Nekromanti Värdet av efterforskningar

olaberg

Hero
Det jag gör nu är magisk realism för 1500 år sedan. Konceptet är att man spelar på samma plats fast för 1500 år sedan plus magi och fantastik.

Så jag efterforskar väldigt mycket. Strandlinjen vid tiden, boplatser, kända myter, 1800-talets fantiserande runt järnålder och folkvandringstid. Det ska vara realistiskt fast magiskt och mytiskt.

zonk

muterad
Jag efterforskar massvis, fast ganska slumpmässigt, och bara som inspiration, saker att ta och vända och vrida på, ändra på, vända ut och in. En del tempel-dungar har kanske påmint om Luxors tempel, etc, men det är inte med nån slags realism som avsikt, bara för att ha nåt kul att gräva ur. Tycker det är kul grejer att läsa om hursom, så det är inget "jobb" för min del.

entomophobiac

Low Prep High Play
zonk;n312917 said:
En del tempel-dungar har kanske påmint om Luxors tempel, etc, men det är inte med nån slags realism som avsikt, bara för att ha nåt kul att gräva ur.
Märk väl att jag aldrig använde ordet "realism" till att börja med. Verkligheten är tillräckligt verklig som den är. För mig är det milsvid skillnad mellan den ofta torra och trögflytande formen av "realism" rollspel ägnar sig åt och att bygga en värld som är trovärdig. Exempelvis tycker inte jag att de flesta fjantasyvärldarna är särskilt trovärdiga, trots att de kan ha hyllmetrar av material som behandlar olika länders relationer, olika språk, etc., för trots detaljrikedomen kan du i slutänden frammana mat ur tomma luften och det hade därför aldrig funnits en anledning att ha ett bondesamhälle. Grovt förenklat givetvis, men fjantasy kräver i grund och botten att du går med på en hel del märkliga saker för att det ska fungera. Trovärdighet är (för mig) när du aldrig får den känslan utan istället upplever att det kan vara en riktig plats med intern konsekvens.

Helt enkelt: en värld som lever kontra en värld som bara snurrar för att rollpersonerna snurrar den.

zonk

muterad
entomophobiac;n312919 said:
Märk väl att jag aldrig använde ordet "realism" till att börja med.
Nej, det var kanske inte ett välvalt ord. Jag kom bara inte på nåt bättre. Simulationism? Efterliknande? Att jobba med systemen i spelet? Ja jag vet inte. Jag får hoppas att du har en aning om vad jag menade, iaf!

luddwig

Lawful evil
Jag tycker att spelvärldar ska ha någon slags inre logik, och det är också vad jag eftersträvar när jag själv skriver. Däremot har jag varken tid eller energi att lägga ner på omfattande efterforskningar. När jag faktiskt gör efterforskningar är de därför nästan alltid mindre punktinsatser, till exempel om jag behöver inspiration till en viss art eller plats.

Quadrante

Grisbonde
Jag jämställer arbete med att få trovärdighet/konsekvens med efterforskning, för mig är det ofta samma arbete.

Men om jag skulle ställas inför rent magiska/fantastiska element som jag inte har någon möjlighet att eftersöka fakta kring, får jag istället sätta mig ner och försöka se vilka konsekvenser och logik de verkar följa av de de visar upp (egenskaper, förekomster). Försöka förstå varför de är som de är och om jag kan, utifrån vad jag vet (hittar på, et.c.) kan se vad det innebär för världen.

Svävande klippor ... vad för vegetation har de. Samlas det vatten där uppe. Kan man ta sig dit upp. Kan de användas till något. Odling. Fängelse. Skyddad bostad. Vad händer om de driver ut i havs, slår in med ett berg, svävar allt längre upp. Och så fortsätter jag så där till jag tycker jag efterforskat klart.