Man kastar ut en idé och vill ha olika reflektioner. Det är här idéer brukar bli nedskjutna enligt min erfarenhet, fast man slipper det en del av mina vänner ägnar sig åt: varje gång i mitt liv jag förklarat att jag vill göra en grej brukar de bli jätteentusiastiska och förklara att jag ska göra något helt annat - och med helt annat pratar vi alltså om att jag säger: "jag skulle vilja skriva en svampbok för barn" och då tänker dom "svampar - hösten - skogen - häftigt med skog och höst - jättekul, men det du ska skriva är en bok som förklarar älgjakt för invandrare!" Här brukar man bara bli nedspydd i största allmänhet. Ju mer fullständig man är desto mindre sannolikt att man inte blir nedspydd, men också mindre sannolikt att man får någon hjälp alls, för folk tycker inte de har något att tillägga.

4, Reflektioner kring vad jag skulle kalla designfilosofi, t.ex. om man ska använda initiativ eller inte. Sådant här för alltid med sig en del rabiata principdiskussioner, men jag har fått mycket hjälp här. Det hjälper att man inte tar grejer för givet här, för antingen kommer folk att hoppa på en för att man tar grejer för givet eller så kommer de att ta helt fel grejer för givet och skriva något helt vanvettigt. Det värsta som brukar hända tycker jag är att man tvingas förklara varför man gillar en grej och det leder till en viss självkännedom.

Erik

Rising

Vila i frid
Jag gillar nog mest att bli nedskjuten. Jag får så många idéer hela tiden, och jag är rätt dålig på att avgöra om de egentligen är bra eller inte. Det är skönt att få höra något så enkelt som "verkar det inte väldigt krångligt?" eller som när Eksem tittade på mina klur till Sägnernas Spår och bara "öh, det är ju precis som Nobilis". Den enklaste supporten är den som jag nog är sämst på att ge mig själv.

Problemet med det här stället är att mycket av lusten med att visa något man har gjort försvinner när man har pratat om det. Så det är nästan enklare att klura här på forumet än att göra det i enskildhet.

När det gäller min vision/andras åsikter så är det självklart min vision som är det viktiga, men denna vision blir starkare när jag får höra andras åsikter. Liksom, om de misstolkar något så tänker jag "hur kunde de misstolka det?" och så hittar jag alltid något i min vision som inte riktigt hör dit, som kan leda till missförstånd. När jag tar bort det så blir min vision ädlare, renare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har haft Höstdimma i 5011 trådar men inte fått ut så mycket av det egentligen. Bra respons har jag däremot fått när jag pratat om spelet i realtidsforum, typ IRC eller i helt vanliga konversationer med människor.

Det kan ju dock vara så att jag är dålig på att formulera mina frågeställningar, eller att jag helt enkelt tänker ointressanta tankar.

ripperdoc

Myrmidon
Ingen hjälp alls, praktiskt taget. (Anledningen till att jag inte heller tar upp särskilt många frågeställningar här). De åsikter som kan presenteras på forumet räcker inte långa vägar för att konstruktivt förbättra mitt spel - det krävs ett personligt möte och diskussion. Jag skulle aldrig ens teoretiskt kunna förmedla min spelidé på forumet (i den mån det kan göras i text skulle det bli för långt för att läsas av forumsbesökarna) och därmed skulle hjälpen som erbjuds inte kunna ge så mycket, eftersom folk inte vill eller kan sätta sig in i spelet i samma utsträckning som jag själv.

Att bolla vaga idéer kan funka, likväl som att få någon att korrläsa texter, samt ta tempen på vad folk på rollspelsmakarforumet tycker vore kul att spela/läsa, men inte konstruktiv hjälp till att komma längre på sitt egna rollspel. Däremot skulle jag själv inte ha problemet med att få drömmar punkterade här - min egen vision är så mycket viktigare än vad andra tycker.

