Nekromanti Världens bästa rollspel

Krille

Super Moderator
Wulfrik said:
Jag har hållit mig undan det spelet trotts hyllningskörerna på grund av jag fått vibbar av att den tvivelaktiga titeln och temat kan ha någonting med hentai-tentakelporr att göra.
Det har det inte.

Krille

Super Moderator
Necross said:
Vadå "rent objektivt"? Utveckla gärna.
Du kan läsa det på två sätt.

Å ena sidan är det ett spel som får spelare att plocka fram sina värsta mobbarsidor, mot varandra, och alla trivs med det och gör det med glädje och tar emot det med glädje!!! Dessutom får du spännande äventyr med tokhemska monster, drama, spänning och exotiska miljöer! Det kan inte vara annat än objektivt bäst!

Å andra sidan är det lite av en pik mot dem som spelat exakt ett spel, ofta ett svenskt fantasyrollspel, och utpekar det som bästbästbästnånsindubbelstjärnstopp!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack för att du la till andra delen i ditt inlägg, för jag var på att måla in dig i en liknande kategori som du målade upp i punkt 2. :gremwink:

solvebring

Superhero
Wow...

Jag är seriöst skitimponerad av att folk verkligen kan välja ett "Världens bästa rollspel".

Kan verkligen inte förmå mig en kora en sådan grej. Jag menar, hur fan gör man... - Även om man är subjektiv? Plus att för mig kan subjektivitet kännas lite löjligt om man nu inte spelat tonvis med rollspel och har en verklig bredd. Jag har ingen sådan bredd överhuvudtaget.

Musik är därför till exempel mycket enklare, för där har jag lättare för subjektivitet och man har ju i alla fall hört en del. :gremwink: ... Fast jag brukar iof säga att "X är ett av världens bästa band", för jag har en asbred delad förstaplats på den fronten. =)

Hur som helst, jag är helt klart imponerad av tråden och svaren. Jag för att jag själv inte kan göra ett sådant beslut. Tummen upp för er! =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wulfrik said:
Haha undrar jag också. Jag har hållit mig undan det spelet trotts hyllningskörerna på grund av jag fått vibbar av att den tvivelaktiga titeln och temat kan ha någonting med hentai-tentakelporr att göra. Eller är det bara mina helt ogrundade fördomar?
Titeln är fruktansvärt bra: den gör ett enormt bra jobb med att sortera bort folk som känner tveksamhet inför att spela spelet. Jag har bara råkat på en person som inte kände sig helt bekväm när vi väl kommit igång med att spela, och det berodde helt på en del av regelmekaniken (att man hela tiden måste vara beredd att hoppa in och berätta hur något händer). De flesta som konsumerar en del japansk kultur brukar tycka att titeln är skitrolig eller inget särskilt.

Det finns faktiskt en bild med några tentakler i spelet, men inte ett enda ord som pekar mot hentai-tentakelporr. Allt sånt kommer från spelarna själva om det förekommer.

DeBracy

Necross said:
Vadå "rent objektivt"? Utveckla gärna. Jag läste en recension av spelet på rpg.net och fattade absolut ingenting. Man spelar en japansk skolflicka? Vad är kul med det? Är det nån sexuell grej? Är det roligare än att spela t ex sydbotswansk pensionär?
I grund och botten betyder »rent objektivt« förstås att vi är fanboys. Det har vi förstås anledning att vara.

Jag och Krille har sett en massa anime, vi har läst en massa manga. Vi är bekanta med de japanska skolflickorna. Vi kan deras berättelser och vi fascineras av deras kultur. Det är klart ett spel om dem tilltalar oss, särskilt som det har regler som fungerar extremt bra för vad de ska göra.

Jag är säker på att vi hade gått igång precis lika mycket på att spela sydbotswanska pensionärer om vi hade sett och läst lika mycket om dem.

Fienden

Hero
DeBracy said:
Jag är säker på att vi hade gått igång precis lika mycket på att spela sydbotswanska pensionärer om vi hade sett och läst lika mycket om dem.
Du har gett mig en underbar idé.

//Kraetyz, brb Botswanas Ålderdomshem the RPG

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
Titeln är fruktansvärt bra: den gör ett enormt bra jobb med att sortera bort folk som känner tveksamhet inför att spela spelet. Jag har bara råkat på en person som inte kände sig helt bekväm när vi väl kommit igång med att spela, och det berodde helt på en del av regelmekaniken (att man hela tiden måste vara beredd att hoppa in och berätta hur något händer). De flesta som konsumerar en del japansk kultur brukar tycka att titeln är skitrolig eller inget särskilt.

Det finns faktiskt en bild med några tentakler i spelet, men inte ett enda ord som pekar mot hentai-tentakelporr. Allt sånt kommer från spelarna själva om det förekommer.
I så fall hade ju ett namn som Hentai Tentacle Rape RPG varit ännu bättre, eller?

Jag konsumerar en del japansk kultur, men när jag hörde talats om Panty Explosion första gången var allt jag fick höra namnet och att man spelade Japanska skolflickor. Sen ville jag inte veta mer eftersom kombinationen låter som något som spelas av skäggiga nördar i illaluktade källare med halvstånd i sina solkiga mjukisbyxor.

Alla som konsumerar japansk kultur tycker inte att fan service-upskirts är något bra utan bara ett tecken på en sunkig attityd.

Man Mountainman

Storsvagåret
Låt oss...

