Nekromanti Vägen till Vita Huset

Storuggla

Champion
Re: PBF-forum

"En fråga är om alla ska få skriva på forumet eller bara kandidaterna, och att man måste tillfråga en "spelledare" om att få vara med. Vi har ett fungerande system för att kunna utse folk till spelledare som kan lägga till folk i en "spelargrupp" så den som känner sig manad kan vara spelledare."

Nu blev det avancerat. Tja, nuförtiden sms-ar ju folk in frågor eller chattar med kandidater, så nog kan alla skriva tycker jag. Det som inte hör hemma flyttas bara från tråden och låses/tas bort/äts upp/whatever.

"Vad vi inte har fixat än är möjligheten att kunna ha ett alias, vilket jag tycker skulle göra känslan mer gedigen. Dvs, att det står "Jens Olsson" som namn och kanske "JO-partiet" som partinamn."

Tja, nu är ju inte partierna viktiga i alla val. Men i andra är de det. Beror helt på vilket sorts val det blir.

"Skulle det vara intressant så kan jag lägga ner lite tid på att ordna ett sådant system, så man kan ha alias i olika PBF-forum."

Now you are talking räkmacka, det vore klart stämningshöjande. "olika PBF-forum"? Pluralis?

Storuggla, funderar

Gardener

Champion

Nu blev det avancerat. Tja, nuförtiden sms-ar ju folk in frågor eller chattar med kandidater, så nog kan alla skriva tycker jag. Det som inte hör hemma flyttas bara från tråden och låses/tas bort/äts upp/whatever.
Fast å andra sidan så brukar ju inte andra få se allt som skrivs utan det blir ju utvalda frågor som debatt-moderatorn tar upp. Dessutom blir det ju svårt att se vilka som är kandidater och inte. Å andra sidan skulle väl vem som helst kunna ställa upp som kandidat, det gäller ju bara att lyckas ragga röster. Mig spelar det ingen roll, jag lägger bara ut frågor för att se till att det blir så roligt som möjligt.

Partinamn skulle ju kunna vara vad som helst egentligen, beronde på vad som passar i det aktuella "spelet".

"Skulle det vara intressant så kan jag lägga ner lite tid på att ordna ett sådant system, så man kan ha alias i olika PBF-forum."

Now you are talking räkmacka, det vore klart stämningshöjande. "olika PBF-forum"? Pluralis?
Detta var en något vi smög med i 1 april-nyheten som faktiskt var en äkta nyhet:
"Vidare kommer även speciella PBF-forum skapas till de användare som vill spela rollspel via forumet, så kallat Play-By-Forum-spel, detaljerna kommer vara så att forumet är dolt för de som inte är med i spelgruppen. Spelledaren är ensammen moderator (ifall han begär fler moderatorer så kommer det dock att tilldelas men enbart ifall detta inte kommer belasta någon som inte är intresserad av det). För tillfället får spelledaren be någon i redaktionen att lägga in spelare i spelgruppen då detta inte kan göras av spelledaren själv.
Missbrukas PBF-forumen så kommer spelgruppen inte få ha kvar sitt PBF-forum, givetvis så kan en del diversetrådar (OT-trådar) få existera men de får inte vara dominerande i forumen."

Vi har dock inte arbetat vidare med det så vi har inga färdiga riktlinjer för hur det skulle fungera, förutom att jag då fixat så att vi kan ha spelledare som själva kan lägga till folk som ska få vara med och spela (läsa/skriva i forumet).

Rising

Vila i frid

"En fråga är om alla ska få skriva på forumet eller bara kandidaterna, och att man måste tillfråga en "spelledare" om att få vara med."

Jag ogillar iofs tanken på klasskillnader på forumet, men jag tror faktiskt att det skulle bli roligast i slutändan om man hade lite kontroll över det hela och enbart lät kandidaterna få skriva på forumet, samt hade spelledare. Man kan ju eventuellt låta dessa få ta emot frågor via privatmeddelanden från icke-kandidater om det skall hållas något pressmeddelande där "journalister" skall ställa frågor till kandidaterna o.dyl.

"Vad vi inte har fixat än är möjligheten att kunna ha ett alias, vilket jag tycker skulle göra känslan mer gedigen."

Ahhh, smart drag. Jo, det skulle helt klart ge en hel del färg åt dessa forum. Kan man ha en egen bild åt detta "meta-alias" också?

/Rising

Storuggla

Champion

"Fast å andra sidan så brukar ju inte andra få se allt som skrivs utan det blir ju utvalda frågor som debatt-moderatorn tar upp. Dessutom blir det ju svårt att se vilka som är kandidater och inte. Å andra sidan skulle väl vem som helst kunna ställa upp som kandidat, det gäller ju bara att lyckas ragga röster."

