Nekromanti Värdhusvärlden

Quadrante

Grisbonde
Det är ingen dum idé du kommer med.

Men jag å min sida, skulle nog vilja att det inte fanns "ett utanför".Att de som bor däri inte kommer någonstans ifrån och att hela deras liv kretsar runt att festa, underhålla de festande eller att städa upp efter de festande.

Man kan komma från en annan del av detta komplex, men att det inte ska ses som en stad .. utan just som ett hus, ett enormt hus.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller med. Frågan är, ska det finnas ett tak och en himmel ovanför? Jag antydde ju det i några av mina fragment, men jag var lite osäker på hur jag skulle göra. Alltså, är värdshusvärlden oändlig i två eller tre dimensioner? (Oändlig utsträckning både uppåt och nedåt är ju annars ett alternativ.)

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Timetravel har en liknande idé, fast på en herrklubb i London. Ställets inre topologi är osannolikt komplex, även om det till det yttre ser normalt ut.

Simon

Swashbuckler
Frågan är, ska det finnas ett tak och en himmel ovanför?
Det måste ju kunna finnas små innergårdar där man kan stå i ösregnet och titta upp mot den tysta värmen som lyser ur ett litet fönster några våningar ovanför. Och ha någonstans att "gå ut" och göra upp, där man kan långsamt cirkla runt varandra med nävarna höjda, fortfarande i ösregn med stenläggningen lerig och glashal...

Gordeg

Hero
Finns det en skapelsemyt som förklarar hur värdshusvärlden uppstod? Och finns det religioner i konflikt med varandras skapelsemyter?

*Kanske var världen från början ett vanligt värdshus i en "främmande" värld med gator, träd och andra utomhusgrejor. Ett magiskt experiment som gick fel skickade in värdshuset i en annan dimension där rum och avstånd inte följer samma lagar.

*En hysterisk liten sekt hävdar att värdshusvärlden inte alls är oändlig, det finns en värld utanför men någon sorts kraftfull magi hindrar oss från att se den. (Matrix, någon?)

*...och Han sade: varde värdshus! Och ni skall icke hava andra värdshus jämte mitt!

Osv.

Gordeg

Quadrante

Grisbonde
Jag är nog mest inne på att det ska finnas ett inne och ett ovanpå..

Gillade ideén om taken, även om jag först hade tänkt mig att det inte skulle gå att komma ut.

På nåt sätt så tilltalas jag av den här eviga hus saken, nu när jag haft en natt att fundera på den.

Quadrante

Grisbonde
Sådana platser är tilltalande.

Men just nu är jag nog mest inne på att det här ska vara världen.
Alltså, att man inte kommer hit, utan man är här. Det ska inte finnas ett utanför.

Quadrante

Grisbonde
Nej...

..jag tror inte det ialla fall, i så fall någon slags bacchusmyt..

*En hysterisk liten sekt hävdar att värdshusvärlden inte alls är oändlig, det finns en värld utanför men någon sorts kraftfull magi hindrar oss från att se den.
Den där kan man ha med hursom :gremsmile:

Men man kanske skulle ta sig en funderare.

Sodivra

Champion
Jag skulle rekommendera att du bara håller världshuset jävelstort snarare än oändligt. Till och med för mig som spelare känns det lite jobbigt när min rollperson är ständigt inomhus och inte kan ta lite luft eller öppna ytor.

Sedan skulle det vara rätt schysst att ha världshusvärlden lite som en knytpunkt för (dimensions?)resande äventyrare, och det går ju inte om man inte kan komma ut eller in.

Hur surrealistiskt ska världshuset vara? Är det bara en gnutta knasigt så föreslår jag.. Rumgenerator!!

Och då måste finnas med!! (Och det behöver det inte vara surrealistiskt för heller, amesrum kan man bygga i verkligheten.)

Quadrante

Grisbonde
Det kanske inte behöver vara oändligt.
Men det kan vara så att man tillslut kommertilbaks där man började.

På nåt sätt vill jag inte att det ska vara en dimmensionsnod.

Men jag kan ju alltid ändra mig.

och du.. amesrum är redan med !

Jade

Warrior
På nåt sätt så tilltalas jag av den här eviga hus saken

Jag lekte faktiskt med den tanken i konstruerandet av, eh, ett gäng hemsidor (en form av simpelt signeläventyr, kan det kanske liknas vid. hm.) som tuspelade sig på ett mycket skumt ställe kallat The Void (Surrealistiskt ställe som gjorde lite som det själv ville...).
Här fanns en plats kallad The Endless Castle (eller något i samma något fantasilösa stil). Och det var ändlöst på så sätt att om du började gå upp för en trappa (eller ner för en trappa) och gick och gick och gick och gick så skulle du till slut (efter år? månader?) komma tillbaka till "bottenvåningen" där du började....

Fast.... Det förklarar ju å andra sidan inte hur taken kommer ini bilden.... :gremshocked: