Mer Nameplopping (OT)
Hmm? Här hade jag inte många rätt, men jag gillar det mesta du gillar så jag ska checka Chunky Rice (som jag inte hade en aning om)
Det är ju sant det där om stilar man gillar och stilar man efterliknar. Sällan går de där ihop riktigt väl. Min styrka är väl annars att jag kan få det att "se ut" som många andra tecknares verk (vanligt för reklamare att det blir så), men killar med extrema stilar (Bisley med sitt extrema adrenalin, Pirinen med sitt extrema "konstighet", Mignola med sin extrema simplism och Moebius' extrema grafiska linjesäkerhet är sånt som jag aldrig begriper mig på) Jag går dock en helt annan väg än du och försöker gärna få mina bilder att bli "mer" konstiga. Mindre klädveck som faller korrekt, mindre nyanserade gråtoner, mindre "rätt", helt enkelt. Det bästa jag vet är när tokskallar som McKean bara "drar iväg".
När det gäller serieteckningar är det ju viktigt att skilja på "snygga illustrationer" och "bra serieteckningar" också. Om berättelsen går i rappt tempo bör teckningarna dra iväg åt idéhållet, som McCloud påpekar, så jag älskar hans arbete i Cages mycket mer än i hans "snyggare" böcker, som "Black Orchid", texempel.
Fast när det gäller serier är jag nog mest en manus-nörd, för mina idoler heter ju ändå snarare Miller (för just Dark Knight), Moore och Ennis än McFarlane och Jim Lee. Även om de senare förstås är läckra tecknare.
/Ris med sötsur sås