Så sant. Vem som helst kan ställ aupp, men det kan ju bli tokproblem när någon gör en poll sedan och ska ha med alla och så finns det trettio kandidater. Glömmer man någon blir det livat. Tja, det kanske kan variera från PBF till PBF? Jag har noll koll på tekniken och jobbighetsgraden i det hela dock så.. :gremwink:

"Detta var en något vi smög med i 1 april-nyheten som faktiskt var en äkta nyhet:"

Lymlar, ni kan ju inte gömma riktiga nyheter i en falsk nyhet! Då blir jag ju förvirrad. Och ni vill inte se mina inlägg när jag blir förvirrad. :gremwink:

Storuggla, lovar att vara snäll

Rising

Vila i frid

"Så sant. Vem som helst kan ställ aupp, men det kan ju bli tokproblem när någon gör en poll sedan och ska ha med alla och så finns det trettio kandidater. Glömmer man någon blir det livat. Tja, det kanske kan variera från PBF till PBF?"

Jag tror inte det var tänkt att alla PBF skulle vara kampanjrollspel med röstningsfunktioner...

/Rising
[color:\\"purple\\"]Apex Duodecim
Elizabeth, kommer du ihåg när jag lovade att du skulle få hämnas på din makes nya hustru? Här, ta den här glasburken. Ser du? Den innehåller några droppar bensin. Rör runt burken så att vätskan rinner ut över glasväggarna och förångas, medan jag letar lite i den här första hjälpen-väskan under tiden. Ja, här har vi det! Medel mot ormgift. Tillsätt några droppar av det här i burken så har vi nämligen gjort oss en bomb. Botemedlet här innehåller nämligen kaliumpermanganat, och det kommer reagera rejält häftigt med bensinångorna där inne...

Du kan få äran att kasta burken om du vill. I den här värmen blir den där satmaran förresten säkert bara glad om hon får lite korsdrag i hennes djävla mercedes! Visst är det praktiskt att det här medlet kan användas mot alla sorters giftiga och kallblodiga odjur, både stora som små?[/color]

Storuggla

Champion

"Jag tror inte det var tänkt att alla PBF skulle vara kampanjrollspel med röstningsfunktioner..."

Problematiken blir densamma i vilket fall som helst. Nu använde jag pollen som ett exempel, men om alla kan hoppa in överallt så kommer det bli kaos. "Höpp, vem var det?" "Det var älgninjan från Strängnäs, men han har temtor nu så..." GAH!

Storuggla, alla PBFer skall dock vara rosa

Rising

Vila i frid

"om alla kan hoppa in överallt så kommer det bli kaos. "Höpp, vem var det?" "Det var älgninjan från Strängnäs, men han har temtor nu så..." GAH!"

*lyser hastigt upp när han hör någon prata om Strängnäs*

Well okej, här tycker jag att det kan skilja från PBF till PBF. Jag är inte så sugen på att läsa om hur några andra spelar om jag inte ens har en liten möjlighet att få vara delaktig på något vis ens om jag skulle vilja. Det finns ju PBF:er där man bara turas om att berätta en enda lång historia, typ, och en sådan mår bara bra om alla kan känna att de kan få hjälpa till.

Tror jag.

Man bör kanske börja med rätt hård kontroll, och sedan släppa taget allteftersom man konstaterar att det fungerar? (Rising försöker dölja att han har extremt liten erfarenhet av PBF:er och därför har ovanligt liten koll på vad han snackar om)

"alla PBFer skall dock vara rosa "

Här ute i vasastan säger vi "magenta". :^)

/Rippz

[color:\\"purple\\"]Apex Undecim
Samhället har ingen "rätt" att leda dig, döma dig, stävja dig... Vakna!
Våra ledare är bara idioter som inte orkar hålla käft,
och vi är inget annat än idioter som aldrig orkat sluta lyda.[/color]

Gardener

Champion

Jag ogillar iofs tanken på klasskillnader på forumet, men jag tror faktiskt att det skulle bli roligast i slutändan om man hade lite kontroll över det hela och enbart lät kandidaterna få skriva på forumet, samt hade spelledare. Man kan ju eventuellt låta dessa få ta emot frågor via privatmeddelanden från icke-kandidater om det skall hållas något pressmeddelande där "journalister" skall ställa frågor till kandidaterna o.dyl.
Det är en fråga om ett spel, det måste man ju ställa upp vissa former för och det handlar om aktiva spelare och åskådare, knappast någon form av klasskillnader. Lika lite som man vill att vem som helst ska komma in och störa när man sitter och spelar rollspel med polarna vill man att man ska störas när man spelar på ett PBF, konstigare än så är det inte.
Hur man löser det för spelet är ju snarare upp till spelledaren, dvs om vem som helst släpps in eller om bara vissa ska vara med. Detta då spelen antagligen kommer gömmas för spelare som inte är med för att de inte ska ta upp för mycket plats på forumlistan. Visst problem blir det ju med att informera om vilka spel som finns, men det kan man ju ha ett speciellt forum för, eller en sida på siten eller så.

