Nekromanti Värdshuset i fantasyrollspel

solvebring

Superhero
Jag är riktigt sugen på att ge mig på att skriva något åt Fenix igen. Jag har trots allt bara gjort det en gång och det är flera år sedan nu.

Nåväl, jag har funderat en stund över det här med värdshusen i fantasyrollspel. Ja, det kan även gälla krogar, tavernor och dylika också. Det är något visst med dem, inte sant, och de utgör en viktig del av spelmiljön. Det är väl trots allt inte bara en plats där man äter och dricker - enligt mina tankar är det mycket mer än så som ligger bakom.

Därav skulle jag behöva er hjälp för att reflektera kring detta, för jag behöver understöd för min tänka artikel. Det kommer inte att vara någon regelrätt undersökning eller intervju på något sätt - se det mer som ett öppet samtal varifrån jag tänkt samla en del tankegångar.

Kort och gott:

Vad är värdshuset i fantasyrollspel för er (vad symboliserar det, hur använder ni det etc)?

Hur ska ett schysst värdshus vara/vad gör ett värdshus intressant?

Finns det motsvarande i andra genrer - är t.ex. barer lika fokuserade i moderna settings?

Nässe

Myrmidon
Nu svarar jag inte riktigt på dein fråga- men ngt som är värt att tänka på är vad du själv skulle behöva en sådan artikel till. Om du inte skulle ha nytta av den i spel, så kommer säkert ingen annan heller ha det.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att använda en äventyrsplats, ett specifik värdshus- ett drömhus, som det i Sandman, en magisk plats, ett värdshus i etervärlden eller något sådant.

Eller ett värdshus med tillhörande relationskarta och konflikter.

Ett värdshus där smaker, lukter och annat finns beskrivet med tips på hur man som spelledare jobbar in det unika med platsen, i sina beskrivningar, hur man får tavlorna att faktiskt stirra på rollpersonerna, hur man psykar spelarna med de ständiga råttsvärmarna som kryper över golven.

jag skulle även tycka det var intressant med ett scenario där man äger ett värdshus och saker sker- typ det är magiskt och levande eller så har man helt vanliga konflikter med konkurrenter. Här kan man vara väldigt down to earth. Hur hanterar rollpersonerna att de tagit över ett värdshus som visar sig ha enorma skulder. Hur hanterar de att ngn dyker upp och påstår sig vara den rättmätiga ägaren. Hur hanterar de att en person börjar bedriva prostitution i lokalerna? Utpressning? Etc? Ets? Alltså typ en blandning av äventyrsplats, relationskarta och lite Sims- att hantera en affärsverksamhet och vända minussiffror till plussiffror.

Jag skulle också tycka det var kul med ett speciellt och extremt värdshu som är svårt att ta sig till och dit äventyrare, demoner och andra tar sig för att umgås och handla på neutral mark. Här kan alla mötas, och här kan man handla med sådant som är extremt eller förbjudet i vanliga samhället. Jag skulle fyllt en sådan artikel med slumptabeller. Slumtabeller över folk, slumptabelelr över deras inställning och relationer till spelarna. Slumptabelelr över händelser på värdshuset. Slumptabeller över uppdrag som erbjuds rollpersonerna. Jag skulle lägga in ett par välbevakade gångar in till andra dimensioner etc. Ngn som försöker infektera en rollperson med ett utomjordiskt virus/ varelse eller liknande. En elelr ett par sekter som träffas här, och som kan bjuda in gruppen till sitt episka questande...

Jag skulle också kunna tänka mig en metod för att ihop med en spelgrupp skapa en kampanj utifrån ett värdshus. Alltså en artikel fylld av frågor á la Apocalypse World. Man börjar med att fråga hur det ser ut vid bordet de sitter vid. Vad de pratar om, vilka de är, vilka konflikter som finns, hur luktar det i rummet. Och rör sig utåt, Till staden. Till landet. Etc och har då fått en helt egen fatasivärld, skapad av djuplodande frågor från SL. I världen mitt finns detta värdshus, och en viktig fråga är varför RP har sin centralpunjt här.
Hjälp att med frågor föda fram en kampanj/ ett universum med ett värdshus som nevelsträng.

/ Nils

solvebring

Superhero
Intressant inlägg. Väldigt rolig och givande läsning.

Jo, jag har faktiskt tänkt att en del av artikeln just ska vara något som kan vara användbart rent spelmässigt.

