Nekromanti Värld utan gruvdrift

Ram

Skev
Jag sitter och snickrar lite på en lätt asieninspirerad värld och funderar på att låta världen helt sakna gruvdrift. Vilka metaller kommer i det fallet inte att "finnas". Järn och koppar (?) kan man enkelt få fram via myrmalm och guld går att vaska fram. Men hur är det med t.ex. silver? Tenn?

Vilka konsekvenser kommer det att få för samhället? Jag hade tänkt att förädlingsmetoderna skall vara förhållandevis långt framskridna, att alkemister eller motsvarande har metoder för att göra stål. Lite letande på the ol' net gav en sida som sade att två man kunde få ihop mer än ett halvt ton myrmalm per dag. Men vad innebär i ett större perspektiv månne? Hur mycket råjärn kan man få ut ur den mängden malm? Hur står sig den mängden i förhållande till vad en gruva producerar? Kort sagt, är järn en brist/lyxvara?

På samma sätt för ädelmetaller. Silver är lättare än guld. Betyder då det att silver inte går/är svårare att vaska fram? Blir då konsekvensen av det att silver blir dyrare än guld?

Vidare, ädelstenar. Vilka sådana kan tänkas finnas och hur hittas de?

Några andra tankar? Vilka konsekvenser får dessa brister på samhället?

//Glow - Heavy metal

rax

Swordsman
Re: Värld utan gruvdrift - länk

Nu är det ett tag sen jag läste igenom artiklarna, men den här sidan kan ha en del matnyttigt...

/Rax

Olle Linge

Snigel
Jag är ingen hejjare på ämnet, men jag vet att man förr vaskade fram tenn till stor del, så det borde gå att få tag i. Det beror säkert också på hur berg och floder ser ut, men om du bara vill så ska det nog inte vara några problem.

Pom

Swashbuckler
Om du vill ha inspiration snarare än fakta kan du ju alltid ögna igenom Feists & Wurtz Daughter of the Empire trilogi. Utspelar sig i en asieninspirerad värld med väldigt lite metaller.

Varför saknas det gruvdrift i din värld?

quetzalcoatl

Veteran
Man kan ju också tänka sig att man försökt hitta alternativ till metaller. Det är värt att titta närmare på aztekerna (som till att börja med är allmänt häftiga :gremcool:) som hade vapen i vulkanglas, vässade skarpa som rakblad.

Ram

Skev
Re: Värld utan gruvdrift - länk

Ser mycket intressant ut, tackar för tipset!

//Glow

Ram

Skev
Intressant. Det hade jag ingen aning om. Jag hade tänkt mig att värden består av en bergig arkipelag där mjuka bergarter slipats ned av väder och vind. Väldigt kargt över lag med ett fåtal undantag. Tanken är att mineraler inte nödvändigtvis skall vara mindre förekommande, bara att ingen skall ha kommit underfund med att man kan hacka i sten efter dem.

//Glow

Ram

Skev
Intressant att du säger det, för min inspiration kommer i ungefär lika delar från Imperiets dotter, Korpen flyger, den senaste Magic-expansionen och det gamla dataspelet Colonization (arkipelagläge).

Anledningen att gruvdrift saknas är i princip en lek med tankar och filosofier. Under en lätt uppblött tillställning för ganska länge sedan så pratade jag och några medförfriskade om människans utveckling, landvinningar och dess konsekvenser. Elden, hjulet, kristendomen, industrialisering osv. Bland annat funderade vi på vilka typer av samhällen som skulle uppstå om inte metaller funnits i större mängder. Vad hade hänt om utvecklingen i det avseendet stannat på bronsåldersnivå? Vilka andra områden hade utvecklats? Därefter lade vi till en ny metafysik... Det spårade ur ganska snart därefter... :gremgrin:

Det som jag vill skapa är en värld där metaller inte är en extrem bristvara men där man ändå måste tänka efter noga vad man skall göra med den mängd man har att tillgå. Därtill så funderar jag på att låta gruvdrift introduceras i ett senare skede och låta världen genomgå drastiska förändringar. Fast det är en helt annan historia...

