Nekromanti VÄRMEDÖD - samlade tankar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ååååkej, arbetet med EB kommer inte att gå så värst fort nu innan jag fått in sista vändan korrläsning, och jag har en hemlig plan om att få VÄRMEDÖD spelbart under hösten.

Så; the story so far:

Man förbereder ett parti VÄRMEDÖD genom att bestämma vilken värld man ska använda sig av. Det kan vara vilken värld som helst, really, inklusive världar man skapar på stört. men det är roligast att spela i världar alla känner till och bryr sig om - och har koll på. Ankeborg, till exempel.

Sedan ritar man en mindmap över den valda världen. Vilka är de centrala platserna och aktörerna, och hur relaterar de till varandra? Aktörer och platser får rutor, relationer ritas som pilar mellan rutorna. Man skriver en kort beskrivning på varje pil. Kalle Anka ogillar Alexander Lukas, har brorsöner och är skuldsatt till Farbror Joakim. Joakim har fiender (Björnligan, Magica de Hex, Flinthjärta, Pluring etc). Så fortsätter man tills man känner att man täckt in de element och de relationer man tycker känns relevanta.

Ett tips kan vara att begränsa mindmappen om man inte vill spela så länge.

Förutom mindmappen har man en skiva med tre spår i. Exakt hur skivan ser ut fysiskt är inte viktigt, utom att man har pjäser eller markörer som ska flyttas runt den, och som måste ligga kvar där man släpper dem (kulor är alltså dåliga markörer). I varje spår ska det ligga en markör. De börjar liggandes på samma "grad", pekandes mot någon av spelarna.

Det yttersta spåret är avsnittspåret. Markören pekar mot den vars tur det är att hitta på en grundpremiss för ett avsnitt. När avsnittet är slut flyttas markören medurs längs spåret för att peka mot nästa spelare.

Mellanspåret är scenspåret. Markören pekar mot den vars tur det är att etablera en scen. När scenen är slut flyttas markören medurs längs spåret för att peka mot nästa spelare.

Det innersta spåret är handlingsspåret. Markören pekar mot den vars tur det är att handla. När handlingen utförs flyttas markören medurs längs spåret för att peka mot nästa spelare.

OK, är ni med?

När man hittar på ett avsnitt tar spelaren vars tur det är och tittar på mindmappen och berättar en premiss: "Magica de Hex tänker skapa en vulkan under pengabingen".

Den vars tur det är att etablera en scen beskriver en scen; man beskriver en plats, vilka som är med (från början) och ungefär vad som är poängen med scenen.

Den vars tur det är att beskriva en handling beskriver något som händer i scenen.

OK, fortfarande med? Man turas alltså om på tre nivåer med att skapa berättelser, scener och handlingar.

Härefter är det lite luddigare, fortfarande.

Jag tror att varje avsnitt är lika många scener långt som det finns spelare kring bordet, dvs när scenmarkören kommer tillbaks till den som körde första scenen, så är avsnittet slut. Eller något i den stilen.

Jag tror likaledes att en scen är lika lång som antalet spelare, dvs när handlingsmarkören gått laget runt så är scenen över.

Jag tror att jag behöver en belönings- eller bestraffningsmekanism för att få folk att faktiskt se till att scener avslutas ordentligt och så att avsnittens premisser faktiskt uppfylls. Kanske blir entropin gladare och äter mer om man inte avslutar berättelsen ordentligt?

Nå; entropin äter, ja. Here's the thing: varje gång man utför en handling så lägger man en plutt på en person, en plats eller en relation man använder sig av. I slutet av varje avsnitt får man chansen att "mjölka" pluttar från brädet. Reglerna för mjölkandet är luddiga just nu.

Och det är typ här jag sitter, just nu: Regler för mjölkandet. Jag har nästan bestämt mig för att det finns en "entropiskala" som går uppåt, och där man rullar tärningar ungefär som i gamla Star Wars (1t6, 1t6+1, 1t6+2, 1t6+3, 2t6) för att avgöra hur mycket entropin äter.

