solvebring
Superhero
Mekanurg har i sin blogg snubblat över hur han haft glädje av sina kunskaper inom sociologi, statsvetenskap och historia då han författat världar. Om jag inte missuppfattat Anders så menar han att en värld först kan bli verkligt dynamisk när/om den en skapad enligt den struktur som ett samhälle i sig bygger på. Det vill säga att man måste besvara en massa frågor som rör historiska och sociala, liksom kulturella (och politiska), strukturer för att förstå varför det här samhället är som det är. Saker och ting måste hänga ihop, på riktigt, med andra ord.
Jag som har knappa historiakunskaper - i alla fall jämfört med de flesta här - och som är värdelös på sociologi besitter inte den här kunskapen. Jag har bara kunskaper inom vissa mindre områden, så att säga. Likväl tycker jag att detta är urintressant, både vad gäller sådana strukturer liksom att skapa världar.
Därför frågar jag mig - vilka bitar är i det här sammanhanget de viktiga, och varför och hur?
Om jag nu vill skriva en trovärdig värld som inte bara är en bunt coola prylar i en jordnära förpackning, vad ska jag tänka på?
Edit: Tackar Vitulv för hans rättning - statsvetenskap heter det ju för böveln.
Jag som har knappa historiakunskaper - i alla fall jämfört med de flesta här - och som är värdelös på sociologi besitter inte den här kunskapen. Jag har bara kunskaper inom vissa mindre områden, så att säga. Likväl tycker jag att detta är urintressant, både vad gäller sådana strukturer liksom att skapa världar.
Därför frågar jag mig - vilka bitar är i det här sammanhanget de viktiga, och varför och hur?
Om jag nu vill skriva en trovärdig värld som inte bara är en bunt coola prylar i en jordnära förpackning, vad ska jag tänka på?
Edit: Tackar Vitulv för hans rättning - statsvetenskap heter det ju för böveln.