Nekromanti Världens bästa "rädda världen"-kampanj

Khan

Kondottiär
Det är dags att rädda världen!

Jag har börjat snickra på en kampanj där världen hänger på rollpersonernas axlar. Drakar, skurkar, gudar och episka slagfält ingår i planerna. Men nu känner jag att jag gått lite i stå i mina planeringar och behöver hjälp. Hjälp mig WRNU, ni är mitt enda hopp!

Varför leta inspiration någon annanstans än bland det bästa? Tipsa mig om världens bästa kampanj i skalan "vi måste stoppa världens undergång"!

Varför är den bra, varför är den episk, vilka delar bör jag inspireras av/skriva om/planka rakt av? Alla tips är välkomna.

Bifur

Veteran
Var har du fastnat på, vilken aspekt?

Annars är väl allmänna aspekter som skapar bra kampanjer även det som skapar bra "rädda världen-kampanjer"?

I alla fall:
- Riktigt genomtänkta krokar för alla RP, de ska verkligen vilja rädda världen
- En svartvit konflikt i grunden (gråskalor visst, men inte i sådan dos att RP:na börjar fundera över vad "att rädda världen" egentligen är)
- Låt fienden komma i spel hyfsat tidigt och bli identifierad som fiende
- Tänk klassiskt äventyrsfilmmanus, både i kampanjen och i de enskilda delarna med kedjan actionfylld inledning - mellanspel - avgörande svårighet - klimax
- Jag tror inte man får vara alltför allergisk mot rälsning för att kunna driva en sådan kampanj effektivt, eller åtminstone inte kräva spelaragens i varje läge

De bästa exempel jag kommer på är annars från litteratur eller film, rollspelskampanjer blir kanske ofta för spretiga? Den som främst dyker upp i huvudet är faktiskt den allmänt nedsablade Nidländska reningen. Oaktat dess kvalitéer i övrigt är den i varje fall tydlig rent dramaturgiskt (vilket å andra sidan är det många stör sig på). Kanske finns det något i strukturen att hitta där?

Oldtimer

Slava Ukraini!
För mig finns det bara en kampanj som uppfyller de kriterierna och det är "War of the Burning Sky" från EN Publishing.
Jag har konverterat den till Dunder&Drakar och låtit fyra olika spelgäng ge sig in i den. Både jag och mina spelare älskar den.

Sedan är det en sak till som det kliar i mig att få berätta om den, men eftersom en detalj fortfarande inte är klar, är det bäst att jag håller tyst ett tag till.

guldfink

Hero
Har inget specifikt förslag, men spinner vidare på det Bifur skriver om filmdramaturgi. Anslaget i filmer bygger ofta på att belysa "den goda sidans" underläge gentemot den "den onda sidan". Ett tydligt exempel är storleksförhållandet mellan rebellernas och imperiets rymdskepp i inledningsscenen av Stjärnornas krig (den första första filmen). Dramaturgin bygger sedan på att "den goda sidan" utvecklas till att kunna besegra den onda i slutstriden.

Jag har inte spelat svinmycket rollspel men har aldrig stött på att det greppet utnyttjas i äventyr och kampanjer, trots att det vore ganska enkelt och stämningshöjande att få in. RPnas by kan bli attackerad av fiender som är uppenbart starkare än RPna exempelvis.

Khan

Kondottiär
Oldtimer;n250203 said:
För mig finns det bara en kampanj som uppfyller de kriterierna och det är "War of the Burning Sky" från EN Publishing.
Jag har konverterat den till Dunder&Drakar och låtit fyra olika spelgäng ge sig in i den. Både jag och mina spelare älskar den.

Sedan är det en sak till som det kliar i mig att få berätta om den, men eftersom en detalj fortfarande inte är klar, är det bäst att jag håller tyst ett tag till.
Var hittar man den kampanjen? Och vad är det ni gillar så mycket med just den?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Den finns att köpa här: http://www.rpgnow.com/browse/pub/87...266_4202/War-of-the-Burning-Sky-Campaign-Saga
De har en info-sajt på: https://wotbsadventurepath.com/

Varför vi gillar själva kampanjen? Låt mig se...

