Nekromanti Världen är så stor så stor...

Despoiler

Veteran
Sitter här med Codex 04 i min hand. Efter att ha läst artikeln om Tokon råkar mitt öga falla på bakgrunden. Jo visst är det Mundana, men det är något som inte stämmer... Kartan är vriden, precis som en världskarta blir när man ser den från ett perspektiv över nordpolen istället för över Europa. Och högst upp i mitten, norr om Mitheraskogen skymtar en märklig bergformation: En kedja av bergsmassiv bildar en perfekt cirkel mitt på det platta stäpplandet, en cirkel stor nog att rymma hela Rhungsjön och lite till. Precis innanför bergen fyller tre enorma sjöar cirkelns utkanter. Innanför dem syns stäpp, enstaka skogspartier, och i mitten en ensam bergstopp som reser sig. Det är utan tvekan en krater av ofantligt enorma proportioner.

Och längst bort på andra sidan uppslaget, tre gånger Thalamurs längd från syd till nord öster om Alarinn, över vad som verkar vara öppet hav, skymtar en världsdel. Det är en långsmal ö av berg och skogar, som i öster planas ut till bördig mark och sedan stäpplandskap. Ytterligare landmassor skymtar, men de är för suddiga för att urskiljas. Om denna Mundanakarta är korrekt och inte ihopfixad borde det innebära att den värld vi känner är mindre än en tredjedel av Mundanas storlek.

Vad är detta? Hur kommer det sig att det finns en världskarta för resten av Mundana som är så genomarbetad att den redan finns i "professionell" data-layout, men som ändå inte visats? Och varför väljer man då att offentliggöra den som en halvsuddig bakgrund i Codex? Finns den här kartan med i någon modul jag inte har eller? Är det något slags utkast inför "Atlas & Kartor"? En Rakhori-coverup?

Despoiler - paranoid

"The truth is not out there. The truth is not out there. The truth is not out there. The truth is not out there. The truth is not out there. The truth is not out there..."
/Bart Simpson's blackboard sayings

WHaLe

Hero
Re: codex 4?

En konspiration!!!!!!!!!! Endast de utvalda får veta sanningen!!!!!!!
NEEEJ!!!!

WHaLe

Rosen

Myrmidon

Själv inhandlade jag min på butik i helgen som var. Riktigt bra nummer, även om jag inte riktigt förstår varför man måste ta sönder en artikel för att få ut affischen i mitten; om den nu *måste* ha nåt tryckt på baksidan kunde det väl ha varit annonser eller nåt...

Och Blaren blir bara bättre och bättre. (-:

--
Åke

Mmm

Swordsman

Prenumeranterna av Codex kommer att få sitt nummer av Codex 4 så fort som möjligt, i mitten-slutet av nästa vecka förhoppningsvis.

I semester tider är det svårt för Ola att hinna med allt, eftersom han då får göra allting själv den stackaren, inkl packa alla prenumeranters försändelser en och en.

Jag tycker vi utbringar en spontan applåd för Ola, våran Codex hjälte (det ganske går fortare om man smörar lite =])

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry

Sereg_UBBT

Swashbuckler
CJS har en jättestor karta över hela Mundana. Den kommer troligtvis med i Atlas.

f.ö. syns en del av kratern på Mundanakartan i grundboken och i Spelarens handbok skymtas kontinenten i väster.

Bra nummer förresten...Codex 04 alltså

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sereg on 2000-07-28 18:03.</EM></FONT></P>

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Heja Ola (OT)

Du är bäst... *klappar takten* Du är bäst... Du är bäst

*ser fram emot sitt nya nummer av Codex4 och önskar att hon kunde hjälpa Ola att packa... men det är sååååå låååångt, tycker synd om honom som dessutom inte har tid att vara ute i "solen som äntligen kom"*

Lady Silver Wolf