Nej jag har inte en susning om någon scenariostruktur. Och jag skrev inte 5 äventyr utan scenarion vilket för mig är ett embryo till äventyr.
Scenario = äventyr. Men jag hajar. Du snackar om äventyrsuppslag.
Statisk: det går inte att rubba.
Dynamisk: den kan anpassa sig.
Koshi hatar Vantry är statisk. De hatar varandra. Det går inte att göra något åt det.
Koshi livnär sig på vapenhandel.
Vantry älskar naturen.
Vad för sorts händelse skulle man kunna lägga in för att binda samman de här två?
Sedan tycker jag det är viktigt att skilja på färgelement och dramaelement.
Färgelement är platser, beskrivningar av kulturer, särskilda byggnader och företeelser (religion, högtider, historia). Sådant som ger en stämning till spelmötet
när det kommer i spel.
Dramaelement är personer, grupper, organisationer och händelser som rollpersonerna kan reagera på
när de kommer i spel. Händelser är sådant som är typiskt för rollspelet. I
Mutant hittade jag följande fem kategorier: Miljö (djur, natur och väder), Motsättningar (handelshus, ordnar, riken), Klasskamp (människor och mutanter), Zoner/fornfynd, Uppbyggnad/utökning (av Pyrisamfundet).
Så om jag hade skrivit Mutant så hade jag skrivit att spelledaren ska skapa händelser (dramaelement) kring detta och sedan listat andra sorters dramaelement inom de fem kategorierna som spelledaren kan använda sig för dra in dem i händelserna.
Vi tar din text igen och jag färgkodar den utifrån vad jag tycker är färg- och dramalelement:
På planeten Merk ligger hamnen som leder till rutten mot Chalte. Här syns Chaltes råa isbarbarer sida vid sida med det mörka imperiets giakkrigare. Det är en orolig plats med stridigheter där en hel del brottslighet förekommer".
Ok, så vi har två händelser (brottslighet och stridigheter) och har två andra dramaelement som kan bli involverade (isbarbarer och giakkrigare). Så om vi ska skapa ett äventyr så har vi giakkrigare och isbarbarer som strider om organiserad brottlighet.
...för det är allt du har gett mig. Dock så finns det variationer. Båda behöver inte tillhöra den organiserade brottsligheten, utan isbarbarerna kanske försöker bekämpa den. Platsen (färgelement) är glasklar: de är i en hamn på planeten Merk. Dock finns det inte så mycket mer som ger färg.
/
Han som dock tycker att
Niklas bör vara mer konkret - vad innebär det egentligen rent färgmässigt att någonting är en rutt till Chalte och vad handlar stridigheterna om rent dramamässigt?