Nekromanti vänja av sig med windows

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Undvik Linspire

ja, men det heter inte så på Mac, om man inte går in via terminalen, vilket bara de som hackar i UNIX direkt gör...
Jag har aldrig provat MacOS X men går det inte att logga in med högsta behörighet i den grafiska miljön? Hur gör man annars i en fleranvändarmiljö om man ska ändra systemövergripande inställningar utan att behöva det textbaserade gränssnittet? Jag vill liksom inte tro att MacOS X är lika korkat som Windows NT 4 var, där vilken fjärtanvändare som helst kunde installera saker i administratörsanvändaren.

Dewil

Arfert

Facit

ja, normalt loggar man alltid in som högsta behörighet... fast på mac har de dolt en massa funktioner som man inte ska peta i om man inte är haj på UNIX... ALLT går i princip att ändra...

i det grafiska gränssnitten kan man ändra alla "normala" saker, ungefär som i kontrollpanelen på Windows... fast snyggare och enklare såklart.

Dewil

Skrivbordsgeneral

ja, normalt loggar man alltid in som högsta behörighet... fast på mac har de dolt en massa funktioner som man inte ska peta i om man inte är haj på UNIX... ALLT går i princip att ändra...

i det grafiska gränssnitten kan man ändra alla "normala" saker, ungefär som i kontrollpanelen på Windows... fast snyggare och enklare såklart.
Ajdå. Synd att bygga ett operativsystem kring en fleranvändarkärna och sedan säga att "äh, vafan, det här med flera användare blev så jobbigt, alla får logga in med full behörighet ändå"...

Dewil

Man Mountainman

Storsvagåret
Frånvaron av Bitcomet lyser inte med sin brist av närvaro i Linux.

Det här är förmodligen den minst begripliga meningen i forumets historia. :gremsmirk:

Morgoth

Swashbuckler
äh, det är ju macanvändare som får mest sex IRL ;-)

Den mörka sanningen om Linuxanvändarna uppdagas: de är i verkligheten mycket osexiga!

Det är synd, med tanke på vilken hög etisk och politisk nivå Linuxanvändandande befinner sig. Där hade fler Linuxanvändare kunnat göra som jag och skårat enkla popvänsterpoäng. :gremwink:

Bilden man får av en typisk Mac-användare är i och för sig en lite sexig konstnärlig typ som frekventerar deviantart.com och har en stilrent dekorerad lägenhet och absolut veto i alla diskussioner om vad som är "snyggt" i vardagskonst.

Här drar Windows-användarna det kortaste strået och får assoscieras med spelnördarna, den absolut minst sexiga tänkbara existensen i det elektroniska sexkretsloppet. Windowsanvändare luktar typ IT-café hela bunten.

G

Guest

Guest
Vilket innebär att jag kan dra båda fördelarna snart då jag ska skaffa gentoo med darwinkerneln (detta innebär istort sett att datorn i grunden är mack, men linux över det hela), yay.

Arfert

Facit
De macanvändare jag känner är fotografer, arkitekter, formgivare, industridesigners, journalister osv... dvs folk som inte är INTROVERTA.. och kan gå fram och prata med nån i en bar och få napp. ;-)

När jag jobbade på Clockwork/Mogul var ju många av programmerarna (Wintel och/eller Linux) helt socialt handikappade... (även om vi hade några lysande undantag).

och så är min flickvän mac-tjej och hon är sjukt sexig!

Morgoth

Swashbuckler
De macanvändare jag känner är fotografer, arkitekter, formgivare, industridesigners, journalister osv... dvs folk som inte är INTROVERTA..

Konstnärer behöver väl inte vara introverta? Det var just formgivare och grafiker som jag hade i åtanke.

Förresten, jag hade en mardröm om den här tråden i natt: jag drömde att typ Rising och Troberg (!) och flera andra dök upp och började anklaga mig för att ha skapat ett flamewar i OS-frågan. När jag försökte förklara för dem hur fel de hade så upptäckte jag att jag hade blivit bannad. :gremshocked:

Rising

Vila i frid
Rent OT

jag drömde att typ Rising och Troberg (!) och flera andra dök upp och började anklaga mig för att ha skapat ett flamewar i OS-frågan.
Ingen risk för min del. Jag tycker att dina analyser över Mac- och Windowsanvändarna var roliga och precis vad tråden behövde. Det var ju spot-on min typ av humor.

Fast numera tror jag dock inte att det är så många esteter längre som använder Mac. Man använder det förstås fortfarande på gamla tungrodda organisationer (den gamla sortens ineffektiva byråer, dagstidningar (gissar jag) och på många gamla namnkunniga men omoderna undervisningar) men de är ju hopplöst ute idag, om man exempelvis tittar på utvecklingen bland tryckerier och liknande.

