Nekromanti Väder vind och regn, intet stoppar brevbäraren!

Rising

Vila i frid
OT om uteliv

"Gör ni inget annat än att glida runt och svira?"

Well, Chronopia har alltid varit ett spel utan några "måsten" för mig och mina spelare. Man har ju allt man behöver i staden! Så när vi vill spela det så blir det sällan särskilt strukturerade äventyr. Ofta har man någon lös kampanj i bakhuvudet och så kan man försökna knyta upp lite trådar i den härvan om man skulle ha lust. Annars så blir det mest kärlek, romanser, svartsjukedramer, intriger, maktspel, business, jetsetliv och glamour.

"Hur finansierar ni det hela?"
Det gäller att förknippa nytta med nöje. Jobbar man som affärsman eller -kvinna så handlar festkvällarna mycket om att skapa kontakter och tolka trender. Vilket kommer bli årets höstmode? Vilka artister kommer hamna i ropet? Var någonstans kommer folk vilja gå ut? En krogrunda blir som ett nöje och en marknadsundersökning i ett! Samma sak om du vill arbeta dig upp i den undre världen. Det gäller att veta vad som gäller i staden. Man måste knyta sig ann kontakter, ligga lågt, skaffa information och bygga upp ett rykte kring sin person, osv. Genom att visa sig på flotta krogar med celebert sällskap så kan man försäkra sig om en god och långvarig karriär. (Såtillvida inte ditt "celebra sällskap" har en svartsjuk make med armborst, men det är en annan historia)

Enklast är dock att bara spela stadsalv och ha en massa investeringar med stadig utdelning som täcker kostnaderna för ens vilda uteliv. Det är iofs ganska kul att spela fattiga knegare också. Att försöka planera en utekväll när man verkligen måste vända på stålarna är grymt svårt. Att gå omkring och leta slattar på olika krogar kan vara nog så festligt om man är på det humöret. (Mycket roligare än vad det är i verkligheten, kan jag tänka mig)

/Rising.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Chronopia

Det är alltid kul att höra att iallafall någon lyckats förvandla Chronopia till något spelbart. Kör ni fortfarande med de gamla reglerna? Det är nog inte många som kan köra någon längre kampanj med sådan bakgrund och utan några större livsmål än att festa på bästa sätt. Det är alltid kul att höra om andra spelgruppers eskapader och äventyr, särskilt om dessa skiljer sig ifrån den grå massan.

Krille

Super Moderator
Re: Engelskt väder

Jag hörde ett rätt trevligt (och beskrivande) ordspråk i Skottland när jag var där för gott och väl tretton år sedan:

"Om man kan se andra sidan sjön så kommer det snart att regna. Om man inte kan det så regnar det."

Rising

Vila i frid
OT om Chronopia

"Kör ni fortfarande med de gamla reglerna?"

Mmm, typ. Vi har BP-systemet för att skapa rollpersoner ganska intakt, förutom att vi infört en massa andra raser och tagit bort dimalverna, samt gjort smärre ändringar i den. Sedan har vi tagit bort möjligheten för rollpersoner att bli bättre och tagit bort yrkesförmågorna. Ett par nya yrken har tillkommit också, Libertin och Kurtisan, bl.a. Magireglerna har jag aldrig orkat lära mig och ett par andra saker har vi struntat i också, men på det stora taget är reglerna intakta. Det är dock rätt sällan som vi hamnar i strider och andra situationer där tärningar behöver slås överhuvudtaget, så själva reglerna är inte så viktiga för oss. Kampanjvärlden som sådan har vi dock inte tagit bort särskilt mycket ur. Bara de Edsvurna och Blodkulten och de andra barnsliga sakerna. Själva grunden, med Chronopias speciella alver, Flintstonehumorn i den anakronistiska medeltidsmetropolen och själva "rock n' roll"-stämningen har vi behållit.

Det mesta vi har lagt till är våra detaljerade kartor och personregister.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: OT om Chronopia

Det låter som ni spelar väldigt mycket alver. Stämmer det?

Rising

Vila i frid
OT om Alver & Alvmani

"Det låter som ni spelar väldigt mycket alver. Stämmer det? "

Heh, ja, jag gillar de lekfulla, melankoliska och arroganta raserna i varje spel. Alverna är genialiska då de kan vara både sorglösa och ångesttyngda på samma gång. Det kommer väl av deras odödlighet och skönhet. På många sätt är alver väldigt lika vampyrer.

Nå, ja, jag tycker att NÅGON sådan rolig ras måste finnas i varje fantasyspel för att det ska kännas "magiskt" överhuvudtaget. I Chronopia har man stadsalverna och ljusalverna; två alvtyper som kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt, i Gondica har man fauner och i Changeling har man pookor. Det är mina favvo-raser. Det är dem jag vill spela med jämt, jämt jämt. (Extra kul blir det förstås i vårt egna CCC där det finns fler sådana raser än i något annat rollspel jag känner till)

Dvärg har jag aldrig varit, och jag kommer aldrig vara det heller. Jag blir trött bara jag ska ha en med som SLP i ett äventyr. Jag hatar dem. Stora, stolta krigarfolk som minotaurer (Gondica), högländare (Chronopia) och troll (Changeling) tycker jag är det näst tristaste som finns. De enda som får godkänt är minotaurerna i Gondica, men så är ju också Blixt för smart för att bara hitta på billiga testosteronbarnsliga puckovarelser.

