Nekromanti Väldigt lata?

Knivapa

Veteran
Hur gammal är civilisationen i Eon egentligen?
Man har ju tydligen hållt sig med imperier som är äldre än vad mänsklig civilisation kan göra anspråk på att vara. Det är ju inte utan att man kommer upp med ett par frågor. Som alla säkerligen vet uppstod ju de första riktiga mänskliga civilisationerna för inte mer än 5000 år sedan. Jag vill inte överdriva människor företagsamhet, jag tror säkerligen att om de materiella förutsättningarna var de rätta skulle de flesta av oss utvecklas till en ras av lata oduglingar, men samtidigt tycker jag att det bör finnas vissa gränser för hur lite man kan uträtta under 10.000 år.
Jag skulle själv ha haft vissa problem med att hitta på något att pyssla med, det är ju bara att titta på rommarna, de började bränna ned städer, hålla sig med harem beståendes av kastrerade gossar vars främsta syssla var att agera som fiskar i kejsarens basäng, tända eld på kristnas skägg på sina garden parties, gå till krig mot floder och bygga vägar. Jag vill knappt tänka på vad de tog sig för efter 9000 år i Eon.
Det finns få oskulder och många vägar i Mundana antar jag?

DarkMystic

Swordsman
eller jävligt agg

Här på jorden har bara vi människor krigat med varandra. I Mundana finns det även Alver, Demoner, Dvärgar, Odöda, Tiraker, Drakar, Fiskfolk och massa annant som är med och slaktar allt.

Sedan finns det bevis på gudarnas existens. Hur många präster på jorden kan lysa och återuppliva folk(förutom Jesus Kristus då :gremwink:). Sen finns det magiker i Mundana, de kan ju skjuta eldbollar, flyga, göra odöda och mycket mycket mer. Våra magiker drar kaniner ur hattar...

Förstår du de händer så mycket i Mundana som aldrig har hänt i vår värld(thank God).

/DarkMystic skulle aldrig vilja bo med några spetsöron...

Man Mountainman

Storsvagåret
Som alla säkerligen vet uppstod ju de första riktiga mänskliga civilisationerna för inte mer än 5000 år sedan.

Nationalencyklopedin said:
Civilisationer har växt fram relativt självständigt i olika delar av världen, de tidigaste i Mesopotamien (8000–4000 f.Kr.)
Det förnämsta standardverket för mänskligt vetande som existerar håller alltså inte med dig; tvärtom anser det att den mänskliga civilisationen är inte mindre än 10 000 år gammal. Känns siffran bekant?

Bara lite nitpicking i all kamratlighet. :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Frågan har varit uppe många gånger förr. Jag svarade på den här , tex. Men som jag också säger i den tråden har jag större problem med att det hänt så lite än att mäktiga kulturer stagnerat, för det senare finns det åtskilliga exempel på också i vår egen historia. Oerhört lite sker, rent utvecklingsmässigt, i Kina efter Songdynastin på 1100-talet, för att ta mitt favoritexempel, och det finns inte mycket som tyder på att något skulle ha hänt i fortsättningen heller, om inte européerna dykt upp. Kulturen var helt enkelt låst i ett enormt konservativt stadium där det förflutna hyllades och sågs som en idealmall för allting, krigen var få och den av stadsmakten sponsrade konkurrensen med andra riken minimal, och samhället var på det hela taget rätt trevligt att leva i. Det fanns inga riktiga drivkrafter för utveckling, så någon utveckling ägde inte rum. Problemet är mest att Kina-exemplet inte alls är applicerbart på Mundanas expansiva, krigiska och av allt att döma kraftigt konkurrerande imperier. (Men liksom, om det achameinidiska Perserriket stagnerade kan väl Danarth också ha gjort det).

Och:
Jag skulle själv ha haft vissa problem med att hitta på något att pyssla med, det är ju bara att titta på rommarna, de började bränna ned städer, hålla sig med harem beståendes av kastrerade gossar vars främsta syssla var att agera som fiskar i kejsarens basäng, tända eld på kristnas skägg på sina garden parties, gå till krig mot floder och bygga vägar. Jag vill knappt tänka på vad de tog sig för efter 9000 år i Eon.
Kineserna hittade på mycket knasigt på 5000 år, men inte ens de lyckades bli mer dekadenta än vad romarna blev på bara en femtedel av den tiden. (Det är något med det där j-vla medelhavsklimatet). Men okej, med nationell fotfetisch, ett överflöd av lyxartiklar och de mest utstuderade avrättningsmetoder världen skådat kan man väl inte säga att de inte var i närheten.

