Nekromanti [Vänner för Alltid] Chiffret

Unfair

Hero
Denna tråd handlar om min kampanj Vänner för Alltid vilken är en fantasy mystery kampanj i nutid. Klicka här om du vill veta mer men det är inte nödvändigt för att svara i denna tråden. Spoilers för mina spelare, sluta läs här.

Ja, jag ska ha med ett chiffer. Men jag vet också om riskerna med det. Så jag hade tänkt så här:

Jag har utvecklat ett eget alfabete som är bokstav för bokstav översättbart, det är alltså mer ett chiffer än ett annat språk. Detta hade jag tänkt att använda till att skriva en del brev, anteckningar och liknande med, som jag sedan kan lämna ut till spelarna vid olika tillfällen. Bland annat så kommer jag i kväll att skriva några brev som en spelare ska ha redan i början av kampanjen.

Tanken med dessa är att spelarna ska inse att de inte kan knäcka dem utan en -chiffer- nyckel. Och att jag senare ska kunna ge dem en eller flera bokstäver åt gången.

Givetvis så finns det en baktanke med vilka som kan skriva på det, det är en grupp vampyrer i världen. Dessa är odödliga (alltså de dör inte av ålder men kan faktiskt dödas på andra sätt) och när de vill kommunicera med varandra, speciellt om sin hemlighet, så använder de detta alfabetet, men skriver på engelska.

Är detta en bra idé? Något som jag måste tänka på?

Ps. Om någon är intresserad så kan jag lägga upp bilder på tecknen när jag kommer hem till min kamera.

Unfair

Hero
Här kommer två bilder på alfabetet, varning för er som är på tunn lina att det är drygt 8mb sammanlagt.

SPOILER MINA SPELARE, JAG KALLAS LALLO

Detta skrev jag lite kladdigt då jag inte övat så mycket och inte kan alla tecknen i huvudet, tror att det kommer att gå ganska snabbt att skriva sedan. Har testat att lära mig enstaka ord och då så går det ganska snabbt, bra nog för ändamålet skulle jag säga åtminstone.
Eftersom inget av tecknen börjar med en uppåtsväng så går det alltid att särskilja dem, om man vet detta givetvis.

Vad tycks?

sirfrog

Warrior
Snyggt. Ser autentiskt "mystiskt" ut. Dock kan listiga spelare lätt hitta "vanliga" teckenkombinationer, som dessa. Om du då vill göra överkurs låter du några av dessa kombinationer ha ett eget tecken. Jag tror dock inte det blir något större problem, men jag känner iofs inte din spelgrupp.

Unfair

Hero
Ah, tack. Det har jag inte tänkt på. Efter en stunds letande så hittade jag det även för svenska språket.

Att göra tecken för dessa kanske kan vara roligt men jag vet inte, känns som att det kan bli för lurigt.

Men jag känner knappt min spelgrupp häller, jag har träffat dem ja, men jag har bara spelat med två av dem tidigare.

Edit:
För svenska:
en 2,5
er 2,2
de 2,2
an 1,7
st 1,5
ar 1,5
in 1,3
te 1,3
et 1,2
nd 1,2
ti 1,2
ra 1,1
re 1,1
at 1,1
tt 1,1
ri 1,1
ta 1,0
na 1,0
is 0,9
ll 0,9
ns 0,9
om 0,9
sk 0,8
ka 0,8
oc 0,8
ng 0,8
ör 0,8
ge 0,8
rs 0,7
li 0,7
me 0,7
es 0,7
Källa.

Unfair

Hero
Jag har nu tagit bort de två bilderna på chiffret. Jag har nämligen introducerat det för spelarna nu (i form av chiffrerade brev) och vill inte att man ska kunna hitta det genom att googla "lallo chiffer" eller något liknande.