Re: Kartor (OT?)
SL kan strunta i encounters i vilket fall som helst men känner man för det kan man dra fram rätt encounterlista, eller om man är på sånt humör, en helt annan.
Ja, skattkartorna ritas av SL, jag har inte sagt något annat men du frågade vad kartor (som i alla typer av kartor, obestämt substantiv eller nåt sånt) var bra till.
Som SL använder jag nog kartor mer än världsskaparen gör. Framför allt för att kolla upp politiska sfärer, oroshärdar, var diverse platser finns osv. Eftersom jag bygger upp mina egna kampanjer med en start åt spelarna och sedan låter dem ta vägen var de vill beroende på RPs intressen är det viktigt för mig, att saker och ting finns där det ska och vilka bakgrundsdetaljer jag kan föra in i berättandet. Gjorde jag inte på det sättet utan improviserade för mycket skulle det ta så lång tid att anteckna allt jag nyss hittat på att det inte skulle bli tid för mycket spelande, jag vill ha konsekvens och en värld som inte är amorf.
Jag tycker det är kul att titta på kartan och tänka hur rp ska ta sig från plats a till b. Då börjar hjärnan gå igång och fundera...Ska jag bara säga att de nått plats b? Ska jag lägga in något i resan? Ska vi köra det dag för dag och väva in lite dialog, eller lokala sägner berättade av karavanledaren? Ska jag leda dem till ett resesätt, eller ska de få välja fritt? Ska jag läggaa in elakheter i alla färdsätt, eller belöna dem för det smidigaste valet? Finns det något i övriga äventyret som kan tas upp under resan? Någon som berättar de viktigaste sederana så inte rp finner sig framför en arkebuseringspatrull istället för där de borde vara...
Och om dina spelare inte bryr sig, fine. Mina gör det. Iofs olika från spelare till spelare och kampanj till kampanj. Spelar jag något flum som Tales from the Floating Vagabond då spelar det inte minsta roll men om et är till exempel min Greyhawkkampanj där rollpersonerna har egna förläningar, fiender bland ledningen i andra länder, är involverade i flera organisationer och deras planer och egna planer vid sidan av det officiella äventyrandet då finner jag det viktigt.
"Grabbar, nu rör Iuz på sig igen och hans arméer avancerar mot oss"
"Det är lugnt, kalla in våra riddare, och sänd bud till gränserna. Tills vidare måste vi försöka stöda Furyondy så att inte Iuz bryter genom och kommer hit"
"Öh, Iuz är ett grannland med oss"
"Sen närdå?"
Daniel "Warduke" Schenström