Men detta gäller mig, jag tror att många andra har spelidéer som är bättre lämpade eller själva nöjer sig med den typ av input som går att få här. Det råder ingen tvekan om att detta forumet är nyttigt för många.

/RipperDoc - som lojt bläddrar igenom rollspelsmakarforumet i förhoppningen av att fånga upp något korn av inspiration

RaskoInikov

Veteran
Lite tankar

Jag tycker om forumet på rollspel.nu av flera anledningar. Det ger mej en högre arbetstakt, jag inspireras av andras verk och jag kan få hjälp med delar av mina projekt som jag annars kanske skulle kassera.
Men eftersom jag är en grinig och negativ bonde från skogen i norr ska jag faktiskt risa mer än rosa. Här är en liten reflektion över vad jag inte tycker om.

Vissa forumiter har väldigt god 'kredit' här på forumet. De kan säga nästan vad som helst och ändå komma undan med det. De omtalade är alla mer eller mindre framgångsrika rollspelsmakare och vet var skåpet ska stå. Det tänker jag inte säga emot, men någonstans känns det väldigt obalanserat. Som jag ser det är det här forumet en sorts vagga för de som kommer att producera framtidens rollspel med helt nya inriktningar och visioner.
De äldre, kunnigare och redan framgångsrika forumiterna tycker jag fungerar delvis som en informationskälla av stor magnitud och delvis som en cementkostym i Luleåälven.

Det råder ett visst förakt mot allt som gjorts förrut, både gällande regler, spelvärldar och idéer. Visst - att plagiera någonting är onödigt och till och med fel. Men en konstnär som ger sig ut för att avbilda ett redan avbildat motiv sätter sin egen prägel på det. Det är också konst, även om det gjorts förr blir det inte likadant.
Jag tycker att alla forumiter borde visa mer tolerans mot andras projekt även om det är t.ex. "fjantasy". I slutändan har skaparen en vision och inte en mening att skriva om reglerna till Eon eller DoD91. I många fall blir det ingen produkt, men det är skapandet som är det roligare - och skapande i alla former bör uppmuntras.

Konstruktiv kritik behövs i mycket större utsträckning. Det måste jag också tänka på. Det leder inte någonstans att bara såga ett projekt för att man bara inte tycker om det. Ska man nödvändigtvis såga någonting bör man kanske motivera vad man skulle vilja ändra på och varför. Feedback, inte bajsmackor.

Ackerfors

Alas, your rapids!
För min del...

Jag hade lite brådis när jag slängde ihop trådstarten så jag fick inte riktigt tillfälle att motivera och förklara hur jag tänkte.

Numer går min vision före allt annat. Jag jobbar på ett spel som jag trivs med och som passar mig. Dessutom jobbar jag på det för att det är mitt och för att jag vill få det klart. Alla de faktorerna är drivkrafter för mig och mitt skrivande, inte bara av rollspel, utan även noveller, artiklar och allt man nu kan tänka sig att jag pysslar med.
Det var dock inte den drivkraften jag hade när jag började med mitt DoD utan ankor (Arq tror jag det skulle heta, lustigt nog) så ville jag göra ett spel som var mitt och som folk skulle spela och tycka om. Folk tyckte ju om Eon så det var väl ingen omöjlighet att folk skulle kunna gilla det här (det var så jag tänkte , nu har jag långt mer respekt för Eon som produktion och jag skrattar åt mina anteckningar när jag ser dem).
Som sagt, jag fick reda på att "fjantasy" var objektivt fel sak att skriva. Det skrev ju alla viktiga personer här på forumet, så det måste ju varit sant.
Då var jag ny.

Oavsett vad jag tycker om det så har jag 10000 xp i ryggen som säger att jag också är en viktig person för de nya som vill skapa sitt DoD utan ankor, och vad jag än tycker om det så vill jag inte förstöra lusten att göra ett DoD utan ankor för de som vill göra det.
Jag kanske inte behöver fler fantasyspel, men den som skriver det behöver det uppenbarligen.

