Väder vind och regn, intet stoppar krogrundan!
Först måste jag säga att jag är ganska dålig på att få till väder så det blir riktigt biologiskt. Mitt vanligaste spelledarmisstag när det gäller väder att jag använder det som man har vädereffekter i japanska rpg-dataspel. Det får liksom höra till ett specifikt område. När spelarna kommer till det övergivna laboratoriet så trummar regnet ner över glastaken, när de ska besöka åldermannen i gläntan så ligger det en tät, kuslig dimma över hela snårskogen och när de inväntar ett storskaligt fältslag mot Bredkäfts orcharmé så är det grandios skymning med scharlakansröda skyar och stora slöjor av strimmiga moln som annalkas mot den egna hären i fullt märkbar hastighet. Osv osv osv, vädret får spegla stämningen, alltså. I japanska rpg-dataspel så brukar det finnas vissa platser där det regnar. Oavsett när man går dit så regnar det alltid. Så tänker jag ofta i mitt spelledande. "När spelarna kommer fram dit och dit så ska det vara det här vädret", liksom. Det blir tråkigt eftersom spelarna inte kan förändra vädret. (Ja, om de nu inte kan det, med magi eller artefakter, men det är en annan historia.)
Min nya idé är att göra det mer organiskt. Jag är inte så förtjust i att slå fram vädret, för då blir det soligt ena dagen och sedan regnar det morgonen därpå, för att klarna upp ordentligt morgonen därefter, då det t.om slår värmerekord i hela landet, osv. Nä, istället gillar jag att schemalägga vilket väder det ska bli på förväg under äventyret. Om spelarna kan besöka mina platser i självvald ordning så blir det plötsligen intressantare och olika platser får olika känsla beroende på vilket väder det är när man besöker dem. Ibland går en del effekter förlorade, som när man vill att det ska regna för att det blir läskigare då, men på det stora taget känns det intressantare och roligare. Också för mig som spelledare, för jag kan inte på förhand riktigt veta hur spelupplevelsen kommer bli.
Dessutom gillar mina spelare att prata om vädret. Och det är ju roligare om de verkligen får gissa vilket väder det ska bli än om det bara blir som det blir. Nu kan de ju tänka till lite och komma med smarta analyser.
Detta är en viktig del i vårt väldigt "vardagliga" Chronopia-spelande. Du vill ha på dig de fräcka höga mockastövlarna som självaste Slim Sammetshandske har designat, men ser det inte ut att bli oväder och regnigt? Den nya innekrogen ni skall gå till ligger långt östgårds i staden och man kan nog få räkna med att gå en bit innan man hittar en gata där man kan få tag i en bärstol eller kärra.
Om det kommer bli tillräckligt regnigt och ruskigt så kan ni väl besöka en taverna istället, men det ger inte direkt hög status att sova på samma ställe där man har krökat. Så gör bara gemena bönder och kåkfarare. "Man vill inte att människorna som serverar en frukost skall veta hur mycket man har druckit" som min kära Tuvindel en gång så pikant uttryckte det. "Man vill inte att människorna som serverar en frukost skall veta hur mycket man har spytt" föreslog Tryggve Bredbälte och torkade sig om hakan. "Man vill inte att frukosten ska serveras av någon som man har försökt komma in under kjolen på" var pastor Cassius' förslag. Alla hade förstås rätt. Man bör klä sig så att man kan hålla sig i rörelse.
Nåja, det går att planera krogrundor utan att man behöver gå omkring i gummistövlar och regnrock; om alla är dvärgar blir det förstås väldigt enkelt, men även om man föredrar högt i tak så kan man få en trevlig kväll utan att låta eventuellt regn förstöra din frisyr och dina kläder. Dels har man många fina uteställen i alla torn i staden. Lite för torrt för partysugna personer, men man kan börja där. Benjut en cocktail på någon terass hos en nyrik halvalv eller en utlänning som försöker köpa sig vänner och affärsbekanta, gå sedan ner i en av tornets salonger och börja skapa kontakter med konstnärsfolket som håller till där. Skvaller med societeten är också på sin plats. Vem har varit otrogen med vem, vem ser idiotisk ut i fjolårets hattmode och vem är det som alla vill synas ihop med den här månaden? Börja prata om var ni ska intaga lunchen (den klädsamt sena lunchen, alltså). Ni ska inte lämna tornet ni började i, då verkar ni konstlade och osäkra. I bottenvåningarna serveras det i regel mat som inte är vansinnigt dyr och som är av synnerligen god kvalitet. I toppen av tornen finns det exklusiva små restauranger där allt är superlyxigt och där priserna är satta därefter. Tyvärr blir inte vem som helst insläppt här, och det är grymt pinsamt att låta en massa människor se en nekas inträde på ett sådant ställe. Nej, det gäller att försöka ha koll så att man kan äta på ett ställe längre ned i tornen utan att tappa i anseende. Ofta är det där den verkliga eliten vill in. Det viktigaste är att du umgås med rätt folk.
