Nekromanti Värdesätta !

Lavskägge_UBBT

Veteran
Tjena ! jag tänkte hur folk har löst färdigheten värdesätta om ni ens kör med den ?. Problemet som jag ser med den färdigheten e att det blir en massa grejjer o hålla reda på. Tex en spelare har hittat en diamant o gör ett värdesätta slag som SL slår dolt. Slaget lyckas o SL säger till spelaren att diamanten e värd 75 guld. Det e nu problemet kommer, om slaget misslyckas så säger SL att diamanten e värd 35 guld o spelaren kommer att tro att den är värd det. SL måste nu komma ihåg i huvudet eller skriva upp (som stör tempot) hur mycket diamanten var värd. Det blir lätt ett problem efter 5 äventyr när en spelare ska sälja sin diamant han tror e värd 35 guld o SL knappt kommer ihåg vad den var värd. Sen om man e 6-8 spelare då blir det en himla röra. Hur gör ni andra ?

Mvh Lavskägge

Dewil

Skrivbordsgeneral
Är diamanten viktig för kampanjen så har SL självklart skrivit ned fakta om den. Är den inte viktig så kan han lika gärna improvisera.

Tänk också på att den potentielle köparen av diamanten också gör ett (teoretiskt, i alla fall) slag för Värdesätta. Om rollpersonen tror att diamanten är värd 35 gm och köparen tror att den är värd 45 gm (=rollpersonen slår till och säljer) så spelar det ingen roll vad SL vet att den är värd. Den kan lika gärna vara en vackert slipad glasbit.

Dewil

Nkari

Veteran
Dessutom är värdesätta en jvligt dålig skill, iomed att den som har stenkoll på vad som gör ett vapen bra osv,har som regel inte en susning om vad som gör en diamant värd massa pengar annat än att ju större genomskinlig sten desto mer värd är den typ.. så därför tycker jag att färdigheten borde spcialiceras, dvs värdesätta: Vapen, Ädelstenar, metaller osv osv osv..

Dessutom kan du inte värdesätta en diamant speciellt bra utan ett kraftigt förstorningsglas samt _bra_ ljus.. men det är lättare o värdesätta ett svärd i facke ljus tex.. =)

Lavskägge_UBBT

Veteran
Jo jag kör ju gamla hederliga Expert o där körs det ju med allmänn värdesätta (dyrare) eller specialområden (billigare) så det e ju inget problem. Tycker att färdigheten är väldigt svår att använda på ett enkelt o smidigt sätt så att tempot inte skadas i spelet. Man har ju slösat bort en massa speltimmar på att leta i gamla äventyr vad vissa saker varit värda under åren. Men det kanske e bara jag som tycker det e svårt. Får försöka hitta nån lösning som passar mig

Rickard

Urverk speldesign
"...om slaget misslyckas så säger SL att diamanten e värd 35 guld o spelaren kommer att tro att den är värd det. SL måste nu komma ihåg i huvudet eller skriva upp (som stör tempot) hur mycket diamanten var värd."
Varför det?

Och svara inte "För att spelledaren måste veta" eller "Ja, spelaren kan ju lika gärna skriva upp det".. Svaret till varför du inte behöver skriva upp det är något helt annat..

/Han som, istället för att skriva en medellång tråd, vill få Lavskägge att fundera

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hmm jag har klurat en hel del på det där o jag kan tänka mig att man som SL inte talar om vad grejjerna är värda för spelarna utan höftar när det blir dags att sälja. MEN vad ska man då med färdigheten Värdesätta till ? och samtidigt om man har någon spelare som vill spela köpman borde inte han då kunna värdera grejjerna ? Hmm jag tror jag behöver den långa versionen av dig, har kört fast i huvudet, du kanske kan dyrka upp min låsning o tala om hur du brukar köra ? Ge mig gärna lite exempel på hur det brukar se ut när din spelgrupp köper o säljer grejjer. Tack på förhand

Rickard

Urverk speldesign
"MEN vad ska man då med färdigheten Värdesätta till ?"
Ja, du.. Bra fråga.. Se till att inte bli lurad, antar jag.. Själv brukar jag köra med att man kan värdesätta allt som man har färdigheter i.. Någon med vapenfärdigheter kan värdera vapen och rustningar.. Någon med ett hantverk kan värdera hantverket.. Ok, det här hjälper inte så mycket.. Jag får komma till poängen..

