Nekromanti Värden som inte är siffror? (Edited)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den här frågan kommer nog bli ganska fattig i längden, men jag ställer den i vilket fall... Jag och Agon håller på med ett litet projekt som går under arbetsnamnet "Högstadiet: teh RPG" och för att vara lite orginella tänkte vi använda en betygsskala istället för gamla tråkiga siffror. De flesta vet väl att det är IG, G, VG och MVG det handlar om numer och inte det föråldrade siffersystemet? :gremtongue:

Hur som helst. Jag vill egentligen inte använda siffror istället för betygen, men det kanske är ett måste. Måste jag göra om skalan så de på pappret är bokstäver men i tärningsslagen är 0, 1, 2, 3 eller något sånt? Vad säger ni?

[Edit] En variant är ju att använda de gamla sifferbetygen istället, men det förlorar lite av charmen enligt mig.

Insignia

Swashbuckler
Re: Värden som inte är siffror?

Det beror väl på hur systemet i övrigt ser ut. Det är ju synd om ni har bokstavsbetyg istället för siffror, och så måste ni räkna om dem till siffror i alla fall :gremsmirk:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Som det ser ut nu så är det enda lösningen vilket system vi än använder... Jag vill väldigt gärna slippa använda siffror istället för betygen, mest bara för att det passar bättre och är orginellt(?). Så jag kan tänka mig att använda vilket system som helst som gör att vi slipper göra om allt till siffror i slutänden.

Man Mountainman

Storsvagåret
Behold the almighty lösning!

Kort!

Exempelvis: med spelet medföljer en kortlek med sisådär 50 kort. På varje kort står det ett eller flera betyg. Om det till exempel står
_______
| --VG--- |
|--MVG--|
_______

Så lyckas alla som har VG eller MVG som betyg i sin färdighet.

Suffice to say att det är fler kort som det står MVG på än som det står IG på.

Fler roliga kortsystem går nog att komma på (var är Rising när man behöver honom?).

Lindenius

Swashbuckler

Nu är det ju lite extra svårt när man inte vet åt vilket håll reglerna drar.

Men ett förslag är ju att ni gör om tärningarna.
Typ ta en T6a och klistra på sidorna
1 = ig
2 = g
3 = g
4 = vg
5 = mvg
6 = automatisk miss

För att lyckas med ett färdighetsslag måste man slå lika med eller lägre än sitt betyg. Typ har man mvg lyckas man på allt än en 6:a.

Och så vidare

//erik. har ätit sockerkakssmet

Dimfrost

Special Circumstances

Poängen är ju den att förr eller senare blir man alltid väldigt sugen på att omvandla de där snygga värdena till siffror ändå. Det är så svårt att utföra handlingar med modifikationer och sådant när man bara har en mer eller mindre kryptisk skala att gå på. Liksom, VG+4=... Jag blev så besviken på Castle Falkenstein när jag fick höra att detta så nyskapande spel räknade om värdena (som är Poor, Normal, Good etc för den oinvigde) till siffror när man väl skulle utföra en handling.

I så fall är jag mer inne på att ha en liten och hemtrevlig sifferskala och sedan ange explicit vad varje nivå innebär. (Generellt sett, då: i ditt fall blir det nog lite fånigt.) Det kanske är bättre om du håller dig till de gamla sifferbetygen, om du inte kommer på något smart sätt att avgöra handlingar på som bibehåller känslan i G-VG-MVG etc.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!

Reglerna drar inte åt något särskilt håll än eftersom vi vill komma runt det här lilla problemet först och främst.

Att klistra på nya sidor på tärningen är ju en idé som helt klart fungerar, och kanske till och med riktigt bra... Lite speltest och lite regelklur så ska jag se om det funkar som det ska.

Hur mycket kostar det att tillverka egna tärningar (egna motiv på sidorna dvs)? :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jasså?

Jag röstår var du vill komma och skillnaden ska givetvis vara större än ett steg. Den tanken som slog oss först var att man kan köra med de poängen man får på betygspappret, nämligen 0 för IG, 10 för G, 15 för VG och 20 för MVG. Skulle vi köra på det (som faktiskt inte är omöjligt med tanke på att det är logiskt) så får i nog välja tärnings storlek större... D30? :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Poängen är ju den att förr eller senare blir man alltid väldigt sugen på att omvandla de där snygga värdena till siffror ändå.

Jao, jag har märkt det... Vi har ju funderat ett tag på det och det är konstigt vad lätt man fastnar vid värden. Allting är tärningarnas fel... :gremsmile:

I så fall är jag mer inne på att ha en liten och hemtrevlig sifferskala och sedan ange explicit vad varje nivå innebär. (Generellt sett, då: i ditt fall blir det nog lite fånigt.)

Det har lite med i vilken tid vi väljer att placera spelet också. Är det tidigt 2000-tal så känns det bara dumt, men blir det 70-, 80-tal så är det ju lämpligare med sifferskalan. Återkommer med tid imorgon tror jag.

Ackerfors

Alas, your rapids!
De ska hållas kort!

