Nekromanti Utveckling och folkmängd

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Utveckling, infrastruktur och attityd

Hmm...vilket krig syftar du på då? Kriget mot To-Fan-riket? Och hade risodlingen verkligen slagit igenom i Kinas hjärtland vid den aktuella tidpunkten? Det har ju aldrig gått att odla ris i norra Kina, där Tang-dynastins största städer låg.
Jag syftar på An Lushan-upproret 756-763 eKr, vilket slog sönder T'ang-dynastins välfungerande förvaltning och infrastruktur. Före detta uppror omfattade Kina en tredjedel av dåtidens världsbefolkning. Jag kan ha fel när det gäller ris, eftersom vete var en viktig gröda i norra Kina; men poängen är födodistributionens kollaps.

Visst, det stämmer i sak, men så enkelt är det inte. Kinas största upptäcktsfärder företogs till exempel under Ming-dynastin, då tributskepp seglade ända bort till Afrika. Dessa expeditioner ägde rum 1405-35, och jag har för mig att det var då Kinas flotta var som störst. Den här flottbränningen har jag inte hört talas om...du har inte blandat ihop årtalen något?
Jag hade fel när det gäller Mings årtal. :gremfrown:

Jag har kollat upp lite om Cheng Hos resa. Jag har läst någonstans att efter Cheng Hos död 1433 lät kejsaren bränna de oceangående skeppen, men jag kan inte hitta den där referensen igen. Irriterande. :gremsuck:

I vilket fall som helst är det uppenbart att Ming-kejsarna avbröt sitt flottprogram efter 1434. Om de hade satsade vidare på det kan man utan problem tänka sig en kinseisk flotta med 100 stora skepp som seglar in i Lissabons hamn ca 1450. :gremshocked:

I vilket fall som helst är min poäng denna: härskarnas attityd till utveckling, infrastruktur och förändring är oerhört betydelsefull. År 1400 var Europa en primitiv avkrok, år 1900 dominerade en handfull europeiska lände hela världen. Skälet till detta är mångt och mycket hård tävlan dessa länder emellan och en social attityd som gynnade förändring och utveckling. :gremcool:

Länder som Spanien, Kina, Mogulindien och Osmanturkiet halkade efter bland annat eftersom de var alltför långsamma i att förändra sig i takt med tiden. :gremconfused:

F-6

Veteran
En planet med en liten befolkning, säg tio miljoner, har ingen chans att exempelvis bygga ett JAS.
Nja, vad menar du med "inte en chans"? Om behovet är tillräckligt stort och råvarorna finns så kommer nog JAS:en att dyka upp även om det kommer att ta mycket lång tid . Problemet i det fallet är att exteligensen inte blir homogen, det blir inte en pyramid utan en lätt pyramidformad platå med en "vass" pyramid någonstans på ytan.

Ett stort problem i resonemanget är sinnelaget. Ett isolerat mindre folk kan vara helt nöjda med att på ett enkelt sätt få mat för dagen och välja att leva så under långa tider medan ett annat på ena eller andra sättet strävar hårt efter det som vi kallar framsteg. Jag kan till exempel se ett hårt skiktat halv-Orwellskt samhälle där 20% av befolkningen producerar föda, 30% underhåller infrastruktur och 50% arbetar med "forskning". Utvecklingen kommer också att se mycket annorlunda ut beroende på när i civilisationens historia som samhällets omformning sker.

Det finns så många faktorer. Beroende på den teknologiska nivån på matproduktion så kan man frigöra olika mängd människor ur den sektorn. Beroende på nivå på automation i allmänhet så frigörs ytterligare en mängd människor. Därtill kommer frågan om utbildningsmetoder och informationslagrings och informationsspridningsmetoder. Hur hanteras kunskapen? Är den öppen för alla eller några fås privilegium?

Din ide kan fortfarande vara korrekt, men den behöver ett antal "konstruktionsbegränsningar" för att kunna fungera.