Året går mot sitt slut och världen har kastats in i kaos. Den odödlige kejsar Koltunga har dräpts i ett fjärran land och generalinkvisitor Leska har tagit makten. Hon har skickat ut de ragesiska arméerna och det stora kriget är ett faktum.

I en belägrad stad, på ett stängt och tillbommat värdshus, samlas en liten grupp i hemlighet när nyårsaftonens midnattstimme närmar sig. Prästinnan Torunn behöver hjälp att smuggla ut viktig information ur staden innan inkvisitionen tar över.

Därefter kommer hjältarna att:
* Fly ut ur en belägrad stad
* Färdas genom en evigt brinnande skog
* Rädda motståndsrörelsens högkvarter från förstörelse
* Ena hertigdömena i ett splittrat land
* Lösa en fjärran bergstad från en mystisk förbannelse
* Ta sig in i slottet där Koltunga dräptes
* Förfölja hans banemän och återfinna en mäktig artefakt
* Rädda hundratals fängslade magiker och förstöra en magisk obelisk
* Försvara sin hemstad från en ragesisk invasion
* Rädda en gulddrake som är fängslad i en drömvärld
* Besegra ett kilometerlångt levande luftskepp och dess skapare

Och till sist, i den fantastiska finalen, leder hjältarna sina arméer i en sista drabbning mot imperiets härmakt och dräper sin största fiende – generalinkvisitor Leska.

Så kampanjen börjar på ett värdshus och slutar med att hjältarna spöar upp kejsardömets ledare medan världens öde hänger på en skör tråd. Däremellan finns det drakar, skurkar, gudar och episka slagfält. Och mycket annat.

Nämnde jag att det börjar på ett värdshus? :)

Rangertheman

Myrmidon
Törnetronen-kampanjen till Symbaroum har stor potential att bli episk. Den börjar också på ett värdshus men drar snabbt iväg med en väldig smäll. Det finns många intrigerande fraktioner, vedervärdiga styggelser, gudar och en drottning som gång på gång visat sig vara villig att gå över lik för att få sin vilja igenom, varvat med utforskande och deckargåtor.

Khan

Kondottiär
Bifur said:
Var har du fastnat på, vilken aspekt?

Annars är väl allmänna aspekter som skapar bra kampanjer även det som skapar bra "rädda världen-kampanjer"?
Det är lite svårt att gå in i detaljer eftersom några av de som ska spela hänger på forumet. :)

Oldtimer;n250412 said:
* Fly ut ur en belägrad stad
* Färdas genom en evigt brinnande skog
* Rädda motståndsrörelsens högkvarter från förstörelse
* Ena hertigdömena i ett splittrat land
* Lösa en fjärran bergstad från en mystisk förbannelse
* Ta sig in i slottet där Koltunga dräptes
* Förfölja hans banemän och återfinna en mäktig artefakt
* Rädda hundratals fängslade magiker och förstöra en magisk obelisk
* Försvara sin hemstad från en ragesisk invasion
* Rädda en gulddrake som är fängslad i en drömvärld
* Besegra ett kilometerlångt levande luftskepp och dess skapare
Det där lät ju hur ballt som helst! Flykt genom belägrad stad knycker jag direkt. Tror jag ska göra något på det där med fängslad i drömvärlden också. Det låter också väldigt likt den start jag själv tänkte använda mig av, det hela ska börja som om RP är vilka som helst i världen. Det blir enklast att slänga ihop en grupp då tänker jag. Dessutom är det alltid kul att använda sig av lite klyschor då och då.

Bifur

Veteran
Då ska jag tipsa dig om ett Warhammer-scenario som heter Nine virtues of Magnus the Pius. RPna är fångade i en stad på väg att falla för en belägring och döden väntar dem alla. Då dyker en märklig uppdragsgivare upp och vill få med på en livsfarligt uppdrag på fel sida fronten men erbjuder dem även en chans att fly. Bra kickoff och osedvanligt bra krok till verkligen "vilka PR som helst" (eftersom uppdragsgivaren egentligen inte bryr sig). Kan nog säljas rakt av med lite mod.

