Re: Pwa-pwa-pwa!
" Reglerna är en fristående del och färgar inte stämningen (såvida man håller sig någotsånär inom rätt system)."
Alla regler funkar om man ignorerar dem. Men då följer man ju inte reglerna, eller hur? Försöker man implementera reglerna så som de står så kommer de att färga av sig på spelet. En spelare som spelar en D&D-rollperson med femtielva hit points, feats upp i taket och levlar så man kräks kommer att spela den rollpersonen annorlunda än om den hade varit gjord i GURPS, eftersom regelmekaniken skiljer sig så drastiskt. I GURPS är det relativt farligt att slåss. I D&D är det relativt ofarligt. Det är klart att det kommer att märkas i hur spelaren spelar sin rollpersons aggression.
Själv använder jag reglerna som ett av en hel uppsjö verktyg för att presentera värld, miljö och handlingar. Jag vill ha
hjälp av reglerna för detta. Om de inte hjälper så måste jag ju ignorera dem.
Case in point being Caste Falkenstein (förlåt att jag tjôtar om'et, men det illustrerar det så läbbans bra). GURPS regler förmedlar inte samma stämning som originalreglerna. Man kan inte ens ignorera reglerna, emedan kortleken används för att poängtera en viktig punkt i spelet: man spelar viktorianska damer och gentlemän. Dessa spelar inte tärningsspel, utan kortspel. Tärningsspel spelas av pack, småskurkar och den där knasbollen Napoleon III. Alltså spelar man spelet med kort. Allt annat hade varit i konflikt med spelets miljö. Till och med att
ignorera reglerna hade inte fått fram samma poäng, eftersom reglerna i originalspelet för fram en poäng som ignorerandet av reglerna inte får fram och GURPS regler till och med motsäger.
"En någotsånär bra spelare är kapabel att se bortom den praktiska spelmekaniken och i stället se vad den representerar."
Kruxet är att jag inte utgår från att alla spelare är någotsånär bra. Genom lång och hård erfarenhet har jag lärt mig, den hårda vägen, att en stor del faktiskt suger hästgenitalier.
Sturgeons lag gäller även spelare.
"Jag backar inte, jag bara konstaterar att ett enstaka halvdant exempel inte bevisar något."
Och istället för att argumentera mot
exemplet och visa att
det var halvdant så angriper du det faktum att jag använder det titt som tätt. Studera exemplet, vetja! Titta på Castle Falkenstein och GURPS Castle Falkenstein. Prova dem och jämför resultatet. Om du därefter kan säga att jag har fel så ska jag ta dig som en man, men tills dess är och förblir du en sockerbit.