Eva Florén
Swashbuckler
...denna diskussion kanske inte passar bäst här, men den tangerar både rollspel och rollspelsmakande så häng med här
I samband med Martins "Amgod"-utmaning så hamnade jag i en liten diskussion med min make (Ulvtand) om vad vi definierar med en "värld"
Jag upptäckte att det finns flera olika saker som definierar det hela. Låt mig ta en lång tankekedja:
För att ta några exempel på hur olika "världsbeskrivningar" kan te sig så jämför följande från samma spelföretag:
Eon, som är ett enormt jättekomplex, med supplement omkring olika städer, stater, varelser osv och om vi bara tar Mundana så kan du spela i stort sett vad du vill i en fantasysetting. (jodå, om du anstränger dig) Eons värld lämnar öppet för mycket och lämnar till och med en litet kryphål för att skapa egna delar. Det enda som så att säga binder samman är själva spelsystemet och magin.
Neotech, är till skillnad från Eon däremot ganska smalspårig i sin världsuppbyggnad. Visst finns utrymme för lek, men den är mycket smalare.
Ok, pedagogisk miss av mig här, jag inriktade mig på hur saker beskrivs, inte på hur världarna faktiskt ser ut och jag tog spel som inte alla är familiära med (å andra sidan är det nästan omöjligt att finna sådana).
Nå till vad jag verkligen funderade över:
Vad är en Värld egentligen?
Somliga världsbeskrivningar går långt ut i smådetaljer andra koncentrerar sig på stämning och åter andra satsar på individbasis. Det finns säkert fler uppdelningar man kan göra.
Vad jag kom fram till är att man kan göra världsbeskrivningar på så olika sätt, låt mig ge några exempel:
- En värld kan beskrivas från vilka monster, folk och stater det finns i den.
- En värld kan beskrivas utifrån styrelseskick.
- En värld kan beskrivas utifrån en "minoritet".
Eon är ett exempel på första alternativet och i det sista kan vi ta Vampire-spel.
Ställd inför "Amgod"-utmaningen insåg jag först efter jag lagt in ett bidrag att jag verkligen inte hade koll på vad jag egentligen beskrev. Hur ska man beskriva en värld, vad är viktigt för spelaren/spelledaren att veta, hur mycket påverkar faktiskt själva systemvalet (den diskussionen kan ni verkligen kika på i utmaningstråden), vad är en Värld för något?
Kan en Värld vara ett kvarter, en stad (se stadenprojektet! ), en planet, en platt pannkaka på ryggen av sköldpaddor?
Vad gör en värld, hur påverkar en Värld synen på spelet, är den hela spelet?
Själv ska jag när jag får igång den tunga kärran börja skriva på en värld, vad behövs för att beskriva den. Hur tar SL och Spelare lättast den till sig? Är det genom berättelser från världen, bilder från världen, genom filmer som inspirationskällor eller genom text i en beskrivande spelbok?
Tror ni att jag känner mig förvirrad? Jo, det gör jag, för jag har länge suttit som SL och improviserat fram äventyr och plötsligt undrar jag om jag någonsin gjort världen i spelen rättvisa.
Eva
I samband med Martins "Amgod"-utmaning så hamnade jag i en liten diskussion med min make (Ulvtand) om vad vi definierar med en "värld"
Jag upptäckte att det finns flera olika saker som definierar det hela. Låt mig ta en lång tankekedja:
För att ta några exempel på hur olika "världsbeskrivningar" kan te sig så jämför följande från samma spelföretag:
Eon, som är ett enormt jättekomplex, med supplement omkring olika städer, stater, varelser osv och om vi bara tar Mundana så kan du spela i stort sett vad du vill i en fantasysetting. (jodå, om du anstränger dig) Eons värld lämnar öppet för mycket och lämnar till och med en litet kryphål för att skapa egna delar. Det enda som så att säga binder samman är själva spelsystemet och magin.
Neotech, är till skillnad från Eon däremot ganska smalspårig i sin världsuppbyggnad. Visst finns utrymme för lek, men den är mycket smalare.
Ok, pedagogisk miss av mig här, jag inriktade mig på hur saker beskrivs, inte på hur världarna faktiskt ser ut och jag tog spel som inte alla är familiära med (å andra sidan är det nästan omöjligt att finna sådana).
Nå till vad jag verkligen funderade över:
Vad är en Värld egentligen?
Somliga världsbeskrivningar går långt ut i smådetaljer andra koncentrerar sig på stämning och åter andra satsar på individbasis. Det finns säkert fler uppdelningar man kan göra.
Vad jag kom fram till är att man kan göra världsbeskrivningar på så olika sätt, låt mig ge några exempel:
- En värld kan beskrivas från vilka monster, folk och stater det finns i den.
- En värld kan beskrivas utifrån styrelseskick.
- En värld kan beskrivas utifrån en "minoritet".
Eon är ett exempel på första alternativet och i det sista kan vi ta Vampire-spel.
Ställd inför "Amgod"-utmaningen insåg jag först efter jag lagt in ett bidrag att jag verkligen inte hade koll på vad jag egentligen beskrev. Hur ska man beskriva en värld, vad är viktigt för spelaren/spelledaren att veta, hur mycket påverkar faktiskt själva systemvalet (den diskussionen kan ni verkligen kika på i utmaningstråden), vad är en Värld för något?
Kan en Värld vara ett kvarter, en stad (se stadenprojektet! ), en planet, en platt pannkaka på ryggen av sköldpaddor?
Vad gör en värld, hur påverkar en Värld synen på spelet, är den hela spelet?
Själv ska jag när jag får igång den tunga kärran börja skriva på en värld, vad behövs för att beskriva den. Hur tar SL och Spelare lättast den till sig? Är det genom berättelser från världen, bilder från världen, genom filmer som inspirationskällor eller genom text i en beskrivande spelbok?
Tror ni att jag känner mig förvirrad? Jo, det gör jag, för jag har länge suttit som SL och improviserat fram äventyr och plötsligt undrar jag om jag någonsin gjort världen i spelen rättvisa.
Eva