Khan

Kondottiär
Bifur;n250494 said:
Då ska jag tipsa dig om ett Warhammer-scenario som heter Nine virtues of Magnus the Pius. RPna är fångade i en stad på väg att falla för en belägring och döden väntar dem alla. Då dyker en märklig uppdragsgivare upp och vill få med på en livsfarligt uppdrag på fel sida fronten men erbjuder dem även en chans att fly. Bra kickoff och osedvanligt bra krok till verkligen "vilka PR som helst" (eftersom uppdragsgivaren egentligen inte bryr sig). Kan nog säljas rakt av med lite mod.
Tackar tackar. Den ska jag lusläsa så fort jag kommer åt. Vad jag fick med mig av introtexten verkar det vara precis vd jag är ute efter.

Jag kan ske borde säga att jag själv inte spelat eller spellett någon kampanj på den här nivån. Det närmaste jag kommer är Snösaga (som ju verkligen är episk), men det var länge sedan (15 år sedan eller så) och jag vet att min SL moddade den något otroligt. Är det en vettig kampanj att gräva fram och inspireras av? Jag minns mest en fajt med en gigantisk odöd drake mitt i och att vi var fast som slavar åt några dvärgar någonstans. Och superskurken Bloddugaddha också förstås.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Blev sugen på "War of the Burning Sky" som bara kostar $10 på DrivethruRPG så jag slog till på den trots att jag inte gillar D&D. Får fundera på vart man moddar den bäst :)

Rangertheman

Myrmidon
Henke;n250557 said:
Blev sugen på "War of the Burning Sky" som bara kostar $10 på DrivethruRPG så jag slog till på den trots att jag inte gillar D&D. Får fundera på vart man moddar den bäst :)
Var det rea eller har du hittat någon promo-kod? Det billigaste jag hittar alla 12 delarna för är $25.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Oldtimer;n250575 said:
Hojta till om du behöver hjälp med moddandet. Jag har studerat kampanjen ganska ingående.
Tar gärna emot råd även om kampanjen inte är min högsta prioritet just nu. Jag tänker mig dels att byta till en väldigt enkel regelmotor som gör snabba avgöranden och mer fokus på berättelsen. Tänker också att man hade velat flytta settingen till en mindre generisk fantasy t.ex. Warhammers Old World, Svavelvinters Trakorien eller varför inte Symbaroums Ambria?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Oldtimer;n251134 said:
Appropå War of the Burning Sky, så räknar jag med att kunna berätta något kul om den senare i veckan... :cool:
Väntar fortfarande, man blev ju jäkligt nyfiken.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hans E Magnusson;n253475 said:
Väntar fortfarande, man blev ju jäkligt nyfiken.
Förstår det. Men för en gång skull är det inte jag som är löjligt långsam. :mad:
?Men jag ligger på och tjatar.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det tog ytterligare fem månader av tjat, men till sist har jag ett påskrivet kontrakt. Och kontraktet innebär att Titan Games kommer att ge ut Sagan om den brinnande himlen! [HR][/HR]
Året lider mot sitt slut, vädret har plötsligt blivit kallare och mörka skyar förebådar en hård vinter. Oron sprider sig när de vanliga kommunikationskanalerna mellan städerna plötsligt släcks ner. Sakta, över allt land det ragesiska imperiet kallar sitt, sprids rykten mellan isolerade byar, till fots och till häst och i dämpade viskningar – rykten om att Drakus Koltunga, den odödlige kejsaren vars arméer erövrat varje rike hans blick riktats mot, har fallit i ett avlägset land i väster. Exakt hur tyrannen besegrades är okänt, men om det är sant, inser alla att kriget snart är här. Kejsarens generaler kommer att kämpa om makten, förtryckta folk kommer att resa sig i uppror och faror som endast hölls borta av fruktan för den mäktige krigsherren kommer att drabba världen på nytt.

Makthavare överallt förbereder sig för den kommande striden, samlar sina arméer, sina mäktiga vapen och sina lömska intriger, men två frågor plågar deras sinnen – vem dödade den odödlige kejsar Koltunga och vad har hänt med artefakten som gav makt att härska över världen? Vem har tagit Himmelsfacklan?
[HR][/HR]