Nässe

Myrmidon
Vad jag menar är att jag själv kan hamna i ett läge där jag vill skriva saker för andra, bara för att få skriva. Men det som ofta sker då är att jag skriver ngt som jag inte själv skulle vara intresserad av att använda och då är det ofta så att ingen annan heller har användning för det jag skriver.

Det blir ofta så när jag får en lust att skriva för skrivandets skull- jag ska skriva en artikel om.... X! Och så gör jag det men bryr mig egentligen inte om behovet finns eller ej. Och då tycker jag inte det blir så bra artiklar.

Har du saknat en artikel om värdshus- och vad är det du saknat, vad skulle du ha behövt läsa- hur hade dina spelupplevelser blivit bättra av en sådan artikel?

Det är så jag tänker, hoppas jag inte drygar mig nu- men i min smak så kan en artikel om värdshus bli bara hur tråkig som helst ("det finns ofta bord på värdshus". Det luktar mjöd och brasor brinner ofta")- men den kan också bli ball om författaren verkligen själv använder värdshuskonceptet på ett ascoolt sätt och väljer att dela med sig av det.

Alltså, om jag själv som läsare av artikeln skulle kunna tänka ut det som skrivs så är det aldrig intressant för mig att läsa det som står. Men man kommer med något nytt, en speciell vinkel, en ingång, en spännande äventyrsplats. Spelledartips som inte är obvious- då är det intressant.

solvebring

Superhero
Du är inte alls dryg utan har jättebra poänger och tar upp väldigt viktiga saker. Jag tar dem till mig med glädje och lovar att tänka på dem.

Och jag kan heller inget annat än att hålla med dig. Det är nog förövrigt därför jag inte bidragit till Fenix sedan första och enda gången #1 2007, eftersom jag - hur mycket jag än vill skriva - inte har haft något att skriva om. Men det här känns bra och jag har en del idéer och ja, jag har saker i åtanke som jag skulle använda själv, som jag har använt själv - till exempel reflektioner kring "Hur bygger man ett bra värdshus?" och liknande.

Edit: Och det är för att utvidga mina idéer och reflektioner som jag skulle vilja ha andras åsikter och tankar kring saker som t.ex. de frågor jag ställer i trådens startinlägg. Jag vill ha lite mer att jobba med så att säga.

Unfair

Hero
solvebring said:
Kort och gott:
Vad är värdshuset i fantasyrollspel för er (vad symboliserar det, hur använder ni det etc)?
Finns det motsvarande i andra genrer - är t.ex. barer lika fokuserade i moderna settings?
Värdshuset är inte mycket för mig personligen, varken som spelare eller spelledare.

Vad symboliserar det?
Värdhuset symboliserar en samlingsplats för blandat folk, blandade kulturer, blandade mat och drycker och blandad information. Det är som ett torg fast mer hemtrevligt.
Det som gör ett värdshus är ofta det som vi alla lärt oss ska finnas där. En minnesvärd värdshusvärd, billig mat, en sliten säng och blandat folk varav många bönder eller äventyrare.

Hur använder ni det?
Mina spelare (när jag spelleder) dras ofta dit om man ger dem fria tyglar att gå vart de vill. Så därför är det ofta smart att väva in det som en knytpunkt i en historia. Jag brukar låta en hel del hända där. Främsta anledningen till att de dras dit är nog, tror jag är att hjältar inte lagar mat, och inte sover i gränder. Värdshus brukar ofta kunna bli en samlingsplats för skvaller och billigt ister, vilket båda kan vara mycket välkomna till ett gäng barbarer/magiker/jägare/etc.

Lite snabbt hopskrivet, vet inte ifall det innehåller något av intresse.

Organ

Out of time, out of mind
Äh, kom igen. Det gjordes ju en alldeles utmärkt artikel om värdshus till Sinkadus nr 1. Det behövs ingen ny såhär nära in på.

/Anders

Tell

Hero
Värdshuset är framförallt en plats som någon äger. Detta innebär att det inte finns några egentligt typiska värdshus - vissa ägs av postiljonerna, andra av gamla fäktmästare, andra av läkare, präster eller brottslingar. Värdshuset är framförallt en reflektion av ägaren, och en möjlighet att kontakta denna. Detta innebär att den i stort sett får en dubbelfunktion. Dels blir den en mötesplats, dels en mindre version av det klassiska skurk(eller npc-)högvarteret. Ett exempel från den senaste kampanj jag spelledde var värdshuset körsbärsträdet, ägt av en lömsk apotekare som uppskattade smuggling, och tyckte sig vara fyndig (därav namnet - körsbärsbark är en grundingrediens i asperin). Det här värdshuset dubbelfungerade (utöver ordinarie) som häleriplats, lyxbordell, droghandel, läkarcentral och kruthandel. Det var således en naturlig mötesplats med välbemedlade personer som man inte ville bli sedd med - den hade tillräckligt många funktioner!

