Brynhold
Veteran
- Joined
- 23 Feb 2014
- Messages
- 58
Jag håller på och funderar på ett system till ett privat rollspel. När jag har gjort system tidigare så har jag haft en vana att göra alldeles för komplicerat, så när man väl spelar sitter man med en uppsjö av effekter och vet inte vad man ska välja.
Så nu tänkte jag göra något som är snabbt och "enkelt".. Alla karaktärer i det här universumet kan använda en kombination av magi eller fysiska förmågor i sina stridsstilar för att lyckas i strid. Setting ska väl vara typ.. tänk någon actionpackad anime ala fullmetal alcemist där man kan improvisera ganska fritt i vad man vill utföra.
Vet inte om ett liknande system existerar, men det jag funderade på är att man har några grundegenskaper som är stridsrelaterade. Dem jag tänkt ut hitils är Fysik (styrka och tålighet), Rörlighet, Kraft (Hur stark magi man har), Reaktion/sikta, Färdighet/skicklighet.
Beroende på hur skicklig man är så har man olika antal tärningar i dessa färdigheter, så en typsik brute kanske har Fysik: 2t4, Rörlighet: 1T6, Kraft: 1t4, Reaktion: 1t3, Skicklighet: 1t4
Sen har man beroende på vilken miljö karaktärerna befinner sig i, så multipliceras varje enhet (typ rörlighet) med ett, två eller tre. Så låt os säga att vi befinner oss inne i en fabrik där det finns mycket ställen att gömma sig på/ta skydd bakom osv. Då kanske det ser ut på följande sätt Fysik: x2, Rörlighet: x3, Kraft: x1, Reaktion: x2, Skicklighet: x1. Vilket skulle innebära att våran brute får slå 6t4, 3t6 och 2t3.
Efter att båda har slagit så räknar man ut skillnaden mellan båda, och då får man övertag för varje +4 över sin motståndare. För sina övertag köper man spells eller fysiska skador man åsamkar sin motståndare. Så vinner man kanske man får en bonus inför nästa runda, ett övertag så får man in skada, två så slår man ut ett ben eller arm, tre slår man ut motståndaren.
Så ja.. Poängen med systemet är väl att man ska kunna vara olika bra i olika miljöer, och att det ska vara relativt snabbt och går bra att improvisera i. Men jag funderar på att jag skulle vilja ha mer strategiska val kanske. Och jag vet inte riktigt hur jag kan få in det i systemet. Jag tänkte att man kan välja vad man gör, typ improvisera och säga att man tex sätter ner händerna i marken och skjuter upp en stor jordvägg framför sig som respons på motståndarens eldboll som kommer flygandes. Och tyckte SL att det var kreativt/verkar logiskt att det fungerar bra så får man en liten bonus på sitt resultat. Om det räcker så kanske man lyckats försvara sig, var det inte tillräckligt så tog det för lång tid och eldbollen träffa ändå, eller motståndaren lyckades styra runt väggen eller liknande.
Låter det som att detta kan fungera, eller suger det? Har ni nå förbättrningsförslag, eller känner ni till system som gör det jag vill uppnå, fast bättre, som jag kan köpa in istället?
Så nu tänkte jag göra något som är snabbt och "enkelt".. Alla karaktärer i det här universumet kan använda en kombination av magi eller fysiska förmågor i sina stridsstilar för att lyckas i strid. Setting ska väl vara typ.. tänk någon actionpackad anime ala fullmetal alcemist där man kan improvisera ganska fritt i vad man vill utföra.
Vet inte om ett liknande system existerar, men det jag funderade på är att man har några grundegenskaper som är stridsrelaterade. Dem jag tänkt ut hitils är Fysik (styrka och tålighet), Rörlighet, Kraft (Hur stark magi man har), Reaktion/sikta, Färdighet/skicklighet.
Beroende på hur skicklig man är så har man olika antal tärningar i dessa färdigheter, så en typsik brute kanske har Fysik: 2t4, Rörlighet: 1T6, Kraft: 1t4, Reaktion: 1t3, Skicklighet: 1t4
Sen har man beroende på vilken miljö karaktärerna befinner sig i, så multipliceras varje enhet (typ rörlighet) med ett, två eller tre. Så låt os säga att vi befinner oss inne i en fabrik där det finns mycket ställen att gömma sig på/ta skydd bakom osv. Då kanske det ser ut på följande sätt Fysik: x2, Rörlighet: x3, Kraft: x1, Reaktion: x2, Skicklighet: x1. Vilket skulle innebära att våran brute får slå 6t4, 3t6 och 2t3.
Efter att båda har slagit så räknar man ut skillnaden mellan båda, och då får man övertag för varje +4 över sin motståndare. För sina övertag köper man spells eller fysiska skador man åsamkar sin motståndare. Så vinner man kanske man får en bonus inför nästa runda, ett övertag så får man in skada, två så slår man ut ett ben eller arm, tre slår man ut motståndaren.
Så ja.. Poängen med systemet är väl att man ska kunna vara olika bra i olika miljöer, och att det ska vara relativt snabbt och går bra att improvisera i. Men jag funderar på att jag skulle vilja ha mer strategiska val kanske. Och jag vet inte riktigt hur jag kan få in det i systemet. Jag tänkte att man kan välja vad man gör, typ improvisera och säga att man tex sätter ner händerna i marken och skjuter upp en stor jordvägg framför sig som respons på motståndarens eldboll som kommer flygandes. Och tyckte SL att det var kreativt/verkar logiskt att det fungerar bra så får man en liten bonus på sitt resultat. Om det räcker så kanske man lyckats försvara sig, var det inte tillräckligt så tog det för lång tid och eldbollen träffa ändå, eller motståndaren lyckades styra runt väggen eller liknande.
Låter det som att detta kan fungera, eller suger det? Har ni nå förbättrningsförslag, eller känner ni till system som gör det jag vill uppnå, fast bättre, som jag kan köpa in istället?