Ahhh, smart drag. Jo, det skulle helt klart ge en hel del färg åt dessa forum. Kan man ha en egen bild åt detta "meta-alias" också?
Eftersom det än så länge bara finns som en tanke i mitt huvud så går det fortfarande att ge förslag för detta. Visst skulle jag kunna lägga till så att man ska ladda upp en extra profilbild också, men det blir en del extraarbete då det ska erbjudas uppladdning och kontroll att det är en bild osv. Mycket går förvisso att kopiera från befintlig kod, men det är ändå en fråga om tid.

Min första ide om detta var att kunna ha ett helt formulär att kunna fylla i, men det har jag nog inte tid att skapa, men vi får se. Ett enkelt alias-system ska jag i alla fall försöka fixa om det finns intresse.

Gardener

Champion

Allt sådant blir upp till spelledaren, som blir en moderator för det forumet med möjlighet att lägga till användare som får vara med i spelet. I och med att de är moderator så kommer de att kunna lägga upp omröstningar själva och hålla ordning på inlägg osv, så de får själva väldigt fria händer. Så i fallet "Rollspelsvalet - The PBF" så får spelledaren se till att hålla oppinionsomröstningar och hålla reda på vilka kandidater som det finns, till exempel kan ju denne säga att alla som kandiderar måste PM denne, alternativt skriva ett svar i en Kandidaturtråd.

Lymlar, ni kan ju inte gömma riktiga nyheter i en falsk nyhet! Då blir jag ju förvirrad. Och ni vill inte se mina inlägg när jag blir förvirrad.
Det var ju det som var meningen, att förvirra, så att det skulle bli mer tveksamt till om det var ett april-skämt eller inte. Dessutom har vi inte heller riktigt bestämt oss för hur det ska fungera heller så det har inte tagits upp mer än så.

Rising

Vila i frid

"knappast någon form av klasskillnader. Lika lite som man vill att vem som helst ska komma in och störa när man sitter och spelar rollspel med polarna vill man att man ska störas när man spelar på ett PBF, konstigare än så är det inte."

Nä, okej. Bra resonemang.

"Detta då spelen antagligen kommer gömmas för spelare som inte är med för att de inte ska ta upp för mycket plats på forumlistan."

Ska man inte kunna läsa de andras spel? Kan man inte ha alla PBF-er samlade i en undermeny? Det finns ju redan möjligheter att ange vissa forum som favoritforum osv, så det blir ju inte svårt att nå sitt "eget" forum med en enkel knapptryckning.

"Ett enkelt alias-system ska jag i alla fall försöka fixa om det finns intresse."

Det kommer man nog långt med. Om det går att använda html som vanligt i forumet så kan man ju ändå länka till en bild om man nu absolut måste visa hur man vill se ut.

/Rising

[color:\\"purple\\"]Apex Decem
Det dröjde inte länge innan jag drabbades av klaustrofobi. Jag rev upp mina fingrar mot kistlocket och stampade mot väggarna. Det var hemskt. Jag kräktes och kräktes, och fortsatte sedan att kräkas när lukten av mina egna spyor började bli outhärdliga. Till slut hade jag bara en sur smak av galla i munnen och somnade. Därefter blev allt mycket förvirrande. Hur länge hade jag legat här? Var det morgon eller kväll? Jag försökte förgäves hitta en fast punkt där det gick att ankra tillvaron, men mina tankar hade börjat glida ur mina händer innan jag ens kunnat formulera dem färdigt. Så här retrospektivt är jag imponerad över hur kort tid jag behövde ligga där nere innan jag hade brutit ihop fullständigt. Jag blev verkligen besviken när de grävde upp mig och berättade att det var onsdag.
"Vilken vecka?" frågade jag, men de skrattade bara till svars.