Nå... Ja, i vår spelgrupp är stadsalver lugnt det vanligaste valet av ras när någon ska skapa en rollperson. Sedan kommer nog människa och ljusalv på mer eller mindre delad andraplats. Därefter kommer kattmänniska (egen skapelse) och efter dem kommer drakoniter, goblins och ankor (egen, igen), tätt följt av wongoser och troll. Sedan blir det tomt på listan en lång väg ner och på botten finns högländare och dvärg. Vi har kanske gjort en eller två sådana puckon någon enstaka gång.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: OT om Alver & Alvmani

"Dvärg har jag aldrig varit, och jag kommer aldrig vara det heller. Jag blir trött bara jag ska ha en med som SLP i ett äventyr. Jag hatar dem. "

Vilka fördomar du har. Så här gör du jämt. Du börjar med att säga en massa smarta och genomtänkta saker för att sedan runda av med något korkat./images/icons/laugh.gif
Jag bestämmer här och nu att nästa rollperson dom du gör ska vara en dvärg. Kom ihåg att dina rollpersoner inte blir roligare än vad du själv gör dem. Det finns mängder av personer som avskyr alver och tycker att de är värdelösa fjollor. Men du som har spelat dem så mycket vet naturligtvis bättre. De finns lika många sorters alver som det finns alver. Samma sak gäller för dvärgarna. Se det som en utmaning. Du kan ju posta ett inlägg på forumet om hur det går för din dvärg. Det ska bli intressant att höra(eller snarare läsa).

Jag bestämmer här och nu att nästa rollperson dom du gör ska vara en dvärg. Kom ihåg att dina rollpersoner inte blir roligare än vad du själv gör dem. Det finns mängder av personer som avskyr alver och tycker att de är värdelösa fjollor. Men du som har spelat dem så mycket vet naturligtvis bättre. De finns lika många sorters alver som det finns alver. Samma sak gäller för dvärgarna. Se det som en utmaning. Du kan ju posta ett inlägg på forumet om hur det går för din dvärg. Det ska bli intressant att höra(eller snarare läsa).

Hehe, undrar vad det blir? En skinknuttedvärg som kör havremoppe...

Krille

Super Moderator
Dvärgajävlar

"Hehe, undrar vad det blir? En skinknuttedvärg som kör havremoppe..."

Själv har jag spelat en dvärgisk advokat en gång. Det var fullkomligt skitskoj!

"Jag vet att det inte verkar som mycket till försvar, Ers Nåd, men under omständigheterna kring den åtalade är det det bästa som jag kan prestera."

Rising

Vila i frid

"Vilka fördomar du har. Så här gör du jämt. Du börjar med att säga en massa smarta och genomtänkta saker för att sedan runda av med något korkat."

Ha ha! Det var den bästa analysen jag sett om min debatteringsteknik, kanske bortsett från det där med "tänkvärda", men så är jag ju också väldigt blygsam och vill inte skryta utan vidare... ;^)

Äh, jag tror att jag mest vill provocera lite i alla mina inlägg. Det är så tråkigt om man ska skriva ett inlägg utan att få några svar... Då är det bättre att säga något dumt om amerikaner, brädspelsrollspelare, D&D (ett ofelbart tips om man vill prata med herr Schenström, texempel) eller något annat som delar rollspelsvärlden i två läger. Jag kan inte rå för det, det bara blir så. Jag är sådär när jag pratar med folk irl också. Man måste få små utbrott ibland, annars blir det bara tråkigt.

Nå, okej, jag fick faktiskt en bra idé av Dnalor, som föreslog att dvärgarna till CCC skulle vara hårda kommunister och den idén skulle jag ju kunna införa i Chronopia också. En tuff, skäggig proletär som hytter med näven åt den alviska bourgeoisen och skanderar kampsånger... He he, det kommer passa mig perfekt. "Man behöver inte långa ben för att klättra upp på barrikaderna!"

Okej, ska prova det. Det kommer tvivelsutan passa min radikala läggning perfekt.

/Rising
som kom på att både Che och Marx hade skägg och skulle ha sett snygga ut som dvärgar

Feuflux

omjonasson.se
Väder i London

Jag har även haft utmärkt väder de gånger jag besökt London.

Totalt sett så har mina Englandsbesök haft trevligt väder. Finns ett kul(?) undantag dock. Första gången jag var i London (var där med farsan 5 dagar när jag var typ 13 år) så regnade det konstant en hel dag (redje dagen tror jag det var) vilket ledde till översvämmning i tunnelbanesystemet vilket ledde till att hela tunnelbanan var stängd den dagen vilket ledde till att alla åkte buss istället vilket ledde till att alla bussar hade riktigt mycket passagerare vilket ledde till att det var ganska trångt.../images/icons/smile.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Dvärgajävlar

"Själv har jag spelat en dvärgisk advokat en gång. Det var fullkomligt skitskoj!"

Se där! Det motbevisar den gamla fördomen om att dvärgar bara är förstoppade miniatyr-barbarer som tänker med yxan. En dvärgisk advokat borde dessuto passa utmärkt till Chronopia.