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Till att börja med finns klichén: på värdshuset får rollpersonerna ett uppdrag. Det är i mina ögon inte så intressant - värdshuset i sig är ju inte så intressant i sig, utan mest en rumslig ursäkt. Bättre då istället att fundera dels över värdshuset som miljö och dels vilka händelser som kan inträffa där. Jag gillar värdshuset i Bri (var det väl) som Frodo och gänget kommer till. Det vill jag veta mer om.

solvebring

Superhero
Organ said:
Äh, kom igen. Det gjordes ju en alldeles utmärkt artikel om värdshus till Sinkadus nr 1. Det behövs ingen ny såhär nära in på.

/Anders
:gremwink: Ja, känns lite onödigt med upprepningar så där...

Johan K

Gammal & dryg
Värdshuset för mig är lite av en räddningslina, det är ett ställe där man kan slicka sina sår, få nya kontakter & allt sådant

Det skall vara intimt, det skall vara mystiskt, det skall vara klassiskt, det skall vara stället där man vill vara...

Av någon anledning så ploppar Cantinan i SW upp här... =)

/ Johan K, som för övrig aldrig kommer att glömma värdshuset Katten & Gurkan...

solvebring

Superhero
Jättebra svar. Det ser ut som mina egna reflektioner och byggen av värdshus inte varit alls så tokiga genom åren. Det ska bli väldigt, väldigt roligt att följa den här tråden. Och jag hoppas verkligen att jag kan göra en duglig artikel kring ämnet efter det. Jag vill dock inte börja skriva förrän jag hört mig för och styrkt somliga antaganden. Visst håller inte folk alltid med om vad man skriver, men det är fan så dumt att grunda stoffet enbart på egen uppfattning.

solvebring

Superhero
Ingen som känner sig manad att iaf svara på första frågan? Den skulle vara väldigt intressant att få flera perspektiv kring.

Cugel

Veteran
Ett värdshus är först och främst ett ställe att slåss på.
Vill du skriva en riktig publikfriare (kan man säga det om an artikel?), så lista ett värdshus alla föremål med vapendata (anpassat till den genomsnittlige fenixläsarens favoritspel).
Du lär ju inte plocka några poäng här på forumet, men ungarna kommer att älska dej!

solvebring

Superhero
Cugel said:
Ett värdshus är först och främst ett ställe att slåss på.
Vill du skriva en riktig publikfriare (kan man säga det om an artikel?), så lista ett värdshus alla föremål med vapendata (anpassat till den genomsnittlige fenixläsarens favoritspel).
Du lär ju inte plocka några poäng här på forumet, men ungarna kommer att älska dej!
Hahaha! =)
Mja, jag hade nog tänkt en lite mer seriös approach, fast att poängtera det här med krogslagsmål är inte dumt. Det är en bra poäng i sammanhanget.

Ögat

Hero
Värdshuset har två funktioner, en sorts madonna/hora:
a) dagtid symboliserar det hem och trygghet. Värdshuset är en vårdande gestalt, en länk mellan pojkrummet och sagovärlden. Det är värdshuset som bjuder på Billys Pan Pizza när man varit ute och härjat på Aztarons Isvidder.

b) kvällstid symboliserar det synd och laster, fylla, droger, sex - krogen såsom man hoppades att den var innan man fyllde arton och insåg att det mest var ketchup-song och stillasittande.

Vi använder främst värdshus för att skapa en bas (ett hem) och drömma ihop fantastiska maträtter som får ens låtsasgom att vattnas.

Ett schysst värdshus ska
- försöka vara något annat än en madonna/hora.
- försöka vara något annat än en hotell-lounge med säckvävsinredning.

I en annan setting skulle "kollektivet", "den lilla byn (valfri plats i)" och "YMCA" ligga ganska nära.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag ÄLSKAR och menar ÄLSKAR att man slår 1T6 för om borden är runda eller fyrkantiga från den artikeln. Nu snackar vi tradtradtrad tänk och nostalgin flödar.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Jag ÄLSKAR och menar ÄLSKAR att man slår 1T6 för om borden är runda eller fyrkantiga från den artikeln. Nu snackar vi tradtradtrad tänk och nostalgin flödar.
Hahaha! :gremgrin:
Generera bordstypen - tufft!