Mjölkandet... Här är några grejer jag vill:

- Det ska finnas ett starkt strategiskt element i att välja vilka personer/platser/relationer man introducerar; introducerandet ska inverka på mjölkandet.
- Det ska inte behöva tillkomma pluttar någonstans ifrån; det ska vara en sluten ekonomi men som dras med en evig nedåtgående spiral (entropin).
- Man ska kunna "köpa bort" personer/platser/relationer. Att göra så innebär att man inte kan mjölka dem längre, men man får en temporär boost.
- Helst vill jag inte att man som spelare ska kunna förlora innan spelet är slut.
- Känslan ska vara lite i stil med "allt går åt helvete, varje man för sig själv". Alltså, allt är redan kört, det bästa man kan hoppas på är att vara ensam på toppen när allt är slut.

Någon form av pluttekonomi, således. Vem som får mjölka vilka utlagda pluttar ska avgöras av vart pluttarna ligger och vart man lade sina pluttar. Man ska alltså kunna satsa egna pluttar genom att lägga ut dem, och - om man är smart - kunna sno andras pluttar. Och under vissa omständigheter "köpa loss" hela personer/etc.

(Kanske finns det två plutthögar för varje grej? En "inneboende" som är deras värde, och en "adderad" som är de pluttar man lagt på dem? Eller blir det för krångligt?)

Äh, det här blev ju inte alls klarare. Jag ska fundera vidare...

krank

46 läsare och inget svar.

Inte så konstigt - det här är ett fruktansvärt svårt spel att kommentera, framförallt eftersom jag är så flummig; varje inlägg jag skriver börjar halvkonkret men flummar sedan ut i en massa konstigheter.

Fundering mjölkningsregler (ja, "mjölkning" lär det inte heta i slutänden): När man agerar lägger man ut en plutt ur sitt förråd nånstans på mindmappen. Jag funderar på om man ska ha ett visst antal pluttar man "får ta" varje runda. Kanske framrullat via en tärning. Och man får inte "köpa loss" någonting utan att man först tagit loss alla pluttar från detta något.

Exempel: Det ligger fyra pluttar på Kalle Ankas kärlekshistoria med Kajsa. Det ligger fem pluttar på Kalles skulder till Farbror Joakim.

(Vi kan säga i exemplet att man får tre pluttar av att offra en relation och fem för att offra en aktör, och... vi kan säga fyra, för en plats)

Ove rullar mjölkningstärningen och får tre. Han får plocka max tre pluttar från bordet. Han tar två från kärlekshistorien och en från skulderna.

Jeppe rullar mjölkningstärningen och får sex. Han plockar de återstående fyra pluttarna från Kalles skulder till Farbror Joakim, och en plutt från kärlekshistorien. Skulderna har nu 0, kärlekshistorien en. Jeppe får ta en till plutt från bordet. det här ville egentligen Ove undvika, det var därför han spred ut lite; han hoppades att Jeppe skulle få lägre på sitt tärningsslag och därmed inte kunna komma ner till bottnen på skulderna.

Jeppe, som känner att han ligger illa till och ligger under Ove i antal pluttar, väljer att använda sin sista mjölkbara plutt till att offra Kalles skulder till farbror Joakim. Då får han ta tre pluttar ur påsen som ligger vid sidan om. Han har nu en massa pluttar, men ingen av spelarna kan använda Kalles skulder till Farbror Joakim i nästa berättelse.

Nackdelen med ovanstående är att det blir ganska mycket slump.

krank

Jag funderar på om mängden pluttar man max får ta ska vara begränsat av mängden pluttar man redan har, på nåt sätt. Fast det skulle ge en tråkig nedåtgående spiral där det rätt snart blir svårt att ta sig upp ur ett förlorarhål.

Det finns dessutom redan en jobbig begränsande mekanism: Eftersom man spenderar pluttar ur sin egen hög när man placerar ut dem på brädet, så blir det hemskt svårt efter ett tag.

Det är iofs lite av tanken, detta med att det ska bli färre och färre pluttar, svårare och svårare att berätta meningsfulla berättelser tills det till slut inte finns någonting kvar.

Eftersom jag nu eliminerat inflödet av pluttar under spelets gång, med undantag för pluttar man får genom att offra saker, kanske man kan skippa entropinivån, och låta det alltid vara 1t6 (eller så) poäng som försvinner från brädet.

Undras om det här skulle gå att speltesta med nuvarande regler? Jag har ju en spelgrupp som kommer på besök på söndag...

krank

Hade inget bättre för mig. Skåda, en framsida. Eller, öh, en tidig kladdskiss.

Jag funderar på om jag vill ha som typ en explosion, men jättekraftigt stiliserad så att den bara består av svarta streck av lite varierande tjocklek som utgår från en mittpunkt, i det orangea. Men jag vet inte.

I boken tänker jag mig en del illustrationer. Mest abstrakta kollage och sånt, som är så svartvita att alla gråskalor försvunnit. Inte särdeles föreställande grejer, mest bilder som ska ge ett slags stämning när man läser.

Innan nån påpekar det, jag är inspirerad av framsidan och den grafiska profilen "Shock: Social Science Fiction" har. Det skäms jag inte för heller. Bättre att förekomma än påkommas. Eller nåt. Det där lät snyggare i mitt huvud.

Attachments

krank

81 visningar av tråden.

7 nerladdningar av framsidan.

Jaja. Av kommentarer jag fått från annat håll så har jag fått reda på att den kursiva texten är "för kursivig och serifig" för att vara läslig; jag tänker leta rätt på ett annat seriftypsnitt och dessutom öka utrymmet mellan bokstäverna en aning.

rjonas

Hero
Du snubben jag fattar ingenting. Du har inte lust att sammanfatta en gång till?

Så om jag ska skapa ett avsnitt så säger jag:
-Magica de Hex ska skapa en vulkan under pengabingen.
Då säger Vänster:
-Knattarna är på utflykt och får syn på Magica och hennes korp stå och koka ihop en dekokt. I närheten finns en grotta som leder till en tunnel under pengabingen.
Sen säger Mittemot:
-Korpen flaxar upp och tittar sig omkring, kommer han upptäcka knattarna?

Sen då?

krank

Den Grå Eminensen said:
Du snubben jag fattar ingenting. Du har inte lust att sammanfatta en gång till?

Så om jag ska skapa ett avsnitt så säger jag:
-Magica de Hex ska skapa en vulkan under pengabingen.
Då säger Vänster:
-Knattarna är på utflykt och får syn på Magica och hennes korp stå och koka ihop en dekokt. I närheten finns en grotta som leder till en tunnel under pengabingen.
Sen säger Mittemot:
-Korpen flaxar upp och tittar sig omkring, kommer han upptäcka knattarna?

Sen då?

Öh, okej, det här är en grej som kanske behöver påpekas: Det finns ingen konfliktmekanik för att sköta grejer i fiktionen. Så vad som händer är typ mer nåt i stil med att Mittemot säger:

"Korpen flaxar upp och tittar sig omkring. Den ser knattarna, och försöker visa för Magica att knattarna är där" *lägger en av sina pluppar på Knattarna-rutan av mindmappen*

Om ni är tre, så säger du nu typ: "Okej, men jag tror att Magica är för upptagen, och inte förstår vad korpen vill säga. Knattarna försöker smyga därifrån." *lägger en plutt på Magica*

Vänster säger: "Till slut lyckas korpen få Magicas uppmärksamhet genom att knuffa ner en glasburk i marken så det säger "klirr" och hon tittar upp." *lägger en plutt på Magica*

Mittemot säger: "Magica snubblar på typ en sten eller nåt på väg ut, och knattarna klarar sig precis! Ny scen!" *lägger en plutt på knattarna*

Däremot kom jag just på att det här med att begränsa antalet handlingar per scen nog inte funkar så bra i dagsläget. Det behövs nog inte heller; volk måste ju satsa pluttar för att få nån nytta av att berätta nåt, så jag tror att "när ingen mer är villig att lägga några pluttar, är scenen slut" kan vara en bättre mekanism.

EDIT: Tillägg: Jag tror att en annan grej också kanske borde förklaras: man får berätta vad fan man vill när det är ens tur. Det finns inga begränsningar whatsoever, i reglerna. Däremot är den enda möjliga regeltekniska effekten av att man berättar något just att man får möjlighet att sätta en plutt på något av det man berättar om.

Åh, och den som har flest pluttar kvar när det inte längre går att berätta några berättelser, vinner.

krank

Men fuck, vad färgerna kukade ur för mig.

Ny framsideversion, typ...

Attachments

krank

Ävafan, slänger in en tredje också. Den här är mer av ett experiment.

Attachments

krank

Och eftersom jag skiter i om ni ignorerar mig fullständigt så tänkte jag säga att jag skrivit in de nuvarande reglerna på min wiki, här.

Saker som behöver fixas, pronto:

- Det är för slumpartat. Man får ta 1t6 pluttar per berättelse, och sen blir man av med 1t6 pluttar. Det finns för lite utrymme för rävspel.

- "Mjölka" och "pluttar" låter alldeles för ovärdigt. Nya namn behövs, typ nyss.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
krank said:
Men fuck, vad färgerna kukade ur för mig.

Ny framsideversion, typ...
Den här gillar jag skarpt, det var lite åt det hållet jag tänkte Rymdspelet innan jag gick in på datorpanelen istället. Till mig säger omslaget smutsig jävla kallakrigsapokalyps.

krank

Den odödlige kejsaren said:
Den här gillar jag skarpt, det var lite åt det hållet jag tänkte Rymdspelet innan jag gick in på datorpanelen istället. Till mig säger omslaget smutsig jävla kallakrigsapokalyps.
Det är lite den känslan jag ville ha också, typ. Trots att spelet inte utspelar sig under kalla kriget, eller har nån apokalyps.

Eller tja, man borde kunna spela det i en sån värld också, men spelet saknar ju primär setting.

krank

krank said:
- Det är för slumpartat. Man får ta 1t6 pluttar per berättelse, och sen blir man av med 1t6 pluttar. Det finns för lite utrymme för rävspel.
En fundering: Tänk om man bara får plocka max så många pluttar från brädet som föregående spelare tog.

Alltså, om Petter tar två så får Adam, som kommer sen, max ta två. Han tar bara en, för han tror att Josef, som är den tredje spelaren, annars kommer att kunna offra nåt viktigt.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Asfeta omslag, båda två. Om jag ska tvingas rösta så blir det nog på trean.

Sen är jag oändligt ledsen, men spelet är av en sort som jag verkligen inte går loss på, så jag har svårt att engagera mig nog för att ge någon konstruktiv input. Det är designpremissen (haha!) med pluppar hit och dit för rätten att berätta som avrättar det för mig. Sorry!

rjonas

Hero
krank said:
- "Mjölka" och "pluttar" låter alldeles för ovärdigt. Nya namn behövs, typ nyss.
Om det är värmedöden som driver spelet mot sitt slut kunde ju "mjölka" gå på samma tema såsom "kyla ner" eller nåt. Pluttarna kanske skulle heta "kol".

krank

Simon said:
Asfeta omslag, båda två. Om jag ska tvingas rösta så blir det nog på trean.
Jag också, tror jag.

Simon said:
Sen är jag oändligt ledsen, men spelet är av en sort som jag verkligen inte går loss på, så jag har svårt att engagera mig nog för att ge någon konstruktiv input. Det är designpremissen (haha!) med pluppar hit och dit för rätten att berätta som avrättar det för mig. Sorry!
Det är fett lungt. Jag visst redan från den allra första gången jag skrev om det här spelet att det här knappt skulle vara någons kopp Yellow Label. Vi har ju dessutom småpratat om anledningen. Jag tycker att det är skitkul att du överhuvudtaget kommenterar trots att det inte är ett spel för dig, så att säga.

Jag tror dock att jag inte kommer så värst mycket längre utan ett speltest. Kanske blir ett imorgon, isåfall lovar jag att rapportera. (Eller så spelar vi nåt mer beprövat, typ Arkham Horror, och då får det skjutas på framtiden)

Simon

Swashbuckler
krank said:
En ny synpunkt på omslaget!

Jag tycker det ska stå "En berättelselek om hur allt går under" istället för "om entropin". Lite mustigare.

krank

Simon said:
Jag tycker det ska stå "En berättelselek om hur allt går under" istället för "om entropin". Lite mustigare.
Me like! Tackar!