Nekromanti Utvecklingen i Egyptien och Tunisien

tull

Hero
w176 said:
Ska ingen ta och kommentera det som händer i Egyptien och Tunisien intelligent nu?
Menar du här på forumet eller i den allmänna debatten?

I det senare lyckas de ju lixom bra.

w176

Förlorad dotter
Här.

Vi brukar alltid ha en bunt intelligenta människor med intelligenta synpunkter om sådant utifrån deras fält eller perspektiv, vilket ofta lyfter fram bra poänger som man själv kan missa i nyhetströmmen.

tull

Hero
ok, fram till dess rekommenderar jag http://twitter.com/#!/aaronisraelson

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag hoppas bara att revolutionerna sker i rätt riktning och att vi inte snart ser två nya, islamistiska stater.

Thats all, really.

tull

Hero
Vitulv said:
Jag hoppas bara att revolutionerna sker i rätt riktning och att vi inte snart ser två nya, islamistiska stater.

Thats all, really.
Jag tror vi kommer få se något mer demokratiska stater. Betydligt friare ekonomi. Men man ska inte ha någon illusion om att revolutionen kommer leda till ett samhälle med liberal människosyn. Personligen hoppas jag att revolutionerna leder till att Irans ledare hängs.

Ymir

Liten kantbaron
Som jag ser det är det win in either case. Antingen får folket sin frihet, eller så får USA och Israel stora skälvan.

Det värsta som kan hända är nån sorts status quo, att det bara rinner ut i sanden och Mubarak sitter kvar vid makten. Det behövs förändring här, oavsett slag.

(Sen finns inte egentligen någon grogrund för en islamistisk revolution i Egypten, Amr Khaled for president ter sig mer sannolikt i jämförelse...)

Fast det är klart, typ det värsta som kunde hända har redan hänt :gremeek:

*håller tummarna för Ramses*

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:

Thats all, really.
Jag läste en intressant artikel om varför detta troligen inte är fallet: 4 Reasons Why Egypt's Revolution Is Not Islamic.

tl;dr: Det islamistiska övertagandet av revolutionen i Iran bygger på en mer aggressiv tolkning av religionen, född ur en traditionell spänning mellan statsmakt och religion som varit närvarande i den persiska men inte den arabiska kulturkretsen, och absolut inte i Egypten under Mubarak.

Max Raven

T12-kultist
Svarte faraonen said:
Jag läste en intressant artikel om varför detta troligen inte är fallet: 4 Reasons Why Egypt's Revolution Is Not Islamic.

tl;dr: Det islamistiska övertagandet av revolutionen i Iran bygger på en mer aggressiv tolkning av religionen, född ur en traditionell spänning mellan statsmakt och religion som varit närvarande i den persiska men inte den arabiska kulturkretsen, och absolut inte i Egypten under Mubarak.
Så det är mer en fråga om att de vill ha förändring, bort med förtrycket, riktig frihet etc?

Det är väl ganska få revolutioner som lett till sånt i det korta loppet, men i det långa loppet kanske det kommer gå?

Lite intressant att internet blev en grogrund för det här. Kinas regerings politik om att censurera internet var kanske ett smart maktpolitiskt drag för de styrande - inte för att det är något bra för befolkningen i stort, eller att det kommer stoppa det samhället från att förändras så småningom. Hade inte Iran också någon tyst, internet-relaterad samhällsförändring på gång?

Marukusu

Hero
Hoppas att revolutionen sprider sig till Syrien och alla andra skurkstater i mellanöstern, framförallt hoppas jag att tyranniet i Saudiarabien faller men det är väl knappast troligt (tror inte familjen Sauds västerländska kompisar skulle tolerera att de hamnade i trubbel).

Åtminstone på kort sikt kanske vi kan få se ett uppsving i demokratisk panarabism, vilket vore helt underbart som kontring fundamentalistisk islamism.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Som jag ser det är det win in either case. Antingen får folket sin frihet, eller så får USA och Israel stora skälvan.
USA landar nog på fötter ändå. Israel, däremot, har sett Mubarak och hans regim som ett säkert kort och en samarbetspartner i till exempel blockaden mot Gaza, och lär se den här utvecklingen som ytterst ovälkommen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tenderar väl att vara pessimistisk och misstänka att en övergångsperiod av kaos och korruption leder till att en ny stark man skrider in för att upprätta ordningen, per analogi med vad som hänt forna Sovjet och börjar ske i Ungern nu.

Leon

Leo carcion
Klart det finns risker, men det är fantastiskt att se folket i Tunisien och Egypten kämpa för sina rättigheter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Marukusu said:
Hoppas att revolutionen sprider sig till Syrien och alla andra skurkstater i mellanöstern, framförallt hoppas jag att tyranniet i Saudiarabien faller men det är väl knappast troligt (tror inte familjen Sauds västerländska kompisar skulle tolerera att de hamnade i trubbel).

Åtminstone på kort sikt kanske vi kan få se ett uppsving i demokratisk panarabism, vilket vore helt underbart som kontring fundamentalistisk islamism.
Du och jag håller sällan med varandra politiskt, men i det här fallet är vi hand i handske.

Ymir

Liten kantbaron
Kinas regerings politik om att censurera internet var kanske ett smart maktpolitiskt drag för de styrande - inte för att det är något bra för befolkningen i stort, eller att det kommer stoppa det samhället från att förändras så småningom.
Klart som fan det var, internet är total frihet, vill man ha en schysst totalitarism going on måste man nästan kväsa det. Jag tror ärligt talat inte gemene man i Kina bryr sig så mycket om just internetcensuren dock, Kina är nämnligen rätt mycket som USA och andra gigantiska länder, liksom insular; det finns så mycket kulturchauvinism, och så mycket att göra och uppleva inom den egna kultursfären att de sällan upplever lust/incitament att söka sig bortom. Kolla tex den enorma aktiviteten på renren, Kinas facebook-rippoff. De behöver inte jänkarfacebook. Vad ska de med det till? De kan inte engelska ändå, och man får inte ha musik inbyggd i sina profiler och bisarra gigantiska rosafluffiga smileys där.

Iran, dock, har en lite annorlunda approach till det här. För att citera något iransk akademiker, ang. den relativt fria intellektuella miljön i Iran: "We have freedom of speech, but that doesn't necessarily mean that we have freedom after speech".

Persiska är det tredje största språket i bloggosfären afaik, kan det vara det du var ute efter ang. Iran?

Bisarrt nog tror jag att ayatollornas toleranta approach är effektiv. Jag förstår inte riktigt varför, men jag antar att upplyst despoti är en väldigt anrik iransk tradition.

Leon

Leo carcion
Dito

Någon form av islamism, det vill säga politisk Islam, kommer säkert att vara inblandat, med tanke på Muslimska Brödraskapets ställning. Sedan kan man bara hoppas på att det dels kommer andra aktörer till bordet, och dels att Muslimska Brödraskapet väljer en moderat och islamdemokratisk väg, som AKP i Turkiet.

Det är ju väldigt signifikant att detta sker i Egypten - arabvärldens hjärta och mage. Det var ju där panarabismen skapades.