Det må ha varit en skenbegravning, men något av mig dog på riktigt och lämnades kvar i den där kistan. Säg, vad finns kvar av dig efter en låtsasbegravning om ditt liv varit på låtsas?[/color]

Gardener

Champion

Ska man inte kunna läsa de andras spel? Kan man inte ha alla PBF-er samlade i en undermeny? Det finns ju redan möjligheter att ange vissa forum som favoritforum osv, så det blir ju inte svårt att nå sitt "eget" forum med en enkel knapptryckning.
Det är en av sakerna som vi inte bestämt något om. Problemet är att om alla har tillgång till alla pbf-forum så blir det många forum på forumlistan. Det kan också ju finnas spelledare som vill ha ostörda spel av olika anledningar.

De som inte är med i pbf-forumen och som inte är intresserade kommer alltså att få en massa forum som är i vägen och tar upp serverkraft på forumlistan om de ska vara öppna för alla.

Tyvärr finns det inget annat sätt att ordna detta, som systemet fungerar idag, än att gömma forumen för de som inte har tillgång till det. Det går att visa forumen i en kategori separat genom att ordna en enkel länk, men de kommer ändå synas på den kompletta forumlistan om man inte gör om alla länkar till forumet.

Möjligen att jag skulle kunna göra något hack som gör att den kategorin aldrig visas på huvudsidan mer än som en länk till en sida där forumen i den listas. Problemet är dock fortfarande att jag bara är en person och inte har hur mycket tid som helst till att koda och ser gärna att saker och ting ordnas på enklast möjligaste sätt. Speciellt som jag har andra, väldigt viktiga, saker att ordna för siten.

Det kommer man nog långt med. Om det går att använda html som vanligt i forumet så kan man ju ändå länka till en bild om man nu absolut måste visa hur man vill se ut.
Har precis gått igenom vad som behöver göras för att ordna ett dylikt system och det blir ganska mycket jobb, även om jag nog kan utnyttja mycket kod från ett system för multipla signaturer som jag skrivit (men inte använder).
En simpel variant skulle kunna vara att istället bara lägga till ett par extra textfält på inläggssidan där man kan fylla i namn och annat, som då läggs in i inlägget.

Rising

Vila i frid

"Det kan också ju finnas spelledare som vill ha ostörda spel av olika anledningar."

Ser man att de är på sina PBF-forum på "Inloggade"? Går det att titta på ett sådant hemligt PBF-forum genom att helt enkelt skriva in adressen dit, eller känner forumet automatiskt av vilka som är behöriga och inte?

Om detta går så kan man ju iaf länka till sitt PBF från sin signatur (t.ex) eller i något inlägg, om man nu verkligen vill visa för resten av forumiterna vad som hänt i det PBF man deltar i.

"Möjligen att jag skulle kunna göra något hack som gör att den kategorin aldrig visas på huvudsidan mer än som en länk till en sida där forumen i den listas. Problemet är dock fortfarande att jag bara är en person och inte har hur mycket tid som helst till att koda"

Var bekväm. Om något visar sig vara onödigt krångligt att genomföra, då är det ett tecken från den store digitalguden att man skall låta bli. :^) Jag skulle endast lägga ner minsta nödvändiga arbete för att få det att fungera tillfredsställande. Först då kan man se vilka finesser och uppgraderingar (om några) som verkligen behövs. Det är säkert inte mycket.

"En simpel variant skulle kunna vara att istället bara lägga till ett par extra textfält på inläggssidan där man kan fylla i namn och annat, som då läggs in i inlägget."

Det kanske till och med är en förbättrad variant? Då kan man ju (om jag fattat det hela rätt) byta namn inför varje inlägg, vilket ju faktiskt kan vara rejält effektfullt. Det beror lite på hur man väljer att spela, men jag ser det absolut inte som en dålig lösning.

/Rising

[color:\\"purple\\"]Apex Novem
Jag insåg inte att gatufesten hade börjat balla ur och utvecklats till ett upplopp. Jag trippade ändå för hårt för att kunna förstå något överhuvudtaget. Till slut slog verkligheten mig i sans när jag snubblade över en gatsten och dök med ansiktet före rakt ner i trottoaren. Det kändes som om halva huvudet låg kvar på asfalten när jag reste på mig, jag upplevde det klart och tydligt som att mina ögonglober hade spruckit och vitan börjat rinna ut ur mitt hålögda ansikte, ner mot hakan och ut över gatan. Ögonlös eller inte, plötsligt såg jag tydligare än vad jag någonsin gjort förut. Uppståndelsen, rörelserna, det kaotiska. Jag utropade högt "detta skall bliva min musik!", plockade raskt upp gatstenen som hjälpt mig komma till denna insikt och kastade den rakt mot det ansiktslösa blå polishavet. När den lämnade min hand var det som att se en frihetsduva komma sprungen ur min näve och stiga mot skyn.[/color]

Gardener

Champion

Ser man att de är på sina PBF-forum på "Inloggade"? Går det att titta på ett sådant hemligt PBF-forum genom att helt enkelt skriva in adressen dit, eller känner forumet automatiskt av vilka som är behöriga och inte?