Jag har postat en del trådar om projekt och idéer här. Det är inget av dem som det blivit något av. Forumet i sig har hämmat mitt faktiska skapande. Det är otroligt mycket enklare att babbla om ett projekt än att göra det och slutföra det.
Det är en av anledningarna till att jag inte har postat eller kommer posta en enda tråd om mitt spel här. Jag vill inte snacka sönder det. Och det har hjälpt. Jag har inte skrivit så mycket på något spel (eller något annat heller för den delen) som jag har skrivit på det här spelet.

En annan anledning, den avgörande troligen, är det som min ursprungstråd berör.
Den input jag får. Dels är det fortfarande min vision som är det viktiga...
...Men framförallt - man kan inte få svar på det man vill få svar på så länge man presenterar sitt spel och när man presenterar sitt spel måste det gå igenom forumets kvalitetskontroll för att man ska kunna få svar. Går det igenom får man femtioelva svar där två kan vara av intresse. Går det inte igenom får man två svar där det står "Åhnej, ett fjantasyspel till".
Ingen av varianterna hjälper mitt skapande.

Men att jag helt skulle neka input är en lögn, jag vill bara välja de som ger mig input själv, och förklara vad det är jag vill ha hjälp med. Annars kommer jag aldrig, aldrig, aldrig få den hjälp jag behöver.
Och de som jag väljer ut, deras input är ovärderlig.

Men ja, jag går hårt fram, möjligen är jag överkänslig, men jag vet att mitt DoD utan ankor aldrig blev färdigt och jag vet varför.
Och jag vet att mitt postapokalyptiska skräckspel som jag skrev en massa om här inte blev färdigt och jag vet varför.

Gordeg

Hero
Re: Lite tankar

Det råder ett visst förakt mot allt som gjorts förrut, både gällande regler, spelvärldar och idéer.
Den uppfattningen har jag också fått av att lurka på makarforumet. Samtidigt verkar nästan alla forumiter vara medvetna om att alla rollspel som skrivs består till 99% av idéer som använts tidigare. De nya innovationerna verkar vara rollspelsmakarnas heliga graal. Ett egensyfte.

Jag plitar på ett eget piratrollspel men har för tillfället egentligen ingen ambition att färdigställa det (även om jag tror att jag skulle kunna betatesta det redan nu). Jag är fullt medveten om vilka regeldelar jag har snott från traditionella system, men jag räknar med att även de regler jag tror mig ha uppfunnit själv finns nedskrivna av någon annan någonstans. Det stör mig inte, jag tycker att summan kan vara unik även om samtliga delar är kopierade. Exempelvis är Shadowrun ett unikt spel men det består av beprövade komponenter.

Gordeg

PVC

Veteran
Den här tråden är ett av de bästa initiativ jag har sett på mycket länge. Jag har spenderat timmtal på att plöja igemon det här forumets arkiv och har hittat skitmycket asskoj grejer som man kan använda sig av. Men varje gång jag läser något som skrivits här så tänker jag "är det hä verkligen tillförlitligt eller ska jag bara lita på min egen intuition".

Faktum är att de flesta rollspel skrivs för att andra ska spela dem. Om ett rollspel inte upplevs roligt av spelarna är det ju värdelöst eller hur. Å andra sidan har jag märkt att om man tar för många råd från andra så kommer man av sig i sitt skrivande och sätter upp barriärer. Det bästa är nog att själv skriva precis vad man vill ända tills man känner att det inte finns något mer att beskriva och sedan låta systemet bli slaktat av andra. :gremgrin: Det förefaller nog enklare att ändra på det hela i efterhand.

