solvebring
Superhero
Jag funderar kring det här med rollpersoner som inte har några värden. Kort och gott, det ska inte finnas någonting som avgörs med tärning för det är inte det som är nyckeln. Nyckeln ligger helt och hållet i metatänket. Vad ska man tänka på i de fallen?
I Variation har jag gjort så att man skriver ett koncept på en mening eller mer. I det konceptet är det meningen att man ska baka in lite personfakta, vad rollpersonen har för syssla, vad denne gillar, inte gillar, har för hemligheter etc. Allt man ser som relevant för att kunna framföra den personen.
Från det genereras tärningsslagens modifikation. Det man har sysslat med, som ens yrke, hobby och dylika ger en modifikation och allt man inte kan, det vill säga allt som inte kan relateras till konceptet ger en annan modifikation.
Nåväl... Nu är det dock så att jag ska försöka mig på det här med deckare. Har lånat ett ex av GURPS Mysteries som jag hunnit läsa de första kapitlen i hittills. Fan, ska lugnt skaffa ett eget ex av den boken. Den är guld!
Nåväl... Deckare bygger ju helt och hållet på metaspel, eller rättare sagt metatänk. Det handlar om att möta upp spelarna och ge dem information och det är sedan spelarna som jobbar på att lösa mysteriet utifrån sina tankar genererade från informationen de funnit. Kort och gott, det är inte rollpersonen som kommer i första hand i deckare utan spelaren.
Därav krävs ju ingen rollperson som ska ha en massa värden och slå mot ditten och datten. Tvärtom, om man skulle sätta informationen på spel genom att kräva lyckade tärningsslag för den så har man förstört allt vad deckarrollspel heter. Sannolikheten för att ett deckarscenario ska kunna slutföras om man lämnar nycklarna åt slumpen är lika med... Ja, jävligt liten helt enkelt. Det är ju fullkomligt onödigt. Allt går ut på att man som SL ska ge spelarna information allteftersom de letar och undersöker och att de sedan ska använda den informationen för att hitta en lösning.
Så, vad ska en sådan rollperson ha då förutom en personlighet, eller räcker kanske bara det?
Jag är tacksam för alla åsikter och svar här. Det handlar ju inte heller så mycket om rätt och fel utan närmare bestämt om vad som kan kännas vettigt för en sådan setting och vad som också är roligt. Någon som har erfarenhet av icketraditionella rollpersoner?
... Som sagt, jag har lite erfarenheter själv för olika indiespel men jag vill ändå höra andra åsikter eftersom jag känner mig osäker här.
I Variation har jag gjort så att man skriver ett koncept på en mening eller mer. I det konceptet är det meningen att man ska baka in lite personfakta, vad rollpersonen har för syssla, vad denne gillar, inte gillar, har för hemligheter etc. Allt man ser som relevant för att kunna framföra den personen.
Från det genereras tärningsslagens modifikation. Det man har sysslat med, som ens yrke, hobby och dylika ger en modifikation och allt man inte kan, det vill säga allt som inte kan relateras till konceptet ger en annan modifikation.
Nåväl... Nu är det dock så att jag ska försöka mig på det här med deckare. Har lånat ett ex av GURPS Mysteries som jag hunnit läsa de första kapitlen i hittills. Fan, ska lugnt skaffa ett eget ex av den boken. Den är guld!
Nåväl... Deckare bygger ju helt och hållet på metaspel, eller rättare sagt metatänk. Det handlar om att möta upp spelarna och ge dem information och det är sedan spelarna som jobbar på att lösa mysteriet utifrån sina tankar genererade från informationen de funnit. Kort och gott, det är inte rollpersonen som kommer i första hand i deckare utan spelaren.
Därav krävs ju ingen rollperson som ska ha en massa värden och slå mot ditten och datten. Tvärtom, om man skulle sätta informationen på spel genom att kräva lyckade tärningsslag för den så har man förstört allt vad deckarrollspel heter. Sannolikheten för att ett deckarscenario ska kunna slutföras om man lämnar nycklarna åt slumpen är lika med... Ja, jävligt liten helt enkelt. Det är ju fullkomligt onödigt. Allt går ut på att man som SL ska ge spelarna information allteftersom de letar och undersöker och att de sedan ska använda den informationen för att hitta en lösning.
Så, vad ska en sådan rollperson ha då förutom en personlighet, eller räcker kanske bara det?
Jag är tacksam för alla åsikter och svar här. Det handlar ju inte heller så mycket om rätt och fel utan närmare bestämt om vad som kan kännas vettigt för en sådan setting och vad som också är roligt. Någon som har erfarenhet av icketraditionella rollpersoner?
... Som sagt, jag har lite erfarenheter själv för olika indiespel men jag vill ändå höra andra åsikter eftersom jag känner mig osäker här.