Nekromanti [VÄRMEDÖD] - High Road to Gothcon

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag försöker just nu knyta ihop säcken kring hela VÄRMEDÖD-projektet. Målet är att kunna ha med ett Publittryckt 50-sidorshäfte till Gothcon i år. Det går ju faktiskt inte för sig att dyka upp där utan att ha ett nytt spel att försöka tvinga på folk.

Google Docs får jag det till fyra A4:or.

Jag hade redan tidigare bestämt mig för att försöka vara lite annorlunda med layouten och designen till det här spelet. Experimentera mer, jämfört med vad jag brukar göra. Fast i samma riktning.

Jag ville ha ett kvadratiskt format, och valde 15*15 cm, av ingen större anledning alls. Jag har just roat mig i ungefär en timme med att välja ett par typsnitt och fixa in text.

Här är resultatet.

Huvudsakliga typsnitt är OSP-DIN och Adobe Garamond Pro. Det senare vill jag nog byta ut mot något som använder en öppen licens. det gäller också Haettenschweiler, som jag använt på försättsbladet, har jag försökt men inte lyckats hitta licensinformation om. OSP-DIN saknar åäö, vilket jag i sammanhanget inte vet om jag ska se som något bra eller dåligt. Det blir ju också ett slags känsla.

Som ni ser är det ett uppslag per sida i PDF:en. Tanken är att varje vänstersida ska ha en bild på sig. Det betyder att jag får så lov att producera 23 styckna bilder till spelet. Antagligen blir det lite olika tekniker; jag har nån tanke om att ha mer och mer kaos ju längre man läser.

En annan grej är att pga längden (48 sidor) så tar Publit bara 10 spänn totalt för att ha färgsidor. Clearly ett tillfälle för gott för att förslösas. Fast jag är färgblind. Vi får se hur jag löser det. Expect konstiga helsidesbilder som mer eller mindre illustrerar texten, hur som helst.

krank

Förslag på typsnitt som använder Open Font License eller Creative Commons eller motsvarande, och som skulle fungera som alternativ till Garamond och Haettenschweiler, uppskattas naturligtvis.

krank

And another thing:

Om du spelat VÄRMEDÖD med mig eller någon annan, gör gärna din röst hörd så stoppar jag in dig i speltestarlistan. Just nu kommer jag bara ihåg min egen spelgrupp, och jag VET att jag hört om andra som försökt. Och jag vet också att jag speltestat med andra själv, på olika cons.

krank

Jag är inte så förvånad över bristen på gensvar. VÄRMEDÖD är smalt, och inte så poppis. Och pdf.en var extremt tidig, inga bilder eller så...

Ny version. Nya typsnitt (EB Garamond för texten, trots att det saknas en kursiv version. Asap Bold i rubrikerna, med lite extra utrymme mellan tecknen. Och så sidnummer. Innehållsförteckning. En liten smula finlir med grids och sånt.

Möller

Hubert Hortlax
Illustrationerna känns som en så stor del i layouten att det är lite svårt att vara konstruktiv nu.

Jag tror dock att »brödtexten« (snarare smulor, va?) skulle gynnas av att vara någon punkt större.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Om du spelat VÄRMEDÖD med mig eller någon annan, gör gärna din röst hörd så stoppar jag in dig i speltestarlistan. Just nu kommer jag bara ihåg min egen spelgrupp, och jag VET att jag hört om andra som försökt. Och jag vet också att jag speltestat med andra själv, på olika cons.
Jag tänker räkna med att du kan mitt namn...

men skulle du vara intresserad att ta namnet på de som jag körde min monstervarsion med.

/Lukas som då måste komma ihåg vilka som var med det där mötet för över ett år sedan.

krank

Lu-kaazh said:
men skulle du vara intresserad att ta namnet på de som jag körde min monstervarsion med.
Om de är intresserade av att stå med så =)

krank

Nu har jag börjat göra bilder.

DO YOU REMEMBER LOVE?

FOREVER ALONE

ALL FALL DOWN

Nu tänker jag mest att jag ska spruta ur mig en massa såna här. Just nu är de i vektorformat. Sedan tar jag in dem i Photoshop och ger svärtorna lite textur; typ sprickor, eller att man ser bakomliggande kollage, eller bara psykedeliska färger, eller text...