Krille

Super Moderator
Jag skulle aldrig vända mig till forumet för att få hjälp med ett projekt. Jag utgår från mig själv när jag säger det: jag är makare och har femtielva projekt på gång. Jag skulle aldrig ha tid att sätta mig in i någon annans projekt och hjälpa till med det. Jag utgår att de flesta andra är likadana, och därför är det ingen idé att fråga. Vidare har jag alldeles för mycket visioner om saker och ting, och jag är ytterst motvillig att få dem förstörda av andra. I så fall ska det vara folk som åtminstone har liknande visioner.

Konkret och direkt hjälp tror jag dessutom att forumsformen är direkt olämplig för. Forum funkar bättre för kommunikation av idéer och menings- och åsiktsutbyte, men det är inte särskilt bra anpassat för kollaborativt skapande.

Vad jag får ut av det här forumet är mest bollplanksstuds. Jag presenterar idéer till världar och regelmoment, och ser hur det tas emot. Till exempel så hade Aki inte blivit till utan studsandet angående Hem till gården RPG, och pratet om biblioteksvärlden har givit mig inspiration nog att kunna fortsätta på det. Jag ser dessutom forumet som en ypperlig plats att analysera regelmekanismer ur alla möjliga synvinklar, för att se hur de egentligen funkar. På det sättet så funkar forumet ypperligt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Faktum är att de flesta rollspel skrivs för att andra ska spela dem."

Det beror på hur du menar.
Menar du "andra ska spela dem" som att de ska spridas (via internet eller i tryckt form är irrelevant) eller menar du i att den som skriver det ska spela med sin spelgrupp?

Den senare gruppen kanske är underrepresenterad här, men ute i stugorna är det nog betydligt vanligare att man skriver för sig själv och sin spelgrupp. Och nej, jag har inga siffror eller statistik på det, så fråga inte ens. Det är en ryggradskänsla.

Olle Linge

Snigel
Jag använder nog det här forumet för tre saker: Brainstorming, utvärdering och metadiskussioner. Vi tar dem en i taget och ser hur jag tycker att det fungerar.

Brainstorming kan se ut såhär eller såhär. För det mesta tycker jag att man får bra hjälp på det här sättet. Det kommer mycket förslag att välja mellan. Oftast kommer man på något eget som är bäst när man läser andras. Brainstorming kommer jag att fortsätta med att göra här på forumet. De ger sällan upphov till diskussioner, men kan ge nyttig input om man kört fast.

Utvärderingar av idéer som är klara eller så gott som klara är också bra. Här bygger det på att man har ett koncept som är färdigt att visa upp. Man bör ha realiserat sin vision så till den grad att man nästan är nöjd. Som för alla andra är visionen viktigast och vid det här laget är den svår att skada.

Metadiskussioner handlar egentligen inte om ett separat spelsystem, utan om rollspelsregler och -världar i allmänhet. Här är ett exempel på sådana inlägg och def finns många även om jag själv startar få.

---

Vad har jag lärt mig av mina knappa två år på det här forumet? För det första att man måste vara mycket explicit i sin frågeställning. Avsluta gärna med en rad i fetstilt där det står vad man vill ha hjälp med. Tänka efter vad man vill ha ut av inlägget innan man skriver det.

Det jag inte gillar med det här forumet är att folk alltid ska basha varandra. Att folk gör reklam för sig själva hör till och är bara bra (i stil med "ta en titt på hur jag har gjort i mitt spel XXX"). Det är också helt okej att ge negativ kritik på ett alster (förstås). Det jag INTE tycker är okej är när folk ger negativ kritik på ett område som inte efterfrågas. Min uppfattning är att det händer rätt ofta. Ett hypotetiskt exempel:

<ul type="square">
[*]Jag postar ett inlägg om hur jag ska göra mina magiregler begripliga för någon som inte läst fysik. Folk svarar med att dissa grunden i magisystemet.
[/list]

Detta förutsätter givetvis att jag i inlägget tydligt klargör vad det är jag behöver hjälp med. Egentligen är detta inte något jätteproblem för oss som har kommit in i det hela, eftersom vi kanske bara blir irriterade och ignorerar inlägget. Det är värre med nykomlingar. Jag vet inte om man ska se det här som missriktade hjälp eller som ett försök att frälsa någon som redan anser sig ha det bra. I vilket fall är det dåligt.

