Brynhold
Veteran
- Joined
- 23 Feb 2014
- Messages
- 58
Eftersom att det äventyr som jag ska spelleda handlar en del om att växa upp så ville jag ha lite regler som hjälper mig gestalta skillnaden mellan äldre och yngre karaktärer rent statsmässigt.
Själv funderade jag på en väldigt simpel lösning där yngre personer helt enkelt får en negativ modifikation på alla färdigheter och härledda värden beroende på deras ålder. Har kollat på reglerna för ålder i EON3 och tagit idéer från deras siffror.
18 år: Man har blivit vuxen och har inga negativa modifikationer.
17 år: -1 på alla färdigheter/expertiser och härledda värden/attribut
16 år: -2
15 år: -3
14 år: -1T6
13 år: -1T6 -1
11-12 år: -1T6 -2
8-10 år: -1T6 -3
6-7 år: -2T6
Vet dock inte om detta ger en bra bild, men för att göra det väldigt enkelt så kanske det funkar. Skulle man göra detta på ett mer logiskt sätt så borde man väl räkna in puberteten, där man börjar få attribut-fördelar medans färdigheter borde komma mer oberoende av det, men men.
Å andra sidan, vad händer när man blivit äldre, mer av en veteran.
Idéen är att rollpersonerna kommer ha samma mentor, som är 26 år äldre än rollpersonerna. Jag har tänkt att börja själva rollspelet när RP;na är 16 år (mentorn 42år), men innan dess så ska vi spela igenom en del "flashbacks" från tidigare händelser i deras liv där dessa modifikationer kommer kunna spela roll.
Hur mycket bonus är det rimligt att ge honom, alternativt hur mycket negativa modifikationer? Man kan ju använda sig av åldertabellen från EON3 där man slår varje år efter 35. Sen fick man 15 enheter för färdigheter ifall man var 40+ vilket man kan översätta till ca 4? enheter i EON4, vilket jag tycker känns ganska lite. Vad borde vara ett mer rimligt tal? Kanske ska man slå ett lämpligt slag (Vilja+Visdom)/2 = Lärdom var 5;te år över 20 (vilja representerar att du är driven att lära dig, Visdom ifall du lyckas dra nytta av dina försök att lära dig.)
20-24: 1 slag
25-29: 2 slag
30-34: 3 slag
35-39: 4 slag
40-44: 5 slag
5+: +1 slag
Resultat från tärningsslag ger följande poäng att placera:
1-5: 0 poäng
6-9: 1 poäng
10-13: 2 poäng
14-17: 3 poäng
18-21: 4 poäng
22+: 6 poäng (du lyckades så bra att du tillochmed fick en extra!)
Dessa poäng kan användas för att höja färdigheter upp till 6T6 (kostar 8 poäng från 5T6) eller 7T6 (16 poäng från 6T6).
Vad tror ni om detta system? kanske ska man ha extra slag på händelsetabellerna också.
Själv funderade jag på en väldigt simpel lösning där yngre personer helt enkelt får en negativ modifikation på alla färdigheter och härledda värden beroende på deras ålder. Har kollat på reglerna för ålder i EON3 och tagit idéer från deras siffror.
18 år: Man har blivit vuxen och har inga negativa modifikationer.
17 år: -1 på alla färdigheter/expertiser och härledda värden/attribut
16 år: -2
15 år: -3
14 år: -1T6
13 år: -1T6 -1
11-12 år: -1T6 -2
8-10 år: -1T6 -3
6-7 år: -2T6
Vet dock inte om detta ger en bra bild, men för att göra det väldigt enkelt så kanske det funkar. Skulle man göra detta på ett mer logiskt sätt så borde man väl räkna in puberteten, där man börjar få attribut-fördelar medans färdigheter borde komma mer oberoende av det, men men.
Å andra sidan, vad händer när man blivit äldre, mer av en veteran.
Idéen är att rollpersonerna kommer ha samma mentor, som är 26 år äldre än rollpersonerna. Jag har tänkt att börja själva rollspelet när RP;na är 16 år (mentorn 42år), men innan dess så ska vi spela igenom en del "flashbacks" från tidigare händelser i deras liv där dessa modifikationer kommer kunna spela roll.
Hur mycket bonus är det rimligt att ge honom, alternativt hur mycket negativa modifikationer? Man kan ju använda sig av åldertabellen från EON3 där man slår varje år efter 35. Sen fick man 15 enheter för färdigheter ifall man var 40+ vilket man kan översätta till ca 4? enheter i EON4, vilket jag tycker känns ganska lite. Vad borde vara ett mer rimligt tal? Kanske ska man slå ett lämpligt slag (Vilja+Visdom)/2 = Lärdom var 5;te år över 20 (vilja representerar att du är driven att lära dig, Visdom ifall du lyckas dra nytta av dina försök att lära dig.)
20-24: 1 slag
25-29: 2 slag
30-34: 3 slag
35-39: 4 slag
40-44: 5 slag
5+: +1 slag
Resultat från tärningsslag ger följande poäng att placera:
1-5: 0 poäng
6-9: 1 poäng
10-13: 2 poäng
14-17: 3 poäng
18-21: 4 poäng
22+: 6 poäng (du lyckades så bra att du tillochmed fick en extra!)
Dessa poäng kan användas för att höja färdigheter upp till 6T6 (kostar 8 poäng från 5T6) eller 7T6 (16 poäng från 6T6).
Vad tror ni om detta system? kanske ska man ha extra slag på händelsetabellerna också.