Framåt middagstid kommer det alltid en massa kärror fram till tornen för att köra hem tjänstefolk och besökande. Om det regnar kan man vänta sig att få sitta torrt och behagligt i vagnarna och kurirerna följer er med paraplyer över edra huvuden så ni kommer fram till er destination i torrt skick.
Då ska ni lämna norrgårds och bege er västgårds. Det är där alla balla vill vara, och där ligger också festgatorna Springargatan och Klockmakargatan som är mest lämpade för vilda krogrundor. De löper paralellt längs med varandra och från husen i mitten har man spännt upp vita tygsjok som släpper igenom ljus men som alltså samlar upp eventuell väta och leder det vidare såsom stuprännor. Det blir en mild, dämpad belysning på dessa gator, men i skenen från lampor från husfönstrena så blir det riktigt vackert. När man hör ett stilla regn smattra på tygsjoken så är det nog till och med romantiskt. På Klockmakargatan och Springargatan vimmlar det av krogar, men det är i gränderna mellan gatorna som man hittar det mest fascinerade buslivet. Här ligger Kattis på Hörnet, Tranan & Tapiren, Vita åsnan och Tre Källare, bland annat. Det är vansinnigt populärt i min spelgrupp att man börjar i ena änden av någon av dessa gator och försöker ta sig till andra änden utan att dö av alkoholförgiftning. Den enda regeln är att man måste gå in på varje krog man passerar och beställa ett stort glas av husets specialitet. Man får byta gata närsomhelst och försöka planera sin krogräd, men man måste gå in i varje krog som ligger på ens väg. Lämpligast är det att man börjar i norra änden, för då blir det lagom med en matbit på Kattis när hungern sätter in. Tyvärr så är det också på Kattis som de flesta krogrundor ballar ur och alla får för sig att klättra upp på taket och pissa ner på tygskynkerna eller göra något annat dumt.
När man har tröttnat på krogkulturen i västgårds. (det brukar komma mycket stökiga typer efter midnatt) så kan man fortsätta kvällen södergårds. Det blir en bit att gå, men om vi antar att det har slutat regna så kan det vara skönt med en liten tillnyktrande promenad. Så kan man flanera en bit tills man hamnar på Låglundavägen som löper över Gallagårds Kulle. Mitt på "Gallagårdspuckeln" ligger Maria Kvarn och i den gamla kvarnen kan man komma ner i något som liknar ett köpcentrum, då man har grävt ut hela kullen och fyllt med coola affärer, uteställen och pubar. Här är publiken ung (som vanligt södergårds) och tempot högt. Den som inte vill dansa kan iaf försöka ragga någon söt yngling. Vi brukar inte vara där nere, annat än i syftet att handla kläder (varken jag eller mina spelare tyckte idén med medeltidsrave var särskilt tilltalande), men om det nu regnar, så?
Tja, när man tröttnat på Maria Kvarn (och nu börjar det väl bli gryning?) så är man säkert sugen på något kryddigt för att avsluta utekvällen. Då tar man en kärra till Drakoniternas del av staden och hoppas att man känner någon av vakterna till en sk. "rökbod", där man kan få röka vattenpipa och äta en av deras många exotiska maträtter. Det mesta är rikt på sälta (vilket man säkert behöver om man är bakis) och smakar chilipudrad ansjovis med wasabi, men man kan vara lite turistmässig och be om att få grädde till också, för att mildra smaken något.
Tjaa, där kan man väl sitta ett tag, (vi har hittat på ett eget kortspel som endast drakoniterna spelar som man kan ta sig några partier i) och när det sedan börjar bli läge för frukost, då kan man alltså ta en kärra hem igen, eller varför inte avsluta allting östgårds, där några av stadens finaste ställen ligger? Dödens Drömmar, tex.
Vad man inte ska göra är att komma tillbaka till tornen där man började och lukta skunk inför ens societetskamrater.
Annars är väl det en klassisk krogrunda om något.
/Rising
som just vunnit onödighetspriset i korkade inlägg