Nå, hursomhelst, saken har varit uppe i en massa andra trådar. Jag håller gärna en diskussion om den igen, men du borde definitivt kunna få ditt lystmäte bara genom forumets sökfunktion. Sök på inlägg som innehåller ordet 'statisk' av 'Ymir', tex.

- Ymir, tipsar

Kenzui

Warrior
Skulle vilja lägga in lite av min mundans fakta. Dvärgarna har iaf haft ungefär 9000+ år att utvekla sig. Så har vi alverna, dom kan ju komma från rymden om man (dom) vill det. Sen så är det ju så att dom forskar ju magi och annat som inte vi kunde.

MarcelBongo

Veteran
Re: eller jävligt agg

Med det som sagts i bakfickan skulle jag vilja göra ett litet inlägg. Vad är det då som torde vara det mest särskiljande mellan vår värld och Mundana? Svar: typ allt! Beakta exempelvis och framförallt magin, de olika parallella världarna (Mundana, skugglandet, andeplanet o.dyl.) samt inte minst drakarna vilka tycks agera som jättelika, bevingade och eldsprutande moderatorer.

Det konstigaste tycker väl jag är att de trots den grymma forskningen inom framförallt magi, alkemi och dylika områden inte lyckats framställa exempelvis elektrisk ström, något som verkligen borde ha förmågan att förändra samhället. Men hela diskussionen lär dock falla tillbaka på samma sak som så många andra diskussioner här på forumet, Mundana är inte synkront med vår värld, utan tycks följa en hel rad andra regler och lagar. :gremsuck:

"Smaka min vedyxa din illvilliga fulman!"

DarkMystic

Swordsman

Med det som sagts i bakfickan skulle jag vilja göra ett litet inlägg. Vad är det då som torde vara det mest särskiljande mellan vår värld och Mundana? Svar: typ allt! Beakta exempelvis och framförallt magin, de olika parallella världarna (Mundana, skugglandet, andeplanet o.dyl.) samt inte minst drakarna vilka tycks agera som jättelika, bevingade och eldsprutande moderatorer.
Tummen upp!

Det konstigaste tycker väl jag är att de trots den grymma forskningen inom framförallt magi, alkemi och dylika områden inte lyckats framställa exempelvis elektrisk ström, något som verkligen borde ha förmågan att förändra samhället. Men hela diskussionen lär dock falla tillbaka på samma sak som så många andra diskussioner här på forumet, Mundana är inte synkront med vår värld, utan tycks följa en hel rad andra regler och lagar.
Varför låta en massa elektroner gå i genom en kromtråd när du kan få din sten att lysa som solen?
Varför göra eldkastare när du kan skjuta eldbollar?
Varför forska inom sjukvården när du kan läka sår med ord?
Varför begrava folk när du kan skapa gratis arbe...
Nu har jag sagt för mycket men du fattar...

/DarkoMystico gillar Mundana för Mundana e stooooort

Knivapa

Veteran
Ja du, då får jag väll rätta mig.
Jag måste dock medge att jag mislyckas med att se relevansen i när tomtarna i mesopotanien tultade runt, i slutändan lägger det ju trots allt bara ännu en civilisation till listan över civilisationer som haft den goda smaken att inte existera i 10.000 år, vilket ju faktiskt är vad jag är kritisk mot.

Knivapa

Veteran

Ja du, fler olika starka folkslag borde ju innebära att man har en andledning att utveckla sig tycker man ju. Om inte annat då man antagligen vill hålla sig före de andra civilisationerna.

Att folk sedan kan kasta eldbollar(vilket jag inte tucks finna något direkt stöd för i Eon's magisystem) bör väl inte had medfört speciellt mycket.

Craygh

Swordsman

Varför låta en massa elektroner gå i genom en kromtråd när du kan få din sten att lysa som solen?
Varför göra eldkastare när du kan skjuta eldbollar?
Varför forska inom sjukvården när du kan läka sår med ord?
Varför begrava folk när du kan skapa gratis arbe...
Nu har jag sagt för mycket men du fattar...
på grund av att allmänheten är intresserad va ljus, värme och sådant men inte av att spendera flera år för att lära sig magi?

Caesar

Veteran

på grund av att allmänheten är intresserad va ljus, värme och sådant men inte av att spendera flera år för att lära sig magi?

Så då vill allmänheten istället lägga mångfaldigt fler år på att lära sig fysik, medicin, pyroteknik m.m. Trots att det är betydligt mer begränsat?