Jag vet faktiskt inte vilka det är som börjar använda en Mac idag. Darling-tjejer? Nöjesbilagejournalister? Avkommorna till de som använde Macar på den tiden då de var hot stuff? Det är lite som progressiv rock: Om man inte gillar det för att man är gammal och trött så kan man bara gilla det för att man antingen är ironisk, vill vara annorlunda, eller för att mamma och pappa sagt åt en att gilla det.

Feliath

Swashbuckler
Arfert är antingen oklar eller förvirrad

Det finns en root, fast den kallas admin; det är bara det att den första användaren som skapas blir root by default, så att säga. Det går dock snorlätt att göra användare utan rootbehörighet, och man måste använda rootlösenordet för att kunna göra systeminstallationer. Now, for my part har jag inget egentligt problem med att köra som root till vardags i OS X, eftersom systemet ändå promptar efter rootlösenordet om man gör systemändringar grafiskt, fastän man är root.

Men jo, det går att logga in som root i GUI:t, och nej, OS X suger inte Windowshårt.

/Feliath — these answers apply to Panther

Quan'talis

Swashbuckler
OS X och root access

Nu råkar jag bara ha teoretisk kunskap om unix-delen av os x eftersom allt fungerade som jag ville redan när jag köpe datorn men däremot kan jag använda en sökmotor, tänkte jag, så jag skrev "mac os x root access" i adressfältet i firefox i stället för sökfältet och märkte det först när jag tryckt på enter. Men det gick bra i alla fall, för jag hamnade på den här sidan.

Det finns alltså två sätt att få root access, och ingen orsak att göra det om man inte är programmerare. Om man är programmerare avskräcks man förmohhpningvis inte av att behöva skriva en rad i terminalen (som faktiskt inte skrämmer mac-användare så mycket som somliga tror heller (vi kan läsa och skriva nästan allihop, och de som bara tittar på bilderna kan också läras att slå in utvalda tangentkombinationer) för att tillfälligt få root access.

Netinfo Manager, där man kan ställa in datorn att starta i root ser ut att vara ett helt vanligt mac-program med grafiskt användargränssnitt, men man måste ange administratörslösenordet för att få ändra något där. Jag skulle kunna pröva för att se hur enkelt eller svårt det är, men jag orkar inte riktigt.

Man behöver alltså inte root access för att sköta normala administrationsuppgifter (lägga till och ta bort användare, installera sådana program som kräver administratörsbehörighet, ...umm... egentligen har jag ingen aning om vad "normala administrationsuppgifter" är, men jag tyckte det lät bra).

Arfert

Facit
Re: Rent OT

va sjutton, The Mars Volta är det coolaste inom musiken idag, och de är prog-rock

dessutom har du fel, mac regerar inom foto, film (FINAL CUT!!!), musik (gå ner i jällaren på ESTRAD -fast de har bytt namn - på folkungagatan till exempel) till exempel och håller ställningarna rätt bra inom reklam... har säkert fortfarande 85 % av proffsen...

Rising

Vila i frid

The Mars Volta är det coolaste inom musiken idag, och de är prog-rock
dessutom har du fel
Tja, jag kan vara diplomatisk. Vi säger väl att Mac fortfarande regerar bland Genesisanhängarna, då. Och så låter vi var och en få avgöra huruvida de är häftiga eller inte. :^)

G

Guest

Guest

Amiga regerar ioförsig fortfarande på musik bara att det är så extremt svårt att få tag på rätt delar, samt att vem har en amiga till något idag? (ja jag gör musik på amiga men jag har inte rätt delar :gremfrown:)

Feliath

Swashbuckler

Jag vet faktiskt inte vilka det är som börjar använda en Mac idag.
Datornördar, ironiskt nog :gremsmile:
Eftersom Macar numera kör BSD, basically, och det är krångligt och jobbigt att få ordentligt pli på en laptop med Linux, är en Ibook eller Powerbook ett attraktivt alternativ eftersom operativsystemet kommer färdigoptat. (Dessutom får man med Python och sådan skit med en Powerbook, och det krävs minimal ansträngning för att komma över libbar så att man kan använda Linuxprogram på sin Mac om man vill det.)

Och så är Macar mycket mer användarvänliga och pålitliga än Windowsburkar, så Vanliga Jävla Användare blir mer och mer intresserade, såvitt jag förstår. Men du räknar väl inte the great unwashed som en faktor alls :gremsmirk:

/Feliath — Tolvtums Powerbook G4

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kusligt

Vi säger väl att Mac fortfarande regerar bland Genesisanhängarna, då.
Du vet inte hur rätt du har. Fråga Dante nån gång om sambandet Magnus Seter, Genesis och Mac-datorer. :gremlaugh:

/M

Storuggla

Champion
Re: Kusligt

"Fråga Dante nån gång om sambandet Magnus Seter, Genesis och Mac-datorer"

Magnus Seter är egentligen Phil Collins?

Storuggla, det skulle förklara en del