Nekromanti Världens bästa pizza

Übereil

Swashbuckler
Genesis said:
Det ryktas om att det finns pizzerior i Örebro som serverar chokladpizza, men jag har inte sett dem själv.
Det ligger en pizzeria vid Längbro torg som heter LA Pizza som har den pizzan. Du borde gå dit någon gång, det är en väldigt bra pizzeria (och det är inte längre dit än till den andra du brukar gå till).

Übereil

Organ

Out of time, out of mind
Pizzeria: Appetito, Västerled 183, Bromma.
Pizza: Appetito special (nr 81 på menyn).
Ingredienser: Fläskfilé, kantareller, tomater, bearnaisesås.
Omdöme: Sagolik. Den känns både exklusiv och ovanlig, något som kantarellerna borgar för. Dessutom knusslar de inte med bearnaisesåsen.

/A.

Sopbil

Veteran
Mexicana från La Lune i Södertälje, bagarna är mellanösternsvenskar och klientelen är halvfinska helalkisar.

Men pizzan! Jalapenos, köttfärs, lök, mystiska kryddor och ännu mystiskare vit sås, plus en tomatskiva i mitten.

En av Väldigt få anledningar till att bo kvar här.

Ond bråd död

Swashbuckler
Inget fel med ananas på pizza. Annars är det lättare att räkna upp vad som inte ska vara på pizzan. Konserverad svamp t ex. Vafan?

En pizzeria här i Umeå kör med vedeldad ugn och deras pizzor har lite speciell smak som kanske beror på det. Det gillar jag, annars är väl det lite väl små pizzor. Säkert får man cancer av dem också eller nåt. När jag käkade där sist, för tre år sen, så tror jag det var mellanöstern-juggar som drev stället.

Radioaktiv

Hero
Grönsak är det icke. En frukt är det inte heller.

Däremot är det något hundratal frukter. Samtidigt. Annanas är en "kollektiv-frukt".
Mycket riktigt är det ett gäng hopväxta bär. Som bildar en falsk frukt.

Damn you Sapient. Alltför ofta när du skriver slutar det med att jag fastnar på NE.

Bästa pizzan har för övrigt ananas, knaperstekt bacon och cheddar på. Minns inte namnet dock.

Storuggla

Champion
När jag var knodd i Farsta fanns det en pizzeria som hade döpt om vissa pizzor. Det som alla andra kallar Hawaii kallade de för "Tomas". Sa man att man ville ha en Hawaii rättade de en lite surt. Jag antar att de inte var med på kongressen där pizzors namn beslutades.

Storuggla, vilket måste vart på vadå, sjuttiotalet?

Sapient

Swashbuckler
Radioaktiv said:
Damn you Sapient. Alltför ofta när du skriver slutar det med att jag fastnar på NE.
You seek knowledge, do you?

Henceforth you shall be known as disciple no. 1.

Johan K

Gammal & dryg
Well, en carlzone med extra ost & svamp är är just nu min favvorit. Annars så är ju en kebabpizza med beasås & färskpressad vitlök helt ok!!
Detta kan med nöje nedsköljas med öl..

/ Johan K, som nästan har en pizzeria på hörnet.

Storuggla

Champion
"Jävla skitgrönsak."

Men hallå personalen, ananas är ju perfekt som närstridsvapen.

Storuggla, eller som hotelse

Sapient

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Det här är vad som skulle kunna få mig att äta kött igen
Åh fan.

Min plan var annars att ta jobb på Monsanto och genmanipulera alla världens grönsaker, frukter (inkl. falska frukter), rotfrukter och bär till att producera mikroskopiska mängder muskelvävnad, alltså "kött", och på så vis omintetgöra alla vegetarianers ideal.

Storuggla

Champion
"Min plan var annars att ta jobb på Monsanto och genmanipulera alla världens grönsaker, frukter (inkl. falska frukter), rotfrukter och bär till att producera mikroskopiska mängder muskelvävnad, alltså "kött", och på så vis omintetgöra alla vegetarianers ideal."

Alla ska ju ha en hobby.

Storuggla, en viss nyans av Prag

Poseur

Swashbuckler
Bästa pizzan är såklart en Emperatore käkad i Hedemora.

Röd paprika
Färsk vitlök
Bacon
Köttfärs
Kebabkött
Cayennepeppar
och dränkt i kebabsås

/Poseur

yokowermland

Warrior
Jag är faktiskt sveriges främste pizzaexpert. Ätit mig från kiruna i norr till malmö i Danmark och det här är min vishet.

Svenskpizza är aldrig hemmagjord, nyttig eller vedungsbakad. Den finns heller aldrig i en storstad. Om någon försöker imitera pizzeria på en ort med mer än 15000 innevånare är det automatiskt en fars och ett falsarium.

Bagaren är precis som kamrat Vitulv redan proklamerat alltid från mellanöstern med tillägg Balkan. Alla andra nationaliteter gör stora varmamackor. Den kallas ofta kärleksfullt för Turkpizzan och är den godaste matimporten sedan den turkiska kåldolmen.

När man skall avgöra om Pizzeria duger, är god eller ska betygsättas finns bara två pizzor som kan avslöja smak och kvalitet. Kebabpizzan och Vesuvio.

Renlighet har inget med god smak att göra. Ge fan i pizzeriona fascisthälsovårdsmyndighet!

Kebaben kan aldrig vara gjord på gris. ALDRIG!!!

Några avslöjanden. Libaneser gör godast kebabsås. Den speciella smaken i vissa pizzadegar (den som redan nämnts när vedungnspizza diskuterats) är en gnutta curry.
Bäst KebabPizza i Sverige hittar du på Romstadpizzeria i Karlstad. Bäst Vesuvio i Söderfors utanför Gävle.

All information skrivet i detta inlägg är baserat på 30års seriös och ytterst intensiv forskning samt ett oändligt antal fältstudier.

Godaste pizzan intages söndag efter rejält sjöslag i min tv-soffa. Köpt på Pizzeria Romstad, hämtad av vem som helst utom mig. Självklart Kebabpizza, inga krusiduller. Extra sås i en liten plastbägare. Två 33cl coca cola och en folköl till förätt.

Storuggla

Champion
På nästan förekommen anledning:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Bj5-s143hxE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Bj5-s143hxE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, nu glider saker av

Björn den gode

Swashbuckler
Vitulv said:
krank said:
Ananas går inte att ha på något varmt.
...eller kallt, för den delen. Jävla skitgrönsak.
QFT! Jag tror aldrig jag hållit med Vitulv så här mycket. Jag _hatar_ ananas. Det är inte bara det att jag ogillar det folk har liksom fått för sig att den passar i mat, och har den i allt möjligt bara för att förstöra rätterna. Potatissallad med ananas? Vad är det för fel på folk! Mitt liv hade varit bättre om ananas inte hade funnits.

Björn den gode

Swashbuckler
Pizzeria Shalom i Arvika - Guldkusten extra allt, dubbel botten och pommes frittes. Eller om man inte är lika hardcore bara en guldkusten (kebabpizza med isbergssallad, färsk tomat, gurka, osv, med kebabsåsen serverad i en sportdrycksflaska till bordet). Det är antingen nostalgi eller världens bästa pizza, var typ 8 år sen sist, men jag har svårt att tro att det har hänt något i Arvika.

Det där med att Romstad skulle ha bästa kebabpizzan måste jag tipsa mina föräldrar om, även om jag har svårt att tro det.