//F

Krille

Super Moderator
Utveckling och Galactica

Du skulle ju kunna sno grejen från nya Battlestar Galactica: orsaken till att man inte har en massa superhitech är att cylonerna - i egenskap av maskiner - hackar maskinerna lättare ju mer avancerade (och därför fulla med säkerhetshål) de är. Vidare så vågar man inte överlåta kontrollen till maskinerna, eftersom de så lätt vänder sig mot sina skapare om de får göra saker på egen hand. Det måste finnas en operatör som gör saker.

Så därför får Apollo och Starbuck och gänget landa sina Vipers för hand, utan autopilot, och så fort man sätter igång sina målsökningsdatorer så kommer cylonerna att hacka dem. Enda chansen att smiska cyloner är alltså på det vanliga hederliga sättet: för hand.

Fast det kräver ju förstås att man har cyloner i första rummet.

Jocke_898

Veteran
Re: Min bakgrundshistoria

Efter att ha läst kalendern så måste jag säga att den är väldigt välgjord.. Men dockkänns det jobbigt att sitta och läsa igenom alla årtal, uppspaltade efter händelser efter händelser.. Men dock.. fortsätt i samma still ...Bra jobbat

Snow

Swashbuckler
Låt mig exemplifiera: En planet med en liten befolkning, säg tio miljoner, har ingen chans att exempelvis bygga ett JAS. Varför? Jo, för att ett sådant projekt kräver spetskompetens i massor av olika områden, och då sysslar de som är inblandade i projektet ändå bara med att sätta ihop färdiga bitar. Dessa bitar kräver i sin tur massor av experter samt fabriker för att tillverka dem. Dessa fabriker kräver i sin tur maskiner för att byggas, de kräver komponenter till de delar de bygger, de kräver råmaterial som kräver en massa specialmaskiner. Och så vidare. Allt vi gör är baserat på en massiv grund av sådant andra gör, vilket i sin tur är baserat på en lika stor grund.

Hur mycket av Gripen kommer från utlandet av skälet att vi inte har den kompetens som krävs för att utveckla och tillverka delarna? Där har du väl en del av ditt svar.

peta

Warrior
Re: Utveckling och Galactica

orsaken till att man inte har en massa superhitech är att cylonerna - i egenskap av maskiner - hackar maskinerna lättare ju mer avancerade (och därför fulla med säkerhetshål) de är.
Var det inte den ursäkten de använde i Mutant Chronicles, man vågade inte använda högteknologi eftersom Ondskan (eller vad de nu kallade det) kunde ta över elektronik.

Synd dock att de använde det ganska okkonsekvent. Det gällde bara vardagsutrustning och inte vapen och liknande som kunde vara precis hur högteknologiska som helst.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Utveckling och New Era

Traveller: New Era hade en liknande förklaring. Det intelligenta självreplikerande datorviruset framtvingade tekniska lösningar utan datornät. Man kunde ha separata datorer, men data måste överföras mellan dem via människor. Detta skulle nog sätta en rejäl hämsko på teknikutvecklingen.

Grog

Swordsman

en spännande värld, med mycket inslag av dune. vad jag reagerade över var att tidsspannet mellan händelser var lite väl magert tilltagen i mànga fall. till exempel tror jag det är svàrt att anpassa en hel planet inom 26 àr, speciellt eftersom det inte finns nàgra externa resurser att nyttja. om en hel planet förlitar sig pà kärnkraft där allt kärnbränsle importeras, samt all inget jordbruk existerar, hur làng tid tar det att bygga upp helt nya strukturer? ekonomin lär vara helt i knas eftersom de inte längre har nàgon export.

jag skulle ocksà ha lagt till 10 àr för alla händelser i början. du kanske har folk som spelar din värld runt 2010 och det känns lite fànigt att ha passerat datumet när allt skulle ha börjat. (tycker han som skriver om troll pà 1800-talet...)

Troberg

Sinister eater
Hur mycket av Gripen kommer från utlandet av skälet att vi inte har den kompetens som krävs för att utveckla och tillverka delarna? Där har du väl en del av ditt svar.
Exakt min poäng.

Troberg

Sinister eater
Nja, vad menar du med "inte en chans"? Om behovet är tillräckligt stort och råvarorna finns så kommer nog JAS:en att dyka upp även om det kommer att ta mycket lång tid . Problemet i det fallet är att exteligensen inte blir homogen, det blir inte en pyramid utan en lätt pyramidformad platå med en "vass" pyramid någonstans på ytan.
Jag menar exakt inte en chans.

För att bygga en JAS behöver du tex följande:

Aluminium som kräver massor av el i framställningen
Titan som är ännu struligare att framställa.
Avancerad elektronik som kräver avancerad elektronik för att framställa i fabriker som kräver massor av avancerad teknik.
Bränsle. Måste borras ur marken av stora, avancerade maskiner, raffineras i stora, komplicerade raffinaderier.

och så vidare.

Varje förutsättning här kräver dessutom ytterligare egna förutsättningar som är minst lika avancerade. Jag kan nästan garantera att någonstans i kedjan så finns varenda jäkla teknologisk landvinning värd namnet under de senaste tvåhundra åren. Jag tror inte att en liten befolkning kan upprätthålla vare sig denna kompetens, den intellektuella infrastrukturen den kräver eller de omfattande anläggningar som krävs.

Troberg

Sinister eater

vad jag reagerade över var att tidsspannet mellan händelser var lite väl magert tilltagen i mànga fall.
Alla tider är preliminära.

till exempel tror jag det är svàrt att anpassa en hel planet inom 26 àr, speciellt eftersom det inte finns nàgra externa resurser att nyttja. om en hel planet förlitar sig pà kärnkraft där allt kärnbränsle importeras, samt all inget jordbruk existerar, hur làng tid tar det att bygga upp helt nya strukturer? ekonomin lär vara helt i knas eftersom de inte längre har nàgon export.
I början har man god tillgång till transporter och har fortfarande mycket med sig från jorden. Det är först när transporterna kollapsar och de medhavda förråden är slut som det krisar, men då har man kommit igång lite i alla fall. Tänk också på att man hade lite tid att förbereda innan man lämnade jorden.

jag skulle ocksà ha lagt till 10 àr för alla händelser i början. du kanske har folk som spelar din värld runt 2010 och det känns lite fànigt att ha passerat datumet när allt skulle ha börjat.
Har funderat lite på att lägga till ett makro så att dokumentet puffar årtalet framför sig baserat på systemklockan.

Troberg

Sinister eater

Men dockkänns det jobbigt att sitta och läsa igenom alla årtal, uppspaltade efter händelser efter händelser.. Men dock.. fortsätt i samma still ...Bra jobbat
Det här är bara en bit av det och det är under arbete. Det är lite ett experiment för min del, jag har inte skrivit i denna berättande stil förut, så räkna med en hel del justeringar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Har funderat lite på att lägga till ett makro så att dokumentet puffar årtalet framför sig baserat på systemklockan.
jag hade samma tankegångar när jag spånade lite på mitt egna SF-projekt. Men eftersom jag hade tänkt att det skall utspela sig ganska långt fram i tiden så spelar det liksom inte så stor roll om något inträffade år 2017 eller år 2027.

Troberg

Sinister eater

Ser helt klart intressant ut. Jag fick mest julklappskänsla över Council of Spheres, där fanns det läge för riktigt rävspel. Men som jag förstår det så slutade din historia 1000 år innan spelet utspelar sig, så det är svårt att avgöra mer exakt vad jag tycker om det innan man får se "det hela goa."
Du kommer nog att gilla det. Det som händer sedan är att man återupprättar Council of Spheres, men med planeter som nu är mycket mer självständiga och inte längre ser sig som jordens barn, de har också utvecklat mycket mer särart. Det är alltså betydligt mer intriger och enstaka krig.