"Det andra, seriösa, förslaget är att det beror på smart marknadsförning, och att de rätta personerna har sagt att de tycker om SW, och efter det så har alla lättpåverkade ungdomar haft den åsikten redan för de sett filmen."
Dessvärre håller det inte - A New Hope blev en klassiker 1976 trots att marknadsföringen inte var värre i början än någon annan film eller mediefenomen, och alla "rätta personer" avfärdade filmen som ett effektspektakel. Det var först något år senare, när populariteten för filmen steg till för Fox oanade höjder, som marknadsföringen började på allvar. Då kom action-figurerna, Star Wars Holiday Special, serietidningen och kontraktet på Empire Strikes Back.
Så jag tror helt enkelt på den tidigare lanserade teorin: Star Wars anspelar på en gemensam mytisk bakgrund, förnyar miljön och bygger vidare på den. För vad är det vi har egentligen? En prinsessa i fara, en ondskefull svart riddare, en gammal vis trollkarl som tar en bondpojk till sin lärling och sedan dör, magiska svärd, ett stort fiendeslott som intas...
...de där byggstenarna är lika klassiska som Arthur-sagan.
"Men jag anser inte att SW är kult, men det kan ju bero på att jag jag tycker bättre om fantasy"
Vad du tycker om har inget att göra med huruvida något är kult eller inte. Kult blir något utifall att många gillar det, trots dess taskiga förutsättningar. Vad individen tycker har faktiskt ingenting med saken att göra. Med tanke på att Star Wars utgångsläge 1976 var allt annat än gott så får vi nog anse i alla fall A New Hope varande kult. Man kan ganska lätt känna igen en kultrulle med att en recensent säger något i stil med "filmen har visserligen läcker scenografi/snygg koreografi/bra specialeffekter/whatever, men hur den har kunnat bli kult övergår mitt förstånd" eller något i den stilen. Att du gillar fantasy bättre är ditt val och din rättighet, men Star Wars är nog faktiskt kult i alla fall.
Sen vill jag nog hävda att Star Wars har mer gemensamt med fantasy än SF, men det är jag det... /images/icons/wink.gif
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>