Nekromanti Välj 1 rollspel

Andy

Vila i frid
Här kommer en sådan där hjärndöd men rolig tråd. Jag tror att den kommer att säga ganska mycket om vem man är (som rollspelare iallafall). Det är alltid skönt att kategorisera folk.

Om du bara fick spela 1 rollspel resten av ditt liv, vilket spel skulle det vara?

Jag svarar Mutant: Undergångens Arvtagare

Christoffer

It's all pig.
Nu skrev du inte om det gällde regelsystem eller spelvärld, men ialf:

Om det gäller regler: Burning Wheel. Helt klart. Vill man spela snabbt och smärtfritt så sparkar man bara ut alla undersystem, vill man köra mer detaljerat så på med Fight! och allt som går. Och oavsett så finns det alltid ett stort fokus genom övertygelser och instinkter.

Om det gäller kampanjvärld: Call of Cthulhu. Är alldeles för förtjust i Lovecraft för att välja något annat.

!Paxen

Swashbuckler
Jobbigt med såna här trådar då man inte vet hur länge man ska leva, men jag tror att det skulle bli Mutant: Undergångens Arvtagare. Har inte spelat det lika mycket som andra rollspel plus att det är lite roligare att lägga mer energi på.

Dimfrost

Special Circumstances
Först måste man ju definiera vad "ett rollspel" är, alltså i vilken mån man får ändra värld och regler. Men jag säger nog Solar System, om man ska vara taktisk likt Ymir. Det är ju också bara ett generiskt regelsystem för en viss typ av berättelser som jag gillar. (Om jag inte ska välja T12-systemet, då. Det är inte perfekt, men om jag väljer mitt eget system måste jag väl få tillåtelse att ändra det lite under årens lopp också? :gremsmirk: )

Och om man definierar trådens ämne på annat sätt blir det nog bara en uppräkning av favoritspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Uööööh...

Av egenkärlek svarar jag mitt egna Scriptura, för där finns ingenting jag inte gillar. Eftersom, öh, alltså, det är mitt.

Bland rollspelsprodukter/kommersiella rollspel blir det svårare, men jag får väl säga Nobilis, tror jag.

Det beror också på vilka spelare man är tänkt att köra med. Vissa fixar spel som nobilis eller Scriptura, medan jag med min förra spelgrupp egentligen bara kunde köra Hellboy, eftersom det var det enda jag hittade med lagom mix av undersöka/action/skräck...

Simon

Swashbuckler
Solar System, lätt, och lätt gissat för den som läst trådarna jag varit aktiv i på sistone. :gremwink:

Det har regler för det jag tycker är viktigt, saknar en massa ballastregler som jag inte tycker behövs, och är byggt för att kunna fungera väldigt olika från kampanj till kampanj, när det gäller detaljerna. Och det kan sköta en massa olika miljöer jag vill rollspela i. :gremsmile:

Arfert

Facit
Basic Roleplaying (senaste boken, som innehåller det mesta från de flesta BRP-spel, som sanityreglerna från CoC till exempel)...

...eller kanske GURPS.. nej BRP blir det.

/Tomas (också taktisk)

Wyldstorm

Swordsman
Jag gör antagandet att jag inte får ändra nåt alls, utan ska spela "vanilj"...
(annars ändrar jag saker som jag inte trivs med, en hel del.. så det inte blir samma spel...)

Mage the ascension.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lägg för övrigt märke till att jag inte nämner något regelverk; Scriptura saknar sådant. Man använder vad man känner för och är bekväm med. Jag hävdar att det fortfarande räknas som ett rollspel, även om jag antagligen skulle byta regler lite då och då.

Om folk tycker att man kan svara med saker som inte är kompletta rollspel utan bara generiska regelverk så borde jag kunna komma undan med att bara svara en värld. Regler är ändå inte så viktiga.

solvebring

Superhero
... fan... Jag kan inte välja!
Alla rollspel har ju sina för- och nackdelar.
Om det hade varit ett enda system hade det varit en sak, men ett komplett spel... Shit vad svårt!

G

Guest

Guest
Det får nog bli Rolemaster, fast bara om jag får använda alla moduler.

Rising

Vila i frid
Det enda systemet jag skulle orka att spela med i resten av mitt liv vore något enkelt simulerande system a la BRP. (Paradoxalt nog, får man väl ändå säga - eftersom simulation är den agenda som jag tycker minst om)

Den enda setting jag skulle orka att spela med i resten av mitt liv skulle vara någon sorts urban fantasy.

Så... Om man adderar ovanstående, vad får man då? Chronopia? Ja, om jag fick modda det, men jag skulle aldrig stå ut med det om jag var tvungen att spela det vanilla. Nobilis, då? Drygt i längden.

Jag är småsugen på att säga Gurgeh's Millennium, och det är antingen det eller nya Changelingsom jag tror skulle passa mig bäst. Så vi tar väl något av dessa två.

Fast jag är rätt sugen på att ta Chock också. Jag tror nämligen att man skulle bli helt grym som spelledare om man var tvungen att använda Chock varje gång man skulle göra ett äventyr.

Poseur

Swashbuckler
God damnit!

blir det regler så blir det nog noir.

blir det spelvärld blir det nog, old world of darkness.
...
svårt...

Johan K

Gammal & dryg
Damit, det här var ju skitsvårt ju..
har att välja mellan DoDT, MUA, Saga & Gurps...
Dock så tror jag att mit val landar på just DoDT, det är ett rollspel som passar mig bra. Sedan att resten av mina val är rediga åxå är ju inte att förneka.. =)