Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
Re: Utveckling, infrastruktur och attityd
Jag har kollat upp lite om Cheng Hos resa. Jag har läst någonstans att efter Cheng Hos död 1433 lät kejsaren bränna de oceangående skeppen, men jag kan inte hitta den där referensen igen. Irriterande.
I vilket fall som helst är det uppenbart att Ming-kejsarna avbröt sitt flottprogram efter 1434. Om de hade satsade vidare på det kan man utan problem tänka sig en kinseisk flotta med 100 stora skepp som seglar in i Lissabons hamn ca 1450.
I vilket fall som helst är min poäng denna: härskarnas attityd till utveckling, infrastruktur och förändring är oerhört betydelsefull. År 1400 var Europa en primitiv avkrok, år 1900 dominerade en handfull europeiska lände hela världen. Skälet till detta är mångt och mycket hård tävlan dessa länder emellan och en social attityd som gynnade förändring och utveckling.
Länder som Spanien, Kina, Mogulindien och Osmanturkiet halkade efter bland annat eftersom de var alltför långsamma i att förändra sig i takt med tiden.
Jag syftar på An Lushan-upproret 756-763 eKr, vilket slog sönder T'ang-dynastins välfungerande förvaltning och infrastruktur. Före detta uppror omfattade Kina en tredjedel av dåtidens världsbefolkning. Jag kan ha fel när det gäller ris, eftersom vete var en viktig gröda i norra Kina; men poängen är födodistributionens kollaps.Hmm...vilket krig syftar du på då? Kriget mot To-Fan-riket? Och hade risodlingen verkligen slagit igenom i Kinas hjärtland vid den aktuella tidpunkten? Det har ju aldrig gått att odla ris i norra Kina, där Tang-dynastins största städer låg.
Jag hade fel när det gäller Mings årtal.Visst, det stämmer i sak, men så enkelt är det inte. Kinas största upptäcktsfärder företogs till exempel under Ming-dynastin, då tributskepp seglade ända bort till Afrika. Dessa expeditioner ägde rum 1405-35, och jag har för mig att det var då Kinas flotta var som störst. Den här flottbränningen har jag inte hört talas om...du har inte blandat ihop årtalen något?
Jag har kollat upp lite om Cheng Hos resa. Jag har läst någonstans att efter Cheng Hos död 1433 lät kejsaren bränna de oceangående skeppen, men jag kan inte hitta den där referensen igen. Irriterande.
I vilket fall som helst är det uppenbart att Ming-kejsarna avbröt sitt flottprogram efter 1434. Om de hade satsade vidare på det kan man utan problem tänka sig en kinseisk flotta med 100 stora skepp som seglar in i Lissabons hamn ca 1450.
I vilket fall som helst är min poäng denna: härskarnas attityd till utveckling, infrastruktur och förändring är oerhört betydelsefull. År 1400 var Europa en primitiv avkrok, år 1900 dominerade en handfull europeiska lände hela världen. Skälet till detta är mångt och mycket hård tävlan dessa länder emellan och en social attityd som gynnade förändring och utveckling.
Länder som Spanien, Kina, Mogulindien och Osmanturkiet halkade efter bland annat eftersom de var alltför långsamma i att förändra sig i takt med tiden.