...försöka fortsätta den här diskussionen utan nedlåtande antydningar gentemot våra medforumiter, kay? :gremsmile:

DeBracy

chrull said:
I så fall hade ju ett namn som Hentai Tentacle Rape RPG varit ännu bättre, eller?
Varför skulle det vara det? Om spelet faktiskt handlade om att sitta och säga »Höhö tentakelporr« i sina solkiga mjukisbyxor så kanske det hade varit bra, men nu finns det ju inget sånt i spelets innehåll.

Vips hade man nog filtrerat bort 90% av de som idag är intresserade av Panty Explosion och istället kanske tagit nån marknadsandel från FATAL.

Alla som konsumerar japansk kultur tycker inte att fan service-upskirts är något bra utan bara ett tecken på en sunkig attityd.
Nej, självklart inte. Det har ingen påstått heller.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy said:
chrull said:
Varför skulle det vara det? Om spelet faktiskt handlade om att sitta och säga »Höhö tentakelporr« i sina solkiga mjukisbyxor så kanske det hade varit bra, men nu finns det ju inget sånt i spelets innehåll.

Vips hade man nog filtrerat bort 90% av de som idag är intresserade av Panty Explosion och istället kanske tagit nån marknadsandel från FATAL.
Men spelet verkar ju inte handla om exploderande underkläder heller?

Och du skriver ju själv att namnet är bra för att det sorterar bort folk som kan vara tveksamma till att spela det? Tentacle Hentai skulle ju sortera bort en hel del folk också?

Nej, självklart inte. Det har ingen påstått heller.
Men det är det första jag tänker på när jag hör "Panty Explosion" och "japanska skolflickor" i samma mening. Så titeln sorterar bort mig, trots att jag (och hade jag bara tagit upp det i första posten kanske dnalor hade sluppit skriva gula inlägg) blir mer och mer intresserad av spelet när jag får lära mig mer om det. Låter inte direkt som något jag skulle kalla en "fruktansvärt bra titel".

Botulf

Hero
För att gå tillbaka till ämnet. Jag har efter försök till reflekterande kommit fram till att jag omöjligt kan svara på vilket jag tycker är världens bästa rollspel. Det beror väldigt mycket på humör och vad som intresserar mig för stunden. Sedan är det mer settings som lockar mig: Där kan jag summera att de som jag haft mest intresse för är sådant som Trudvang, Mutant Cronicles universum, Howards hyboriska era, Mystara/Known World, Mutantskandinavien, Cthulhu Mythos(med subsettings) och Planescape. Men listan kan göras längre.
Det går åt andra hållet också. Jag har ingen aning om vad jag tycker är det sämsta rollspel jag spelat är. Jag minns mest bara riktigt dåliga spelledare. Sedan är givetvis somliga spel sämre än andra.

Simon

Swashbuckler
Världens bästa rollspel är nu Apocalypse World, för att det utan att minska själva spelglädjen tar hela rollspelsteknologin ett stort steg framåt på områden som gäller vad både tradspel och flumspel ägnar sig åt.

Exempel är hur reglerna fokuserar på rollpersonerna som de aktiva utan att spelledarpersonerna blir mindre aktiva i spelflödet och storyn, hur det åstadkommer story now-grejer (sånt där oooh teman, relationer, drivkrafter, ooh laddade val, ni vet) utan att belasta spelgruppen med designuppgifter som att skriva kloka beliefs, nycklar, vadever. Hur det använder "principer" som ett slags regler för hur spelldaren hanterar spelflödet, som ett mellanting mellan regler, spelledartips och det som brukar kallas "tekniker". Och hur det använder poängen med både konfliktresolution med eskalering och handlingsresolution utan att en kotte behöver lära sig skillnaden. Och så vidare, och så vidare.

För övrigt anser jag att man inte bör skilja mellan subjektivt och objektivt i en sån här fråga! :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
Apocalypse world. Har bara spelat två sessioner men det räcker. Spelet är fan byggt för min spelledarstil med en fet metaplot och sedan spelarfokuserat (jag avviker något från visionen som målas upp i boken men det funkar totalt ändå).

Storuggla

Champion
"Jag känner precis som chrull inför Panty Explosions titel; varför?"

Well, snubben som skrev det förklarar det nedan. Fan vet om jag tycker det är en bra anledning.
Emily Care Boss, who wrote Breaking the Ice (which by the way, was a huge influence for us)((A game where you play a couple’s first three dates)), suggested the name. Matt was telling her about the game. I think at the time we were just calling it Psychic School Girl, or something like that. He was describing the game and telling her about the genre, and she asked what it was about the genre that we were so fascinated by. Matt told her whatever he told her, and she summed it up like this: Exploding heads and panty shots. Panty Explosion.

I latched onto it right away. I mean, it’s pretty awesome. It sounds totally perverted (and the genre does have an edge of perversion), but at the same time it captures the flavor of the genre as well as the bizarre names that are often given to these films, series and manga. Plus, the name totally grabs your attention. There’s no way you can ignore it!

Storuggla, det är inte Danny Boyle

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att balansen mellan roll och spel (för att använda en gammal förklaringsterm) är det viktigaste. Ett rollspel får inte bli för likt improvisationsteater, men heller inte så abstrakt och reglerat att det blir fia med knuff.

Därför tycker jag att Pathfinder (eller tidigare varianter av 3.x) är världens bästa rollspel.