Jag tänkte en massa idag, medan jag spelade Twilight Imperium. Det gick inte alls bra för mig, men jag fick iaf lite gjort. Inte nog för att det ska gå att spela imorgon, men...
Såhär nånting:
Först äter entropin upp element som saknar relationer.
Sedan äter entropin upp i runda slängar en tredjedel eller nåt av de tärningar som ligger på elementen (man rullar tärningarna, tar bort ettor och tvåor).
Sedan ska spelarna, dolt, visa vilken relation de vill mjölka. (Det här kräver en strukturerad begynnelsefas, som nån föreslog, där till exempel antalet relationer regleras). De kan välja att inte mjölka från någon alls.
Om alla väljer att inte mjölka något alls, så får alla en tärning. Gratis; den dyker magiskt upp.
Om minst en person väljer att mjölka, så får man inte denna gratistärning.
Om man är ensam om att vilja mjölka från en viss relation, så får man plocka max två tärningar sammanlagt från de element relationen knyter samman. Säg att det är Kalles "är kär i"-relation till Kajsa som ska mjölkas; då kan man ta en tärning från Kalle och en från Kajsa, eller välja att bara ta en tärningar, eller ta två från den ena och inget från den andra...
Om man vill kan man istället "köpa loss" relationen. Då får man tre tärningar, direkt i handen, no questions asked.
Är man inte ensam så får ingen av de inblandade någonting.
(En tanke: Kanske får man till och med bara mjölka om man är ensam i "klustret"? Dvs om jag mjölkar kalle-kajsa så får ingen annan samtidigt mjölka vare sig kalle eller kajsa i nån annan konstellation)
Tanken jag har här är att föra in lite fångarnas-dilemma här. Ju mer egoistiskt man agerar, desto bättre - men om alla andra också agerar egoistiskt så blir det typ mindre åt alla. Och ju fler man är, desto större är risken att man väljer samma och ingen får nånting. Sammanlagt är tanken att alla totalt sett ska tjäna mer på samarbete. Fast jag är nog för dålig för att räkna ut om jag lyckats.
Ett problem med ovanstående är att det dyker upp alldeles för många tärningar ur intet. Har man fem spelare så kan det dyka upp en jäkla massa tärningar varje runda, och bara en tredjedel av dem - om de läggs på bordet - kommer att försvinna nästa runda.
Om alla väljer att samarbeta vinner gänget fem tärningar.
Om vi säger att fem personer alla lyckas välja olika relationer (eller kluster) att mjölka, så mjölkar gänget max 10 tärningar. Tricket blir att göra det omöjligt att det blir så, på något sätt styra element/relationsskapandet så att max säg två av fem spelare, om de har tur eller lyckas överlista varandra, kan hitta helt egna kluster. Om de andra väljer att inte mjölka alls, då.
(De tärningarna är dessutom lite kannibalism, eftersom de inte tillför några tärningar - det bara äter av existerande).
Jag överväger att låta entropin vara lite elakare; t.ex äta 50% eller så.