Spelarna i min förra spelgrupp klurade ut att det inte var någon direkt mening med att köpa färdigheten Värdera, för de kan lika gärna betala någon kunnig som värderar åt dem.. Visst, de förlorar lite pengar men sparar erfarenhetspoäng som går till Värdera.. Att de struntade i att försöka värdera något, antar jag låg i att de metaspelade.. De visste att de bara hade 5-7 i FV och antagligen misslyckades.. Om köpmannen då gav dem ett pris (och eftersom spelledaren inte slog tärning för Värdera för köpmannen), så var antagligen priset som köpmannen erbjöd det rätta..

Sedan har mina spelare spelat DoD rätt länge.. De har någorlunda koll på vad priserna kan vara.. Låter erbjudandet lågt, så går de till någon oberoende typ och värderar det.. En sak som jag själv borde göra i verkliga livet.. Kolla med minst två källor innan jag säljer eller köper något.. Synd att jag aldrig lär mig.. :gremsmile:

"Hmm jag har klurat en hel del på det där o jag kan tänka mig att man som SL inte talar om vad grejjerna är värda för spelarna utan höftar när det blir dags att sälja."
Vad jag antog var att det stod i äventyret vad diamanten var värd.. Då behöver du inte bry dig om vad spelaren värderar den till.. Det står ju i äventyret och du kan kolla upp det vid behov..

Ok, men ponera att det inte står eller att äventyret är på 80 sidor.. Det är rätt drygt att sitta och bläddra för skitsaker som priser.. Höfta kan man göra, men det känns inte alltid rätt.. Det du behöver är en effektivare anteckningsmetod.. Du ska ha såpass mycket plats över att du har minst ett A5-papper att föra dina anteckningar på.. När spelmötet är över så kan du renskriva dina anteckningar och ta vad du skrivit ner under spelomgången i beaktande..

Det är inte bara värderade saker, utan även saker som "retat upp greven Steuphress" eller namn som du varit tvungen att improvisera fram (fast helst ska du ju alltid ha en namnlista beredd).. Nu vet jag inte hur dina övriga anteckningar brukar vara under ett spelmöte.. Vissa spelledare föredrar ju att ha allting noggrant utskrivet och sedan kunna skuggläsa det.. Själv kör jag hellre med ett fåtal stödord.. Ett äventyr, vare sig det sträcker sig över en dag eller månader av spelande, fyller maximalt en A4 för mig.. Det som inte står improviserar jag..

Jag använder också spelledarskärm, men det endast för att jag kan klistra upp papper på väggarna.. Det kan vara saker som namnlistor, specifika spelledarstats, vissa färdighetsvärden som jag ibland kan fråga efter (som Lyssna eller Upptäcka fara när jag inte slagit dem i förväg) eller just saker som har värderats utav mina spelare (som jag skrivit upp från mina anteckningar under spelmötet), eftersom sådant som värderats antagligen är sådant som spelarna vill sälja..

/Han som kan nämna i förbigående att en köpman sällan köper in för det fulla priset, för köpmannen måste ju också gå med vinst och att spelledaren dessutom måste komma ihåg att ta tull på de varor (om det är många) som passerar stadens portar

Kaigon

Helmgast
Jag körde länge med att man var bra på att Värdera sånt som man logiskt sett kände till något om (exempelvis behövde man antingen Kunskap om Juveler eller Juvelsnideri för att ens ha en susning om vad juveler/ädelstenar var värda). Utmärkt, för jag har just blivit övertalad att ta bort den färdigheten, en mindre att bry sig om (och om man nu skulle behöva den någon gång så får Visdom/INT duga).

Och jag kan svara på ursprungsinlägget också, men det har aldrig varit något problem för mig då det sällan dröjt ett helt spelmöte innan funna prylar såldes, just för att vi spelar i Chronopia och det är nära till det mesta. I fall av juveler så skriver jag dock alltid upp det ändå.

Johan K

Gammal & dryg
Just värdesätta kanske inte är just den färdighet som jag/vi använder mest när vi lirar. Dock så har den används tillräckligt ofta för att spealrna mina har ett värde i just den färdigheten.
Angåen det där om att hålal reda på saker... Jag skulle nog vilja tro att det smidigaste sättet ändå är att skriva ner det. Elelr om di tar en styc bandspelre & spelar in det & sedan skriver ner det efter spelmötet.