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar de här bilderna. Stilrent, och känns som de passar de olika delarna bra.

Ska Do you remember love in på förklaringen hur proxys dyker upp, eller relationer? :gremsmile:

krank

Max Raven said:
Ska Do you remember love in på förklaringen hur proxys dyker upp, eller relationer? :gremsmile:
Eller hur folk försvinner, och inte blir ihågkomna... =)

Men ja, typ.

Lukas

Mannen i Gult
På något sätt tycker jag bilder påminner om varnings skyltarna i Portal.

det var inte vad jag hade förväntat mig.
men jag tror jag gillar det.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
En annan grej är att pga längden (48 sidor) så tar Publit bara 10 spänn totalt för att ha färgsidor. Clearly ett tillfälle för gott för att förslösas. Fast jag är färgblind. Vi får se hur jag löser det. Expect konstiga helsidesbilder som mer eller mindre illustrerar texten, hur som helst.
Färgbilder beror väl på lite hur de ser ut? :gremsmile: Dina nuvarande har ju en speciell stil.

Ska du ha sådana där lite hårdare sidor eller hårdpärm förresten? Av någon anledning föreställer jag mig det (eller ringbindning).

solvebring

Superhero
Snygga bilder. Skulle bli assnygga tavlor eller tryck förövrigt. Me like.

Tja, nu är det svårt att ge kritik utan att känna till bildernas designmål. Kort sagt, om du söker något som känns modernt, stilrent men samtidigt snyggt så funkar bilderna. Vill du inte vara en kille som försöker vara extremt stilren och modern så tja, då behöver du andra bilder.

Det coolaste är hur som haver symboliken i de här bilderna. De känns inte bara som illustrationer, utan som konstverk. Det enda som känns skumt är figuren som faller väldigt "långt bort" i sista bilden. Jag skulle försöka hålla samtliga någorlunda nära varandra eftersom det känns lite skevt att gubbarna erbjuder ett perspektiv medan den rasande byggnaden inte gör det. Så, antingen att samla gubbarna lite mer eller att försöka få in ett par fler rasande byggnader som gör att dessa följer samma djup som gubbarna.

Det ser förövrigt ut som det blivit en liten svar plump i högerkanten på den vita hjärtcirkeln på den högra figuren i första bilden.

krank

Max Raven said:
Ska du ha sådana där lite hårdare sidor eller hårdpärm förresten? Av någon anledning föreställer jag mig det (eller ringbindning).
Tyvärr är jag lite hänvisad till Publits vanliga papper och så... Och sen beror det lite på vad de låter mig komma undan med, jag skulle ju gärna ha rejält fotopapper typ och så tjocka jäkla omalsg och ringbindning... men jag tror tyvärr inte att det blir så. Åtminstone inte i första vändan.

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Tyvärr är jag lite hänvisad till Publits vanliga papper och så... Och sen beror det lite på vad de låter mig komma undan med, jag skulle ju gärna ha rejält fotopapper typ och så tjocka jäkla omalsg och ringbindning... men jag tror tyvärr inte att det blir så. Åtminstone inte i första vändan.
... Arts and crafts time?

krank

Två nya.

DARKNESS FALLS

LOVE THE BOMB

EDIT: Högerklicka och "visa bild" om ni tycker att de är för lågupplösta. Framför allt Darkness Falls ser inte alls så bra ut som den borde.

krank

Jag har gjort fler bilder, men inte orkat exportera dem till png och visat upp dem.

Istället har jag lagt in dem i värmedödlayouten.

11 bilder gjorda.
12 bilder kvar.

Sedan ska de som sagt ges textur och lite skitighet och konstiga färger, där svärtan är nu.

solvebring

Superhero
Sweeet! Du har sannerligen hittat något riktigt bra med den här designen. Jag gillar det bara allt mer och mer. Bilderna är riktigt coola. Den här superhjälten tyckte jag var skarp som fan, precis som bilderna med de fallande bomberna.

Tummen upp på allt!