//Glow

Ram

Skev
Mycket bra ide! Jag läste några artiklar om dem för inte allt för länge sedan. Ett mycket spännande folkslag. Tackar för tipset.

//Glow

Pom

Swashbuckler
Kul, man har alltså helt enkelt inte kommit på tanken. Det stämmer rätt bra in på mänsklighetens historia. Jag vet inte hur många upptäckter man idag tar för helt självklara och tar till konstruerade resonemang för att förklara hur forna folk kunde vara så korkade så att de inte hade hjul/stål/brödrostar/whatever.

En i tråden (glömde pinsamt nog vem) nämnde aztekernas obsidian. Flinta och andra praktiska stenarter användes ju långt in i bronsåldern. Kruxet är väl mest att man kom åt specifika stenarter ungefär som metaller. En del finns lättillgängliga i ytläge, men en del måste man förr eller senare börja gräva efter. Redan på stenåldern fanns flintgruvor. Men det är ju bara att du designar geologin så att det finns gott om bra metallersättningar tillgängliga.

Metaller är bra, men så vansinnigt mycket bättre än alla andra material är de ju inte.

Nå, lycka till!

Ram

Skev
Metaller är bra, men så vansinnigt mycket bättre än alla andra material är de ju inte.
Det beror på vad man vill göra. Inget annat jag kan tänka mig har metallers formbarhet och hårdhet. Därtill har metaller en uthållighet vad gäller böjlighet (tänker bland annat fjädrar) som få andra material har.

En följdfundering på metallbrist är naturligtvis konsekvenser, i stor grad tekniskt hämmande men även samhällsmässigt. Någon som har några funderingar på detta?

//Glow

quetzalcoatl

Veteran
Beroende på hur välutvecklat samhälle du tänkt dig; om man frångått byteshandel är ju mynt någonting som lär påverkas (särskilt småmynt då, om metaller ändå finns till viss grad).

Dyrbara ting görs alltid av sällsynta föremål, så man kan tänka sig att ädla metaller blir ännu mer eftertraktade.

Som ett exempel hittade jag på en kultur för ett bra tag sedan som hade en otroligt stor tillgång till metall, men väldigt liten tillgång på tyg. Istället för mynt utvecklade man sedelliknande tygbitar, där färg och storlek symboliserade valör. (Ursäkta semi-offtopicheten i exemplet, men kände mig manad att posta det där. Nåväl. :gremcrazy:)

liftarn

Veteran
Tydligen hittade man i en gammal egyptisk grav en guldring med en bit järn infattat. Tydligen var detta beroende på att guld var relativt lätt att framställa (bara att plocka upp bitarna och sedan smälta/banka till önskad form) medans järn krävde betydligt mer jobb.

Annars kan man ju läsa Flodvärlden (Riverworld) där metaller saknas. I "Den fantastiska flodbåten" (The Amazing Riverboat) lyckas man hitta en meteroit som innehöll järn. Annars använde man alternativa material, t.ex. använde man sig av kulor av backelit i pistolerna.

liftarn

Veteran
Har för mig att på vikingatiden var silver mer värt en guld eftersom det var svårare att framställa.

Annars finns det tydligen ett gravfynd från det gamla Egypten där en bit järn infattats i en guldring. Guld var ju lätt att jobba med (bara att plocka upp och sedan smälta/banka till önskad form) men järn krävde en komplicerad process.

Annars har jag ett ord: dagbrott!

Härolden

Warrior
Annars kan ju världen vara en orbital (ringformad värld i omloppsbana), så om man gräver för långt hamnar man i det ogenomträngbara supermaterialet som världen är byggd av. Lite "Ringworld" eller "Book of the Long Sun", m a o.

Min favvo där är nog "Book of the Long Sun", eftersom världen är skapt som ett långt rör. All högteknologi går också på knäna - folk hade inte koll på att de där vackra (krets)korten man använder som pengar hade nåt annat syfte...

// Härolden, gillar sci i sin fi