Förlåt, för min löjliga rubrik men jag kunde inte låta bli... :gremgrin:

Exempelvis: med spelet medföljer en kortlek med sisådär 50 kort. På varje kort står det ett eller flera betyg. Om det till exempel står
_______
| --VG--- |
|--MVG--|
_______

Så lyckas alla som har VG eller MVG som betyg i sin färdighet.

Suffice to say att det är fler kort som det står MVG på än som det står IG på.

Så på de korten som är lättast att klara står det bara IG medans på de som är svårast att klara står alla betygen med och man måste pricka in alla?

Om det är så, skulle då ett VG på ett "upp-till-MVG-kort" vara lite sämre än MVG med fortfarande att man klarar det?

(var är Rising när man behöver honom?)

Han kommer säkert... Han brukar dras till sådana här inlägg... :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon

det finns blanks på denna sidan, och om du minns länken jag pejstade med guldtärningarna så har jag för mig att även det företaget (Crystal Caste nånting) hade blanka också.

Foggmock

Myrmidon
Re: *bockar och tackar*

det var ju inte just så att de var dyra. 10 dollar för 20 T6:or är väl rätt överkomligt? inte dyrare än vanliga tärningar i vilket fall.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: *bockar och tackar*

det var ju inte just så att de var dyra. 10 dollar för 20 T6:or är väl rätt överkomligt? inte dyrare än vanliga tärningar i vilket fall.

Nej, det är ett riktigt bra pris... Ett argument jag kommer använda mot(?) Agon i förhandlingarna... I värsta fall får jag inhandla dem själv... Men, men... den som spar han har...

Sodivra

Champion
..jaså?

Fria ditt sinne, Yassilus. Att en tärning ska ha lika många sidor som färdighetsskalan är ett illusionsverk.

Låt mig fråga DIG en fråga, Yassilus. Hur ser du på betyg, i det här spelet? Visar betyg hur bra vi är egentligen? Eller är de mer en godtycklig och klumpig mall som inte passar alla människor?

Kommer man att ha betyg i en massa olika färdigheter, som i skolan? Ifall betygen ger en bra bild av en människas kunskap i rollspelsvärlden, utgå från att en Geografi VG-elev klarar alla G och VG-uppgifter. Ifall man vill klara en svårare uppgift får man slå ett tärningsslag för att se om man kan komma upp i en "högre" nivå. (Som ett VG-barn som klarar en MVG-uppgift.) Du kan använda + och - för att göra skalan större, som VG- eller varför inte klassikern IG+?

Men ifall du inte tycker att betygen mäter oss så väl så kan du låta spelaren bara slå en tärning och lägga till "betygsscoren" eller liknande, som du tänkt tidigare i tråden. Du kan låta olika värden mäta kunskap, betygen mäter hur väl du gör ifrån dig på prov och hur bra du vet vad läraren vill säga, tillsammans med andra värden i färdighetsslaget likt Fantasi, Genialitet och Klarsken, som en cynisk och vass kritik åt betygsystemet, ungefär som jag har både Form och Erfarenhet i samma färdighetsslag.. Eller något liknande. Då skulle man även kunna ha både Pluggisar, Flummisar och Sportfånar, det vill säga personer som har olika bra betyg, men som ändå är lika "bra", poängmässigt.
Helst med egna flummiga skalor här med. :gremsmile:

Det, min vän.. är hur detta ska lösas..
Rent gelemässigt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: De ska hållas kort!

Så på de korten som är lättast att klara står det bara IG medans på de som är svårast att klara står alla betygen med och man måste pricka in alla?

Öhmm, va? Ska det gå att ha flera betyg i samma färdighet?

Man kan föreställa sig ett system där det räcker att ha *högre* betyg än det som står på kortet (Drar man IG och har VG så lyckas man) eller ett där man måste *matcha* betyget på kortet (drar man IG lyckas man bara om man har IG. Har man mer är man överkvalificerad, eller nåt). Man kan också tänka sig ett systsem där man drar flera kort beroende på svårighetsgraden, och får välja det som passar handlingen bäst.

Det går att leka mycket med kort.

Man Mountainman

Storsvagåret
Nein!

Naturligtvis ska inte färdighetslistan fokusera på *skolämnen*. Det vore ju bara löjligt, och ha föga anknytning till de konflikter som *verkligen* är viktiga på mellanstadiet. Pluggfärdigheterna kan gärna sammanfattas till en enda färdighet, låt oss kalla den "plugghäst" (den har Dnalor naturligtvis MVG i), medan de *viktiga* färdigheterna är sådana som "populär", "sport", "tigga veckopeng" och "tjuvröka". Att de mäts i betyg, tja, det är ju bara en kul grej (glöm inte att man inte ens *får* betyg på mellanstadiet).

Fria ditt sinne, Yassilus. Att en tärning ska ha lika många sidor som färdighetsskalan är ett illusionsverk.

Hmm, count again.

Yassilus första skala går från 0 till 20. Det är 21 steg.

Yassilus förslag till tärning är T30. Den har 30 sidor.

Nuff said.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Nein!

och ha föga anknytning till de konflikter som *verkligen* är viktiga på mellanstadiet

Jag måste väl ha missat något nu, men hette inte spelet "Högstadiet: Teh RPG"?