Nekromanti Väl- eller obekant miljö

Johan Granberg

Swordsman
Jag skulle nog också köra på det här om jag var du. Så länge du fångar typiskt svenska stadsföreteelser (vilket är ganska lätt, du känner ju till Svenska städer ganska bra antar jag) så finns den där känslan av "närhet" garanterat kvar.

Dilandau

Myrmidon
Re: Intressant!

Vad jag menade var att spelarna, i alla fall mina, brukar förvänta sig lite koherens i spelvärlden. Så att när man väl hittat på en gata så finns den kvar även i framtiden.

Eller något.

Johan Granberg

Swordsman

Det betyder väl inte att du (eller spelarna) behöver veta allt från början? Och spelleder du verkligen på ett sådant sätt att du beskriver exakt hur rollpersonerna går för att komma till olika gator i staden? Annars har det ju ingen relevans var gatorna ligger?

Dilandau

Myrmidon

Nänä. De enda gånger det blir relevant är typ vid biljakter. Kanske.

Men jag gillar att ha en "färdig" värld... eller hur ska jag uttrycka det? Att gator etc finns färdiga... även om jag inte använder dem.

Äh, jag vet inte vad jag menar riktigt. Jag vill ha en solid bas att utgå ifrån, om man kan säga så.

Szandor

Swordsman

Om dina spelare inte klarar av att låta bli att fåna sig om de känner till staden så bör du kanske inte spelleda ett seriöst äventyr med dem överhuvudtaget.

Med det sagt så anser jag att en stad som man känner intimt ger en ökad känsla för äventyret, särskilt om det är seriöst. Jag har både spelat och spellett i en stad som jag känner väl till och det ger en helt annan känsla. Om RP inte känner till staden däremot kan du istället välja en stad som spelarna inte känner till för att slippa problemet med att RP vet saker som de inte borde, bara för att spelarna gör det.

Å andra sidan så är det främst stämningen som är viktig, vilket betyder att vilken gatubild du än har så är det den svenska själen som skall komma fram och inte huruvida stadskärnan har ett medeltida gatunät eller ett gatunät från renässansen.

Johan Granberg

Swordsman

Okej, inget fel med det. Vad som får en att känna sig trygg i spelet är ju såklart upp till var och en. För mig är en "solid bas" att jag har koll på de olika karaktärerna och vet hur jag kan använda dem för att hjälpa spelarna att skapa berättelsen. Min poäng är att det viktiga i spelet inte är om du eller spelarna vet var gatorna ligger, utan (som sagt) vad som händer på dem. Särskilt när det gäller frågan hur man hjälper sina spelare att vara aktiva.

För att återanknyta till ditt problem: Jag tror jag förstår lite bättre vad du är ute efter nu. Ärligt talat, som jag har skrivit tidigare, så tror jag inte att det spelar någon större roll vilken stad du väljer. Är du orolig för ifall dina spelare inte ska kunna hålla sig seriösa i sin egen stad får du väl för guds skull diskutera det med dom!

Dilandau

Myrmidon

Nej, jag är egentligen inte orolig för oseriositet. Inte mer än vanligt i alla fall.

Men jag tror jag har konstaterat att jag inte vill lägga kampanjen i Stockholm. Antingen blir det Malmö/Lund eller en påhittat stad.

MrG

Swashbuckler
Gator (OT)

Annars har det ju ingen relevans var gatorna ligger?
Om man inte ska rita ett gigantsikt pentagram över London, och spelarna försöker hitta punkt fem :gremlaugh: