w176
Förlorad dotter
Ska ingen ta och kommentera det som händer i Egyptien och Tunisien intelligent nu?
Menar du här på forumet eller i den allmänna debatten?w176 said:Ska ingen ta och kommentera det som händer i Egyptien och Tunisien intelligent nu?
Jag tror vi kommer få se något mer demokratiska stater. Betydligt friare ekonomi. Men man ska inte ha någon illusion om att revolutionen kommer leda till ett samhälle med liberal människosyn. Personligen hoppas jag att revolutionerna leder till att Irans ledare hängs.Vitulv said:Jag hoppas bara att revolutionerna sker i rätt riktning och att vi inte snart ser två nya, islamistiska stater.
Thats all, really.
Jag läste en intressant artikel om varför detta troligen inte är fallet: 4 Reasons Why Egypt's Revolution Is Not Islamic.Vitulv said:Jag hoppas bara att revolutionerna sker i rätt riktning och att vi inte snart ser två nya, islamistiska stater.
Thats all, really.
Så det är mer en fråga om att de vill ha förändring, bort med förtrycket, riktig frihet etc?Svarte faraonen said:Jag läste en intressant artikel om varför detta troligen inte är fallet: 4 Reasons Why Egypt's Revolution Is Not Islamic.
tl;dr: Det islamistiska övertagandet av revolutionen i Iran bygger på en mer aggressiv tolkning av religionen, född ur en traditionell spänning mellan statsmakt och religion som varit närvarande i den persiska men inte den arabiska kulturkretsen, och absolut inte i Egypten under Mubarak.
USA landar nog på fötter ändå. Israel, däremot, har sett Mubarak och hans regim som ett säkert kort och en samarbetspartner i till exempel blockaden mot Gaza, och lär se den här utvecklingen som ytterst ovälkommen.Ymir said:Som jag ser det är det win in either case. Antingen får folket sin frihet, eller så får USA och Israel stora skälvan.
Du och jag håller sällan med varandra politiskt, men i det här fallet är vi hand i handske.Marukusu said:Hoppas att revolutionen sprider sig till Syrien och alla andra skurkstater i mellanöstern, framförallt hoppas jag att tyranniet i Saudiarabien faller men det är väl knappast troligt (tror inte familjen Sauds västerländska kompisar skulle tolerera att de hamnade i trubbel).
Åtminstone på kort sikt kanske vi kan få se ett uppsving i demokratisk panarabism, vilket vore helt underbart som kontring fundamentalistisk islamism.
Klart som fan det var, internet är total frihet, vill man ha en schysst totalitarism going on måste man nästan kväsa det. Jag tror ärligt talat inte gemene man i Kina bryr sig så mycket om just internetcensuren dock, Kina är nämnligen rätt mycket som USA och andra gigantiska länder, liksom insular; det finns så mycket kulturchauvinism, och så mycket att göra och uppleva inom den egna kultursfären att de sällan upplever lust/incitament att söka sig bortom. Kolla tex den enorma aktiviteten på renren, Kinas facebook-rippoff. De behöver inte jänkarfacebook. Vad ska de med det till? De kan inte engelska ändå, och man får inte ha musik inbyggd i sina profiler och bisarra gigantiska rosafluffiga smileys där.Kinas regerings politik om att censurera internet var kanske ett smart maktpolitiskt drag för de styrande - inte för att det är något bra för befolkningen i stort, eller att det kommer stoppa det samhället från att förändras så småningom.