---

Till skillnad från till exempel Krille har jag slutat att bollplanka på det här forumet. Det fungerar inte och jag får sällan eller aldrig feedback och idéer av det slag jag är ute efter. Eftersom jag är en person vars kreativitet i mångt och mycket ligger i konversationen med andra, har jag upptäckt att detta är mycket bättre. Vill jag bolla ringer jag en kompis eller banka på någon via IRC/ICQ/MSN. Så mycket bättre.

Olle Linge

Snigel
Jag har spenderat timmtal på att plöja igemon det här forumets arkiv och har hittat skitmycket asskoj grejer som man kan använda sig av. Men varje gång jag läser något som skrivits här så tänker jag "är det hä verkligen tillförlitligt eller ska jag bara lita på min egen intuition".
Hur menar du? Det är rollspel vi pratar om, det behöver för det mesta inte vara tillförlitligt :gremlaugh:. Nej, men allvarligt talat, vad ser du för problem met att sno inspiration av sådant som folk har skrivit tidigare? Se det som slöseri med bra idéer om ingen använder dem. Det kanske är lågt att verkligen rippa saker rakt av, men du förstår vad jag menar.

Faktum är att de flesta rollspel skrivs för att andra ska spela dem.
Bland de som besöker det här forumet? Nej, jag tror inte det. Jag skriver mitt spel för att:

Det bästa är nog att själv skriva precis vad man vill ända tills man känner att det inte finns något mer att beskriva och sedan låta systemet bli slaktat av andra.
Word. Undantaget är regler, där man behöver testa mycket under utvecklingen för att se hur det känns. Som jag sade i mitt inlägg ovan gäller det att antingen posta projekt man är i stort sett klar och nöjd med eller projekt som bara är på brainstormstadiet. Allt däremellan görs bättre utan forumet, i alla fall för mig.

[*] Jag tycker det är roligt att skriva spel
[*] Jag vill spelleda det
[*] Andra ska kunna spela det

...i ungefär den ordningen. De två översta punkterna är långt viktigare än den sista. De två första är livsnödvändiga för att spelet ska bli klart, det är inte den sista.

---

Jag håller också med om att man bör komma väldigt långt med ett projekt innan man postar det för slakt. Alternativet är att man postar det mycket tidigt, tar in det man får tillbaka och sedan arbetar vidare ensam.

Nightowl

Champion
Det jag INTE tycker är okej är när folk ger negativ kritik på ett område som inte efterfrågas. Min uppfattning är att det händer rätt ofta.
Tycker det verkar vara ett generellt forumsfenomen. Ser det inte bara på andra forum här på wrpnu, utan också på t.ex. rpg.net och Pyramid. Och på mailinglistor.

Favoritexemplet var en kille som skrev till en D&D-lista och förklarade att hans värld var post-renässans; han höll på med en prestigeklass för skarpskyttar och undrade om deras specialförmågor var alldeles för bra eller för dåliga om man jämförde med en vanlig fighter som tog feats och använde musköt osv. Det här var ett typiskt bra inlägg som jag anser det; han sade klart vad han ville ha hjälp med, gav exempel på spelmekaniken han hade problem med, etc.

Åtminstone tre personer skrev och förklarade att man inte kan ha skjutvapen för då blir det inte fantasy (hint: om han skriver att hans värld som han redan har en kampanj i har skjutvapen och är en fantasyvärld håller han inte med er på den punkten), man inte kan ha skjutvapen för att de blir för mäktiga för tänk hur farliga automatvapen är i verkligheten (hint: han hänvisade till statse för flintlåsvapen i DMG, alltså pratar vi inte om automatvapen så er kommentar är irrelevant) och att man inte kan använda prestigeklasser för D&Ds tredje utgåva suger och man ska spela AD&D istället (hint: när ni skrev att ni var med på den här mailinglistan framgick det att det var för att diskutera D&D 3, inte AD&D, GURPS eller NFL).