Om detta går så kan man ju iaf länka till sitt PBF från sin signatur (t.ex) eller i något inlägg, om man nu verkligen vill visa för resten av forumiterna vad som hänt i det PBF man deltar i.
Nej, alla forum man har tillgång till ser man i forumlistan och forum man inte har tillgång till ska man inte kunna komma åt på något sätt.

Om någon skriver ett inlägg i ett forum man inte har tillgång till så ser man bara att de skriver ett inlägg, inte var de skriver det eller vad tråden heter.

Det jag har förklarat är enda sätten att lösa det på i befintligt system.

Det kanske till och med är en förbättrad variant? Då kan man ju (om jag fattat det hela rätt) byta namn inför varje inlägg, vilket ju faktiskt kan vara rejält effektfullt. Det beror lite på hur man väljer att spela, men jag ser det absolut inte som en dålig lösning.
Problemet är att det då bara syns i själva inlägget och inte i inläggslistorna, och ens vanliga användarnamn syns fortfarande i "inläggshuvudet", samt att man måste fylla i något varje gång man skriver ett inlägg. Man tappar alltså lite känsla, men å andra sidan kan jag slänga ihop det ganska snabbt, och det är ju möjligt att det räcker.

Johan K

Gammal & dryg
HeHe !

Kul idé !!
Det måst ju nog vara det ultimata politiker-rollspelet !

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vill ha! Vill ha!

Jag är absolut intresserad. Men någon form av riktlinjer hade absolut varit nödvändiga. Vilken sort styrelseskick ska vi sträva efter till exempel? Ska kandidaterna bestå av en president och vicepresident eller en statsminister uppbackad av ett parti? Eller råder det kanske feodalism på forumet vilket innebär att de olika kandidaterna är adelsmän som strävar efter forumskronan stödda av vasaller och släktingar? Ska någon form av hederstitel föräras den som vinner flest röster? Som sagt så tror jag att man får mest ut av det hela om man begränsar antalet kandidater och ser till att varje kandidat har några hängivna anhängare och sympatisörer som hjälper honom eller henne.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Play it, Sam.

"Där har vi ju en hygglo kampanj i sig. Alla amerikanska valfilmer (inte Rädda Willy-valfilmer alltså!) har ju en skum snubbe i kulissen som "tar hand" om diverse småtrubbel åt kandidaten. Om man lirar de kisarna kan man ju ha kul också, samla in pengarna från maffian, muta folk och mula jobbiga vittnen "

Ellroy, Ellroy, ELLROY!!! Om du kandiderar så kan jag smyga runt i en fedora och smuggla över mexare som ger dig sin röst för ett glas tequila. Eller undaröja dina gamla älskarinnor. It's good to be bad. :gremcool:

Gardener

Champion
Re: Vill ha! Vill ha!

Som sagt, den som vill hålla i ett PBF-spel anmäler det till redaktionen så sätter vi upp ett åt dem. Hur spelen styrs är upp till spelledaren i spelet.

Vi håller på att finslipa systemet för detta och vad som gäller för att få ett PBF-forum men det bör kunna komma igång ganska snart så det är bara att börja planera för de som vill hålla i något.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Som sagt, den som vill hålla i ett PBF-spel anmäler det till redaktionen så sätter vi upp ett åt dem. Hur spelen styrs är upp till spelledaren i spelet."

Men ett projekt som är så omfattande som ett forumval borde kräva en hel del arbete och hjälp ifrån alla delar av forumet. I alla fall om det ska komma någonting vettigt ur det.
Ni är inte rädda för att servern kommer att bli överbelastad i och med att ett antal PBF-forum startas?

Gardener

Champion

Spel som spel, det blir vad de som vill göra något gör. Vi tillhandahåller möjligheten så får den som vill sätta upp spel. Tyvärr känner jag inte att jag har tid att hålla i något sådant, även om jag nog gärna skulle deltaga. Så det är upp till den som vill anordna något att avgöra om haon ska bestämma allt själv eller ta hjälp av övriga här på forumet, det är helt fritt.

Det är inte vi som sänker servern, och jag betvivlar att mängden kommer bli så mycket att det märks bland de övriga ~500 inläggen om dan här. Men vi kan naturligtvis inte veta innan vi har försökt. Dessutom har vi planer på att lösa problemen så fort vi kan.