Nekromanti [VÄRMEDÖD] - Slutkorr/kommentarer

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
S. 9: 3-5 ska vara tre till fem för att vara konsekvent med resten av texten

S. 33: 4,5 eller 6 ska vara 4, 5 eller 6

S. 35: Man kan, före eller efter tärningarna slagits ska vara Man kan, innan eller efter att tärningarna slagits

S. 41 och 43: Engelska citattecken (“…”) i.st.f. svenska (”…”)

S. 43: inte - ingen ska vara inte – ingen [dvs. tankstreck i.st.f. bindestreck]

S. 48: layout/designelement ska vara layout-/designelement

solvebring

Superhero
Dante said:

S. 35: Man kan, före eller efter tärningarna slagits ska vara Man kan, innan eller efter att tärningarna slagits

:gremlaugh:

Och nu skäms jag lite grann, för att jag inte ens tänkte på att kolla sådana saker, trots att jag faktiskt brukar korra mig själv på sådana punkter numera (så gott jag kan i alla fall).

Å andra sidan visste jag inte att det var fel att skriva "före" istället för "innan" (det utelämnade "att" var dock en klantig miss).

/solvebring som dock förlåter sig själv, med tanke på Dantes professionalitet och yrkesvana. Med andra ord var detta en lärdom som förhoppningsvis stannar i hjärnkontoret. :gremsmile:

Dante

Staff member
solvebring said:
Å andra sidan visste jag inte att det var fel att skriva "före" istället för "innan" (det utelämnade "att" var dock en klantig miss).
Innan kan vara såväl preposition (»innan tärningsslaget«) som konjunktion (»innan tärningarna slagits«) som adverb (»veckan innan spelade han Värmedöd«).

Före bör i skrift bara användas som preposition, dvs. »före tärningsslaget«.

solvebring

Superhero
Dante said:
solvebring said:
Innan kan vara såväl preposition (»innan tärningsslaget«), som konjunktion (»innan tärningarna slagits«) som adverb (»veckan innan spelade han Värmedöd«).

Före bör i skrift bara användas som preposition, dvs. »före tärningsslaget«.
Yeah, jag är nog för rutten på teoretisk svenska, eller grammatik heter det väl, för att hantera sådant ordentligt, tyvärr. Jag skötte svenskalektionerna riktigt dåligt i grundskolan och kan långt ifrån hantera alla ordklasser (vilket jag bittert ångrar idag).

Men jo, du har så rätt. Jag blev faktiskt nyfiken av ditt inlägg och googlade lite. Här finner man då "innan" som en underordnad konjunktion, medan "före" enbart kan skådas under prepositioner - även om folk säkert råkar mixa rätt ofta. ... Bra sida det där förresten. Bra för oss som gjorde bort oss och idag får lov till att fuska. :gremtongue:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Jag lade dock märke till att jag tror att det faktiskt inte framgår att man ska lägga sina tärningar på sin aktör, annat än vid den frivilliga regeln.

Är det jag som fattat fel månne? Nåväl, det framgår ju i konfliktavsnittet att man ska slå de tärningar man tilldelat in aktör, men jag tror den delen saknas i Förberedelser. Det framgår att man får börja med tre tärningar per spelare, men inte att man ska placera dem någonstans. Vilket, som jag förstår det, man alltid ska göra - att man ska placera tärningar på aktörer, eventuellt köpa sig flera aktörer. Right?

Alla relevanta regler för att lägga tärningar på aktörer står i Konfliktkapitlet:

"När det uppstår en konflikt som inbegriper en person som inte finns på kartan över aktörer finns det inga redan liggande tärningar att använda. Spelare kan välja att lägga tärningar på de icke kartlagda aktörerna, vilket ger dem en chans att delta.

När konflikten är över ritas den nya aktören ut. I slutet av scenen ges den nya aktören två relationer till befintliga aktörer." /sidan 35

krank

Dante said:

Fixar allt detta i morgon! (Och skriver in dig som korrläsare)

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Jag lade dock märke till att jag tror att det faktiskt inte framgår att man ska lägga sina tärningar på sin aktör, annat än vid den frivilliga regeln.

Är det jag som fattat fel månne? Nåväl, det framgår ju i konfliktavsnittet att man ska slå de tärningar man tilldelat in aktör, men jag tror den delen saknas i Förberedelser. Det framgår att man får börja med tre tärningar per spelare, men inte att man ska placera dem någonstans. Vilket, som jag förstår det, man alltid ska göra - att man ska placera tärningar på aktörer, eventuellt köpa sig flera aktörer. Right?

Alla relevanta regler för att lägga tärningar på aktörer står i Konfliktkapitlet:

"När det uppstår en konflikt som inbegriper en person som inte finns på kartan över aktörer finns det inga redan liggande tärningar att använda. Spelare kan välja att lägga tärningar på de icke kartlagda aktörerna, vilket ger dem en chans att delta.

När konflikten är över ritas den nya aktören ut. I slutet av scenen ges den nya aktören två relationer till befintliga aktörer." /sidan 35
Men de aktörer som man ritar ut från början/start då, när spelet börjar?
... Hur ska man göra med sina tre första tärningar då?

Då har man ju trots allt inte haft någon konflikt än. Som jag finner det finns det inga direktiv för vad man ska göra med de första tärningarna man får.

krank

solvebring said:
Men de aktörer som man ritar ut från början/start då, när spelet börjar?
... Hur ska man göra med sina tre första tärningar då?

Då har man ju trots allt inte haft någon konflikt än. Som jag finner det finns det inga direktiv för vad man ska göra med de första tärningarna man får.

Good old sidan 35:
"Man kan, före eller efter tärningarna slagits, lägga till tärningar från sin hög till en aktör. Då ligger de hos aktören permanent. Det går alltså att eskalera konflikten genom att offra från sig själv."

Fast det kanske borde vara "Spelare kan" för lite extra tydlighet.

De första tärningarna man får, har man. Tills man väljer att göra något med dem; dvs väljer att stötta en aktör i en konflikt.

Om ingen spelare väljer att lägga tärningar på aktörer så försvinner aktörerna, en efter en. Fortsätter det så blir spelet oavgjort (eftersom antalet tärningar man har i slutet avgör vem som vinner).

solvebring

Superhero
Aha. :gremlaugh:
Jag tror att jag uppfattade det där som ännu ett steg efter att man redan placerat grundtärningar på aktörerna, att man var tvungen att göra det direkt vid start. Tror det var så jag tänkte.

Vimes

Sillkung
Dante said:
Det där att:et, måste det vara med? Jag tycker mig märka att "att" reduceras bort rätt ofta där det inte är nödvändigt. Det är möjligen en talspråksgrej, men jag menar "innan eller efter att tärningarna slagits" är väl redan en satsförkortning eftersom den saknar ett finit verb (här: "har"). Är inte hela "innan eller efter tärningarna slagits" ett tidsadverbial, där både "att" och "har" inte tillför något?

Dante

Staff member
En sista grej:

S. 9: Dr. Who ska vara Doctor Who

Dante

Staff member
Jag tycker nog att »efter att« bör behandlas som ett fast uttryck i detta fall.

Innan något skett; men efter att något skett.

Vimes

Sillkung
Ah, ja, det har du förstås rätt i. Tror det är "innan" som spökar. "efter att tärningarna slagits" står i samklang med min språkuppfattning, medan "innan att tärningarna slagits" inte gör det (där vill jag definitivt stryka att:et).

(Noterar att min språkkänsla inte löser huruvida det ska eller inte ska vara "att" efter "innan eller efter" i Kranks originaltext, vilket är anledningen till att jag tog upp denna OT-tråd. Sorry Krank.)

Dante

Staff member
S. 5: Varför hakparentes […] i.st.f. vanlig parentes (…)?

S. 9: Doctor Who ska skrivas just så, inte Dr. Who.

S. 9: Skriv ut 3 till 5 med bokstäver i.st. (Överallt annars skriver du tal med bokstäver – utom när det gäller tärningsresultaten.)

S. 43: Tankstrecket (–) ser ut som ett långt tankstreck (—), men det kanske bara är typsnittet.

S. 43: ingen får varken mjölka eller köpa loss ska vara ingen får vare sig mjölka eller köpa loss. (Varken innehåller redan en negation, så det blir dubbel negation med både ingen och varken.)

krank

Tror jag fixade allt nu.

Version 12

Hakparenteser tror jag att jag ursprungligen använde för att jag tycker att de är snyggare än vanliga, men sen var jag inte konsekvent och så blev det bara pannkaka.

Och du hade rätt om tankstrecket. Jag var tankspridd...