Det här är något av det tröttsammaste som finns och något av det pinsammaste som finns när man sjäv gör det. Det går inte direkt att förbjuda folk att göra den sortens inlägg men man kunde hoppas att folk hade så pass mycket folkvett att de gav fan att göra dem.

Erik

Arfert

Facit
Re: För min del...

håller med, det finns en viss trist elitistisk attityd hos en del... jag tror VISST att ditt DoD utan ankor hade funkat finfint... Jag hade samma tankar när jag började skriva på SAGA (fast då, 1991, fanns inga rollspelsforum)... har ju fått höra en hel del skit för att SAGA är för "standard", men jag är gammal nog att strunta i det, tror att det fyller en nisch som saknas ändå (introspel med relativt enkla regler - jämfört med Drakar och Eon - men som ändå känns "seriöst" nog för äldre spelare).

själv använder jag forumet mest för inspiration och för att det är kul, inte för att få konkreta råd... då vänder jag mig direkt till dom som är insatta i vad SAGA ska vara... annars får man för mycket saker som ändå inte är användbart.

kanske skulle använda forumet om jag gjorde nåt helt nytt från skratch... men är osäker på det.

Arfert

Facit
Re: Lite tankar

ja det mesta har man ju sett förr till stor del, även det som anses vara "nyskapande"... och det är inget fel med att återanvända sånt som är beprövat och funkar.

Gordeg

Hero
Diskussionsettikett (lite OT) (ändrad)

Det jag INTE tycker är okej är när folk ger negativ kritik på ett område som inte efterfrågas. Min uppfattning är att det händer rätt ofta.
Hoppas att jag inte har råkat göra det...

Något som däremot brukar fungera bra här på wrnu är att folk sällan hakar upp sig på exempel som ges i inläggen. Även om exemplet råkar vara dåligt brukar de flesta svara på den bakomliggande tanken istället. När det inträffar att någon snöar in sig på någon annans exempel stoppas sidospåret ofta (men inte alltid) av övriga användare.

Gordeg

(edit: Min text försvann när jag postade i förmiddags. Nu gör jag ett nytt försök.)

Nightowl

Champion
Å andra sidan...

...tycker jag det är jäkligt vanligt att nybörjaren Pelle skriver ett inlägg här av typen:
"hej... jah har en ide till mit nya spel... man ska slå olika tärningar för oluika egenskaper och man får slå bätre tärningar ju btre man är tex min alv har bätre perseption så han får slå en t10 istälet för en t6 som olles dvärg...

är det här en bra ide eller har nån använt den redan? "

(och det var naturligvis en avsikt med att sätta det i fetstil)

Alltså, jag får intrycket att många "nybörjarskapare" faktiskt oroar sig för att de inte ska vara tillräcligt nyskapande och att det är dåligt om inte de är de första som använder sin idé (och sedan tycker jag att det brukar vara så att nåt urdjur typ Krille kommer och säger att det där är redan använt men det ska du skita i om du tycker det är bra).

Erik

PVC

Veteran
vad ser du för problem met att sno inspiration av sådant som folk har skrivit tidigare? Se det som slöseri med bra idéer om ingen använder dem
Det jag menar är de horder av "konstruktiv kritik" som ges i svar på inläggen. JAg erkänner gladeligen att jag har tagit stora delar av andras ideér och använder dem själv. Problemet även med välmenade och konstruktiv kritik är att man får för sig att något som andra tycker är en sanning.

Vad gäller våra skiljda åsikter om vad rollspel är till för så kan jag bara säga att jag inte sitter och rollspelar mina fördiga system med enbart mig själv om kvällarna. :gremgrin: